۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84685286
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

زمستان ۱۴۰۰ استان سمنان چگونه گذشت؟

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۱۵
کد خبر: 84685286
 زمستان ۱۴۰۰ استان سمنان چگونه گذشت؟

سمنان- ایرنا- زمستان ۱۴۰۰ در استان سمنان با فراز و نشیب‌های مختلفی رو به شد که در ادامه مروری بر وقایع این فصل و نگاهی به شادی‌ها و غم‌های بر دل نشسته خواهیم داشت.

استان سمنان با وسعت ۹.۷ میلیون هکتار و جمعیتی بیش از ۷۰۲ هزار نفر با دارا بودن ۲۳ مرکز علمی و دانشگاهی و ۶۵ هزار و ۵۸۹ دانشجو و سه هزار و ۶۱۷ استاد و عضو هیات علمی بدون در نظر گرفتن اطلاعات دانشگاه‌های فنی و حرفه ای و بیش از پنج هزار و ۱۵۴ واحد اقتصادی در سه بخش گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن، از دیرباز نقش مهمی در حوزه اقتصادی، سیاسی، تحولات فرهنگی و اجتماعی و درآمد سرانه ناخالص ملی کشور دارد.

اکنون در حالی که سال ۱۴۰۱ فرارسیده است، نگاهی گذرا و کوتاه به تلخ و شیرین های استان سمنان در زمستان ۱۴۰۰ داریم. 

 زمستان ۱۴۰۰ استان سمنان چگونه گذشت؟

دی

خبر خوش دی ماه ۱۴۰۰ بازگشت پیکر شهید ارتش اسلام حسن یونسیان پس از گذشت ۳۶ سال به زادگاهش شاهرود بود، شهید یونسیان  ۲۳ بهمن سال ۶۴ در عملیات والفجر ۸، در منطقه شلمچه بر اثر شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل شد و بازگشت پیکر مطهرش کام مردم سمنان در روزهای آغازین زمستان ۱۴۰۰ شاد کرد.
دریافت مهر اصالت برای ۱۶ اثر صنایع‌دستی استان در ششمین دوره جلسات داوری مهر اصالت ملی ، دستگیری ۲ حفار غیرمجاز در ایوانکی و سه متخلف دیگر در میامی از دیگر خبرهای مورد توجه در دی ۱۴۰۰ بود.
اجتماع مردم استان سمنان در ۹ دی از دیگر خبرهای مهم استان سمنان بود که این آیین در سمنان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج، در شاهرود با سخنرانی خدایار ابراهیمی استاد دانشگاه امام حسین(ع) و در دامغان با سخنرانی علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و حضور خیل علاقه‌مندان به مکتب سردار سلیمانی و آرمانهای انقلاب همراه بود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در دی‌ماه گفت: ١٣ اثر اعضای این کانون استان در هشتمین دوسالانه‌ ملی هنرهای تجسمی «آفرینش» برگزیده شدند.
خبر خوش دیگر مربوط به گفته نبی اله خدابخشی بود که افزود: برگزیدگان هشتمین دوسالانه‌ ملی هنرهای تجسمی «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار رشته‌ نقاشی، سفال‌گری، خوشنویسی و عکاسی معرفی و اثر ۱۳ عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان به‌عنوان برگزیده و شایسته‌ تقدیر انتخاب شد.
خبر مهم دیگر در دی ۱۴۰۰ برای دوست‌داران میراث‌فرهنگی مربوط به بررسی هیات باستان شناسی از بخش ایوانکی گرمسار بود که بررسی‌های مقدماتی نشان از حضور گروه‌های انسانی در ۲ دوره پارینه‌سنگی میانی حدود ۳۰۰ هزار و دوره پارینه‌سنگی جدید از حدود ۴۰ هزار سال پیش، در این منطقه حکایت دارد.
برگزاری یادواره ۲۵۱ شهید عشایر استان سمنان با حضور سردار فدوی جانشین سپاه پاسداران، استاندار سمنان و جمعی از مسوولان استانی و محلی در مسجد امام علی (ع) شهرستان مهدیشهر، اعطای جایزه بهترین کارگردانی به فیلم مستند "مراد" در چهارمین جشنواره "جهانی وسویوس ایتالیا" اثری از فیلمساز سمنانی و برپایی نمایشگاهی با ۲ هزار عنوان کتاب به مدت ۱۸ روز در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود، از دیگر خبرهای مهم فرهنگی استان سمنان دی گذشته بود.
اختتامیه جشنواره ملی فرهنگی هنری طراوت در سمنان، سفر یکروزه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موفقیت پاراتیرانداز دامغانی در مسابقات قهرمانی کشور و مشاهده سه قلاده یوزپلنگ در میامی، مهمترین خبرهای دی گذشته استان سمنان بود.
تصادف اتوبوس با کامیون در جاده عباس آباد میامی به سبزوار با ۱۵ مصدوم، فوت ۲ شاهرودی به خاطر گازگرفتگی، فروش ۵۰ ملک مازاد دولتی و کاهش ۱۳.۷ درصدی میانگین حجم آب سدها، از دیگر خبرهای مهم دی ۱۴۰۰ بود.
دستیابی کشتی‌گیر استان به مدال برنز مسابقات آلیش قرفیزستان، برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در رشته دو صحرانوردی دختران نوجوان و جوان به میزبانی دامغان و با شرکت ۸۵ نفر و قهرمانی همدان در رده نوجوانان و خراسان رضوی در رده جوانان از دیگر خبرهای مهم ورزشی استان سمنان در دی گذشته بود.

 زمستان ۱۴۰۰ استان سمنان چگونه گذشت؟


بهمن

برگزاری راهپیمایی موتوری و خودرویی در نقاط مختلف استان سمنان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین رویداد بهمن ۱۴۰۰ سمنان بود.

دهه فجر سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۸۵۱ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۳۲ هزار میلیارد ریال در استان سمنان به بهره برداری رسید. از این میزان ۳۹۳ پروژه با اعتبار ۶۶۶ میلیارد تومان عمرانی و ۴۵۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اقتصادی است که در قالب بهره برداری از این طرح‌ها، بیش از ۳۰ هزار اشتغال در استان تثبیت و ۷۵۰ فرصت شغلی جدید نیز فراهم شد  و عملیات اجرایی احداث ۸۳ طرح با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال در استان همزمان با دهه فجر ۱۴۰۰آغاز شد که حلاوت ۲۲ بهمن را دوچندان کرد.

آزادی ۷۱ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان همزمان با چهل و سومین دهه فجر انقلاب اسلامی به همت خیران ستاد دیه، افتتاح طرح‌های اقتصادی و عمرانی به مناسبت دهه فجر، برگزاری مجلس بزرگداشت آیت الله صافی گلپایگانی شامگاه یکشنبه با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان، آیت‌الله سید محمد شاهچراغی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری،مردم و مسوولان سمنان در مسجد عابدینیه، از دیگر خبرهای مهم استان سمنان در بهمن گذشته بود.

افتتاح نخستین مرکز نیکوکاری کودکان و نوجوانان کشور با عنوان «سایبان امید» در سمنان ، رفع معضل ۲۵ ساله لجن اسیدی کارخانه‌های تصفیه سوم روغن در گرمسار، کشف پنج قلم شیء تاریخی و فرهنگی شامل کوزه خاکستری، آویز استوانه‌ای، بخشی از یک دستبند به همراه اشیاء دیگر توسط ماموران انتظامی استان سمنان در منزل شهروندی سمنانی که غیرقانونی اقدام به نگهداری کرده بود، از خبرهای مهم بهمن ۱۴۰۰ بود.
 آسمانی شدن شدن میلاد بسطامی مهماندار بیمارستان بهار شاهرود در اثر ابتلا به کرونا طی خدمت به عنوان سومین شهید مدافع سلامت و  میزبانی سمنان از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر و سی و هفتمین جشنواره موسیقی و فیلم فجر از ۲۲ تا ۲۶ بهمن در سمنان از دیگر لبخندها و تلخندها بهمن ۱۴۰۰ بود.

برگزاری آیین های تشییع پیکر سرتیپ دوم پاسدار «مهدی مهدوی نژاد» جانشین معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اهالی سرخه با حضور پرشور مردم ولایت‌مدار سمنان، بزرگداشت شهید حاج حسن شاطری و شهدای مدافع حرم استان سمنان با حضور سردار محمدجعفر اسدی از فرماندهان جبهه مقاومت در حسینیه شهدای گمنام سپاه قائم(عج) سمنان و کلنگ‌زنی مجموعه ۱۸۴ واحدی طرح فجر سپاه قائم(عج) استان در منطقه خودساز سمنان با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار، سردار حمید دامغانی فرمانده سپاه استان در قالب طرح جهش مسکن از دیگر خبرهای مهم استان سمنان بهمن ۱۴۰۰ بود.

واژگونی اتوبوس حوالی لاسجرد در محور اصلی تهران- مشهد با یک جان‌باخته و چهار مصدوم ، واژگونی موتورسیکلت و یک دستگاه خودروی پراید در محورهای شرقی استان سمنان با ۲ کشته و ۶ مصدوم و یافتن مرد ۶۵ ساله ای که بر اثر سقوط از صخره در ارتفاعات چندران سمنان جان سپرد با تلاش ۶ گروه امداد و نجات از خبرهای تلخ استان سمنان در آخرین روزهای بهمن ۱۴۰۰ بود.

یکی از خبرهای تلخ بهمن مربوط به نزاع دو برادر در یکی از روستاهای توابع بسطام بود که  به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰اعلام شد که پس از رسیگی ماموران مشخص شد دو برادر ۴۹ و ۵۱ ساله به خاطر اختلافات خانوادگی باهم درگیر شدند که مادری اهل بسطام در میانه نزاع پسرانش آسیب دید و جان باخت.

از خبرهای بهمن ۱۴۰۰ مربوط به خبر فرمانده انتظامی استان سمنان بود که  گفت: یک فقره پرونده پولشویی به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۱۰ هزار ریال در شهرستان گرمسار کشف و عاملان دستگیر شدند.
سردار عبدالله حسنی ابراز داشت: دو متهم در شهرستان گرمسار با استفاده از چک های سرقتی و مفقودشده اقدام به خرید احشام و خودرو می کردند و بعد آن را زیر قیمت بازار می فروختند و در نهایت با پادرمیانی یک نفر همدست، بخشی از بدهی طلبکاران و شکات خود را پرداخت می‌کردند.

صدور مجوز پروازهای بین‌المللی برای فرودگاه سمنان، ساخت نوشت‌افزار نوتوپیا، اولین نوشت افزار هوشمند ایران، به همت یک شرکت دانش‌بنیان در سمنان، چاپ ۵۸۳ مقاله از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان  به صورت چاپ در پایگاه اسکوپوس و همکاری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ ، ثبت ملی اثر فرهنگی تاریخی «آسیاب روستای تویه دروار دامغان» واقع در استان سمنان، شهرستان دامغان، بخش امیرآباد، دهستان تویه دروار، روستای تویه دروار از خبرهای خوش بهمنی بود.

موفقیت هادی خالقیان در  کسب مدال طلا و رضا رضایی صاحب مدال برنز در بخش کیوروگی مسابقات تکواندو کارگری کشور، موفقیت خشایار امینی جوان شاهرودی در کسب عنوان نایب قهرمان مسابقات کشوری بدنسازی و پرورش اندام و  راهیابی ۲ بوکسور سمنانی به اردوی انتخابی تیم ملی از دیگر خبرها بود.

 زمستان ۱۴۰۰ استان سمنان چگونه گذشت؟

اسفند

تخصیص ۱۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات اقتصادی پیرو سفر رییس جمهور به استان سمنان، راه اندازی بخش توانبخشی قلبی- ریوی بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود به همت خیران سلامت با هزینه ۱۰ میلیارد ریال ، راه‌اندازی دفتر نمایندگی خون بند ناف نوزادان جهاددانشگاهی استان در شهرستان شاهرود خبرهای دلگرم کننده در اسفند ۱۴۰۰ بود.

آتش‌سوزی در واحد تولیدی حریربافت گرمسار واقع در شهرک صنعتی ایوانکی با  خسارت بیش از ۵۰ درصد به دلایل نامعلوم، کشف ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق به ارزش پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در شهرستان گرمسار و یافتن پیکر مرد ۶۱ ساله در ارتفاعات شهمیرزاد با تلاش چندساعته نجاتگران هلال احمر از رخدادهای تلخ اسفند ۱۴۰۰ بود.

از خبرهای جنجالی در اسفند ۱۴۰۰ مربوط به سارق تازه‌آزادشده بود که تحت پوشش مامور انتظامی در شهرستان آرادان اقدام به سرقت به عنف کرده بود که  در نهایت به دام پلیس افتاد  و خبر دیگر مربوط  دستگیری مادر و دختر سارق حرفه‌ای با اعتراف به سرقت به روش کش رو زنی در سمنان بود.
 

  انتخاب نیما امجدی عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان در حوزه مهندسی برق  از سوی نشریه IEEE Transactions on Power Systems  به‌عنوان دبیر علمی برجسته در سال ۲۰۲۱، موفقیت علی صرفی، دانش‌آموز دامغانی دوره دوم دبیرستان در کسب مدال نقره مرحله اول المپیاد جهانی رشته مدیریت و اقتصاد از خبرهای افتخارآفرین استان سمنان در اسفند ۱۴۰۰ بود.

برگزاری آیین گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار محمدرضا شعبانی عصر پنجشنبه با حضور فرماندهان سپاه و مسوولان استان و شهرستانی در گلزار شهدای شاهرود، تقدیر از اثر متعلق به «فتح‌الله زیارتی» هنرمند سرامیک استان سمنان در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و اختصاص پنج رتبه جشنواره ابوذر استان سمنان به خبرنگاران ایرنا، از دیگر خبرهای فرهنگی استان سمنان در اسفند گذشته بود.

انتخاب ۲ مربی و پنج بازیکن مهدیشهری در ترکیب تیم ملی هاکی ساحلی آقایان برای مسابقات بین‌المللی، ددستیابی مجید شاهی نیان از شهرستان میامی با صعود به قله‌های مرتفع کشور به عنوان سیمرغ کوهنوردی کشور، انتخاب احمد اخلاقی پرافتخارترین ورزشکار استان سرمربی تیم ملی پومسه، موفقیت غزل سلطانی درکسب مدال نقره رقابت‌های جام باشگاه های آسیا و سعیده نصیری در مسابقات جام باشگاه های آسیا و جام فجر ٢ مدال طلا، قهرمانی تیم والیبال نشسته شهرداری دامغان در مرحله سوم مسابقات لیگ دسته یک کشور با نتایج درخشان در چهار دیدار، دستاوردهای ورزشی لستان سمنان در آخرین ماه سال ۱۴۰۰ بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha