سطح سبز مزارع گندم آذربایجان غربی مطلوب شد

ارومیه - ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح سبز مزارع گندم در این استان به علت بارندگی‌های پاییزه، نسبت به پارسال مطلوب ارزیابی می‌شود.

علی عیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: حدود ۱۰ درصد مزارع در مرحله شروع پنجه زنی و خروج گیاهچه از خاک است و مابقی مزارع دیم و آبی نیز در مرحله یک تا سه یا چهار برگی هستند.

وی ادامه داد: عملیات داشت به تفکیک در مناطق شمال، جنوب و مرکز استان با توجه به میزان بارندگی و سایر عوامل موثر از جمله نحوه استفاده از کود سرک، مبارزه با آفت سن و علف‌های هرز و محلول پاشی در جهت افزایش بهره وری و عملکرد مزارع انجام  می گیرد.

وی افزود: امسال ۳۷۸ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار دارد که پیش بینی می شود ۵۴۲ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی گذشته، ۳۹۱ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت غلات رفته بود که در مجموع ۳۵۰ هزار تن گندم از مزارع برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته، ۱۷ هزار و ۶۵۲ تن بذر گندم خریداری شد، ادامه داد: از مجموع بذرهای خریداری شده، ۱۲ هزار و ۵۲۰ تن نیز بین زارعان توزیع شده است.

عیدی با تاکید برانجام بیمه اراضی کشاورزی گفت: امسال سطح بیمه محصولات زراعی نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است، اما نیاز است فرهنگ سازی لازم برای توسعه عملیات بیمه گری در سایر محصولات کشاورزی نیز انجام گیرد.

وی اضافه کرد: به زارعینی که از کودهای پاییزه در مزارع خود تاکنون استفاده نکرده اند، توصیه می‌شود برای افزایش بازدهی مزارع خود، نسبت به محلول پاشی کودی در مزارع، استفاده از کود سرک و ریز مغذی‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه و مبارزه به موقع با آفات سن و آفات همگانی و علف‌های هرز اقدام کنند.

آذربایجان‌غربی دارای حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است از این میزان ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار سالانه زیر کشت گندم قرار می گیرد؛  که ۶.۸ میلیون تن سالانه محصول در این اراضی تولید می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha