به گزارش ایرنا، مدارس و مراکز آموزشی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانشآموزان براساس اطلس یادگیری به صورت مجازی در بستر شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بستههای یادگیری تداوم یافت.
تجربه حدود ۲ سال از تعطیلی مدارس و آموزش مجازی دانشآموزان نشان داد که هیچ یک از این روشها نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود. در واقع از نظر مسئولان و کارشناسان آموزشی، آموزش از راه دور در برخی دانشآموزان علاوه بر افت تحصیلی، مشکلات جسمی، روانی و عاطفی بسیاری ایجاد کرده است بنابراین بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
در واقع وزارت آموزش و پرورش پس از گسترش واکسیناسیون عمومی و کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش حضوری و بازگشایی مدارس با حفظ سلامت دانشآموزان را در اولویت قرار داد.
آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کردند که بر این اساس مدارس در مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز کردند.
همچنین بازگشایی مدارس برای دانشآموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبانماه و برای دانشآموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه ۱۴۰۰ تعیین شد.
وزارت آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی مدارس باید در مکانهای پرخطر و به صورت منطقهای باشد اما نمیتوان به طور کلی مدارس را تعطیل کرد همچنین نباید مردم با شایعات و تصمیمات اشتباه در این زمینه سرگردان شوند.
«مجید حسینی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره مشکلات آموزش آنلاین، خطرات، آسیبها و راهکارهای آن اینگونه توضیح داد و گفت: مساله آموزش آنلاین و غیرحضوری در واقع به نوعی ایجاد نابرابری و ناعدالتی در نظام آموزشی است به طوری که سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در شبکه شاد حضور ندارند و بخش اصلی این موضوعات به دلیل نداشتن اینترنت، گوشی تلفن همراه و تبلت بود که متاسفانه این افراد از آموزش محروم شدند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که اگر در این مدت آموزش حضوری بود بسیاری از این دانشآموزان از درس محروم نمیشدند. این دانش آموزان فقط در مدارس مناطق محروم و دورافتاده نیستند و در برخی شهرهای بزرگ نیز دانشآموزانی به خاطر نداشتن این امکانات از درس محروم شدهاند.
حسینی اظهار داشت: در واقع مساله اصلی آموزش غیرحضوری همان ایجاد نابرابری در نظام آموزشی است که آموزش آنلاین به این موضوع افزود و چون امکان دسترسی کاهش پیدا کرد، حجم زیادی از محصلان از حداقلها محروم شدند.
کارشناس نظام آموزشی ادامه داد: مساله دوم در مناسب نبودن آموزش آنلاین، کیفیت تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی است زیرا در مدارس دولتی که ۵۴ درصد دانش آموزان در این مدارس مشغول تحصیل هستند، افت کیفیت تحصیلی و ساعت تحصیلی را به همراه داشت.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مدارس فقط ۲ تا ۴ ساعت حضور دانش آموزان در مدارس امکانپذیر بود و نابرابری در مدارس تقویت شد و مدارس دولتی با سرعت پایین اینترنت و نرم افزار در سطح پایینترین، بیشترین افت تحصیلی را شاهد بودند.
این کارشناس نظام آموزشی ادامه داد: افت کیفیت به دلیل عدم رابطه دانش آموزان با معلم افزوده شد همچنین در مدارس دولتی نرم افزارهای بی کیفیت شاد در برابر نرم افزارهای خارجی در مدارس غیرانتفاعی استفاده شد و باعث شد تا افت کیفیت تحصیلی در مدارس دولتی بیشتر مشاهده شود.
وی تاکید کرد: این در حالی است که در مدارس غیرانتفاعی به خاطر استفاده از نرم افزارهای بهتر آموزشی، سرعت افت تحصیلی در این مدارس نسبت به مدارس دولتی پایین تر باشد.
آموزش آنلاین به ضرر عدالت آموزشی و کیفیت در نظام آموزشی تمام شد
حسینی اضافه کرد: آموزش آنلاین به ضرر عدالت آموزشی و کیفیت در نظام آموزشی تمام شد و سیستم آموزشی تلاشی برای جبران عدالت آموزشی نکرد که نتیجه آن محروم شدن سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز از تحصیل بود و تلاشی نشد تا این افراد دوباره وارد شاد شوند.
وی راهکار بلندمدت این موضوع را اینگونه توضیح داد و اظهار داشت: در صورتی که پروتکل های گام به گام برای حضور دانش آموزان به صورت نوبتی و با تعداد کمتر اجرا شود به طور یقین بهتر به سمت حضوری شدن مدارس پیش خواهیم رفت.
این کارشناس نظام آموزشی معتقد است که در بلندمدت نمی توان آموزش آنلاین را ادامه داد زیرا کیفیت آموزش بسیار پایین خواهد آمد و چون موج های کرونا احتمال شیوع آنها وجود دارد هیچ تلاشی از سوی مسئولان برای حضوری شدن مدارس انجام نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در عرصه آموزش در کشور وجود دارد این است که با وجود همه این مشکلات اما مسئولان دنبال باز شدن مدرسه نیستند و معتقدیم باید به صورت گام به گام به صورت حضوری شدن پیش برویم تا مهرماه ۱۴۰۱ مدارس حضوری شود.
حسینی راهکار کوتاه مدت این مساله را اینگونه بیان کرد و افزود: نهادهای مسئول به ویژه بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی برای آموزش مجازی میتوانند همکاری جدی داشته باشند تا مشکل این سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز برای اتصال به اینترنت و خرید گوشی تلفن همراه و تبلت به صورت رایگان را حل کنند و اگر این افراد هم به شبکه شاد برگردند رفع فقر آموزشی را شاهد خواهیم بود.
نظر شما