تداوم وضعیت قرمز در بازار بورس آسیا؛ کرونا و جنگ اوکراین دلایل اصلی

تهران – ایرنا - بازارهای سهام‌ آسیایی امروز سه‌شنبه نیز همگی قرمز بودند. افزایش موارد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در چین اعتماد سرمایه‌گذارانی را که نگران جنگ اوکراین و افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا هستند، بیش از پیش خدشه دار کرده است.

به گزارش ایرنا از رویترز، اصلی ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه درخارج از ژاپن، ام‌اس‌سی‌آی، ۱.۹۷ درصد سقوط کرد که علت اصلی آن ضعف شدید بازار سهام چین بوده است. این شاخص طی ماه اخیر تاکنون ۸.۲ درصد کاهش داشته است.

بنا به این گزارش، گرچه کاهش دیروز قیمت جهانی نفت و چشم انداز مذاکرات بین روسیه و اوکراین برای دستیابی به یک توافق، نگرانی های اصلی در مورد اختلال در عرضه انرژی را کاهش داد. با این حال، موج جدید کرونا در چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود، دوباره بازارها را به شدت تحت تأثیر قرار داد. این ها از جمله علل اصلی سقوط امروز اکثر بازارهای آسیایی بود.

فقدان پیشرفت خاصی در مذاکرات اوکراین و روسیه در روز دوشنبه نیز به نگرانی در بازارهای سهام افزود. با این وجود اکنون عمده نگرانی ها معطوف به احتمال افزایش تنش های جدید بین چین و آمریکا است.

واشنگتن علاوه بر افزایش تحریم ها علیه رهبران سیاسی و تجاری روسیه، به پکن نیز نسبت به ارائه کمک نظامی یا مالی به مسکو پس از تهاجم این کشور به اوکراین، هشدار داده است.

جک سیو، مدیر ارشد سرمایه گذاری کردیت سوئیس در چین، گفت: سوال همه این است که آیا سقوط بازارها به پایان رسیده یا خیر.

در گزارش رویترز همچنین آمده است: شاخص «هانگ سنگ» هنگ کنگ روز سه شنبه در محدوده منفی باقی ماند و پس از صعود تقریباً ۵ درصدی دیروز، امروز ۴ درصد سقوط کرد. شاخص اصلی بورس هنگ کنگ طی ماه اخیر ۱۷ درصد کاهش داشته است.

شاخص city's tech هم طی مدت مشابه افت کرده و نزدیک به ۳۰ درصد سقوط را تجربه  کرده است زیرا سرمایه گذاران نگران اقدامات بعدی مقامات آمریکا و چین در این بخش هستند.

شاخص CSI۳۰۰ چین ۱.۷۸ درصد کاهش یافت و زیان ماهانه خود را به ۱۱.۲ درصد رساند. سهام استرالیا نیز ۰.۷۳ درصد کاهش یافت.

برخلاف اوضاع نامساعد بورس های آسیایی، شاخص معاملات آتی سهام برای  S&P ۵۰۰ به میزان ۰.۲۱ درصد افزایش یافت. شاخص نیکی توکیو هم روند زیان دهی خود را معکوس کرد و ۰.۲۲ درصد رشد داشت.

در بازارهای آسیایی، قیمت نفت خام آمریکا با ۵.۲ درصد کاهش به ۹۷.۶۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای هر بشکه نفت خام برنت نیز با ۵.۱۶ درصد کاهش به ۱۰۱.۳۷ دلار رسید.

بخشی از نگاه سرمایه گذاران آسیایی هم به فدرال رزرو آمریکا است که قرار است چهارشنبه (فردا) تشکیل جلسه دهد. انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را برای اولین بار طی سه سال گذشته افزایش دهد تا تورم فزاینده را جبران کند.

وال استریت اما روز متفاوتی را تجربه کرد و افت قیمت سهام شرکت‌های فناوری باعث شد که بیشتر شاخص‌ها در روز دوشنبه نزولی بسته شوند.

بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا هم به ۲.۱۳۸۴ درصد افزایش یافت.

بازدهی دو ساله که معمولا با انتظارات معامله گران برای افزایش نرخ های صندوق فدرال رزرو افزایش می یابد، از ۱.۸۴۹ درصد به ۱.۸۶۵ درصد رسید.

طلا هم در آسیا روز ناامیدکننده ای داشت  به طوری که قیمت آن به ۱۹۳۲.۱ دلار در هر اونس رسید.

هونگ هائو، رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی BOCOM گفت: «در حال حاضر نگاه همه به چین است. رشد چین در سه ماهه اول می تواند نزدیک به صفر از ۵.۵ درصد باشد. مسائل اوکراین، خطر تحریم های آمریکا بر چین و افزایش موارد کرونا در این کشور آسیایی همگی از عوامل منفی محسوب می شوند.»

چین روز سه شنبه ۳۶۰۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد در حالی که روز دوشنبه ۱۴۳۷ مورد تایید شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha