۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84684887
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی در آمریکا و تهدید اختلال در زنجیره جهانی تامین غذا

تهران-ایرنا- با وخامت اوضاع خشکسالی در دشت های جنوب آمریکا، محصولات گندم زمستانی در این منطقه با تهدید مواجه شده است؛ تهدیدی که به همراه بحران اوکراین، عرضه جهانی گندم و متعاقب آن اختلال در زنجیره تامین غذا در جهان  را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: برخی از کشاورزان در جنوب غرب کانزاس به عنوان بزرگترین تولید کننده گندم آمریکا از ماه اکتبر تاکنون به اندازه کافی باران و یا برف نداشته اند. گندم زمستانی در فصل پاییز کشت می شود و در زمستان به صورت نهفته باقی می ماند و در بهار سبز می شود. دمای کافی خاک در این مرحله برای محصولات بسیار حائز اهمیت است.

براساس گزارش مرکز کاهش خشکسالی ملی، بیش از نیمی از منطقه کانزاس از ۸ مارس در وضعیت خشکسالی شدید قرار دارد که خشک ترین شرایط از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است.

خشکسالی شدید همچنین سه چهارم از اوکلاهاما وبیش از دو سوم تگزاس را در برگرفته که هر دو جزو تولید کنندگان بزرگ گندم هستند.

گندم زمستانه قرمز آمریکا تقریبا نیمی از کل تولید گندم این کشور را تشکیل می دهد و عمدتا برای آرد نان آسیاب می شود. کاهش این محصول می تواند باعث افزایش تورم مواد غذایی شود که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که بالاترین شاخص را  در ماه فوریه داشته است. شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه گذشته به طور میانگین ۱۴۰.۷ واحد بود که ۲۰.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت و از رکورد سال ۲۰۱۱ فراتر رفت.

معاملات آتی گندم در اوایل هفته گذشته به بالاترین سطح در ۱۴ سال گذشته رسید، زیرا درگیری روسیه و اوکراین دو کشور بزرگت صادرکنندگان گندم جهان را از بازار خارج کرد و کشورهای واردکننده را در تلاش برای یافتن منابع جایگزین قرار داد.

در همین حال، انتظار می‌رود که محصول گندم زمستانه  چین، بزرگترین تولیدکننده غلات  جهان، پس از بارندگی‌های شدید که کاشت را به تاخیر انداخت، یکی از بدترین محصولات باشد.

گندم زمستانه قرمز آمریکا در ژوئن و جولای برداشت می شود. به طور معمول، کشاورزان حدود نیمی از محصول خود را قبل از برداشت می‌فروشند، اما برخی از کشاورزان کانزاس با احتیاط پیش می‌روند و به دلیل نگرانی‌هایی که ممکن است نتوانند چنین قراردادهایی را انجام دهند، نمی‌توانند به طور کامل از افزایش قیمت‌های آتی سرمایه‌گذاری کنند.

خشکسالی برای دومین سال متوالی به محصولات گندم آمریکا آسیب رسانده است. خشکسالی همچنین به گندم بهار در فصل برداشت این محصول در سال ۲۰۲۱ که به طور معمول از مارس تا ماه می کشت می شود، آسیب رساند.

درگیری اوکراین و روسیه بر صنعت کشاورزی و مواد غذایی سایه افکنده است اما حتی کشورهایی همچون آمریکا و آرژانتین نیز به دلیل درگیری با معضل خشکسالی، به سادگی قادر به جبران کمبودها در تامین آفتابگردان، ذرت و جو نخواهند بود.

نشریه ال اکونومیستا اسپانیا به تازگی گزارش داد حمله روسیه به اوکراین، صنعت کشاورزی و مواد غذایی  این کشور را با مشکل مواجه کرده است. با افزایش شدید قیمت آفتابگردان، گندم، ذرت و جو و کمبود مواد اولیه، اکنون نگاه‌ها به کشورهایی همچون آمریکا، آرژانتین یا برزیل معطوف شده است که علاوه بر چین، تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha