سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

بندرعباس- ایرنا- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان به رغم کمبودها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا با برگزاری برنامه‌های متعدد کارنامه‌ای پربار را در سال ۱۴۰۰ رقم زد درحالی که برای تحول آفرینی و شکوفایی خود در سال جدید نیازمند تحول جدی در حوزه نیروی انسانی و حمایت‌های مالی است.

کانون پرورش فکری هرمزگان بهار پشت پنجره لبخند اعضای کودک و نوجوان خود را از همان فروردین ۱۴۰۰؛ روزهای سخت جدال با کرونا با اجرای برنامه‌های مختلف هنری از جمله فراخوان ساخت و تزیین ماسک آغاز کرد تا از همان ابتدا ترویج فرهنگ کار و تولید را با سرانگشتان کودکان و نوجوانان رقم بزند.

مربیان کانون هرچند به حضور کودکان و لبخندها و سوال‌های پی درپی کودکان و اعضای کتابخوان خود در کتابخانه‌ها و جشنواره‌های متعدد کانون عادت داشتند اما این بار سلامت جسم و روح آن‌ها را مقدم دانستند و برای نشان دادن گل لبخند بر روی لبان اعضای فعال خود، برنامه‌هایشان را از راه دور و مجازی با مهرواره‌های طنز آغاز کردند؛ مانند فراخوانی که برای دومین مهرواره منطقه‌ای طنز خلیج فارس که یازدهم فروردین اعلام کردند تا شادابی و نشاط حضور در کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی و توجه به دنیای پیرامون آنان را در فضای مجازی جور دیگری ببینند.

در این مهرواره منطقه‌ای گروه‌های سنی نوخوان، نونهال، نونگاه، نوجوان و ارشد استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد به شکل مجازی آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره(هرمزگان) ارسال کردند و با حضور مجازی خود در کارگاه‌ها و نشست‌های «تاثیر طنز نویسی در شاد زیستن» و یادگیری اینکه طنز تیغ تیز و ظریفی است که به دنبال بهبود شرایط است، آموختند کرونا و خانه نشینی نمی‌تواند شادی، نشاط و امید را در دل آنان کمرنگ کند.

مربیان کانون سرگرم برنامه‌های مختلف ادبی و هنری شدند و از بهار به روزهای گرم تابستان هرمزگان رسیدند و همچنان که کرونا می‌تازید، کودکان و نوجوانان با ارسال «پادکست‌های قصه‌گویی بومی و محلی هرمزگان» برای مربیان کانون بر نقش آموزش و اینکه تشنه دانستن هستند، تاکید کردند.

سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

آنها بارها در این روزهای گرم از قاب صفحات مجازی گوشی های همراه پدران و مادران خود با همراهی مربیان کانون در نشست‌های قصه‌گویی، داستان نویسی، هنرهای نمایشی و کارگاه‌های علمی با زبان طنز، قصه، شعر, عکس، کاردستی و کتاب به دل قصه‌ها، جنگل‌ها و داستان رفتند و با شاهنامه‌خوانی، نقاشی، طراحی، سفالگری، نمددوزی، عروسک‌سازی، نمایشنامه نویسی، فیلم‌سازی و انیمیشن و همراه شدن با برنامه‌های کانون در هفته دفاع مقدس فرهنگ ایثار و شهادت ، روحیه میهن‌دوستی را در خود تقویت کردند.

مربیان کانون پرورش فکری هرمزگان در طول تابستان ۱۴۰۰ در تمامی شهرستان‌ها فعال بودند و اعضای کانون استان را در طول هفته به اردوهای مختلف مجازی می‌بردند تا کودکان و نوجوانان این استان را برای آموزش و دانستن تشنه‌تر کنند مانند آنچه در اردوی «سفر به سرزمین نخل، آب و آفتاب و خرمای پیارم» و معرفی چشمه سبزپوشان، آبشار تزرج، خرمای پیارم و نخلستان حاجی‌آباد به شکل تصویری گذشت؛ اینها تنها بخشی از جذابیت بخشیدن به فعالیت‌های ۶۲ گانه‌ کانون و آشنایی کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم، صنایع دستی و مناطق گردشگری باغشهر فین و شهرستان حاجی آباد بود.

کودکان و نوجوانان کانونی که علاقه زیادی به حضور در کلاس‌های درس و برنامه‌ها و جشنواره‌های شاد هرساله هفته ملی کودک درکانون داشتند، روزهای پاییز و «بوی ماه مهر» مدرسه و کانون را باز هم در کنار خانواده بدون کرونا پشت سرگذاشتند و حتی در جشنواره منطقه‌ای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت آنلاین شرکت کردند.

آنها مشتاقانه با قصه‌ها همراه شدند و توانمندی‌های خود برای کسب موفقیت در راه‌یابی به مرحله نیمه‌نهایی این جشنواره بین‌المللی را از دوربین گوشی‌ها به نمایش گذاشتند.

زمستان کانون نیز از راه رسید و این بار «رینارد روباهه» حضوری به میان کودکان و نوجوانانی آمد که با وجود کرونا از ریختن سقف خانه‌هایشان دلگیر بودند اما «رینارد» به میان آنان رفت و برایشان آواز خواند، نمایش بازی کرد؛ نمایشی که سراسر درس است و تجربه.

کانون هرمزگان با کارنامه‌ای پربار برای شکوفا کردن خود در سال جدید

سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

کانون پرورش فکری هرمزگان در سال ۱۴۰۰ پس از یکسال تلاش و کار فرهنگی و هنری شبانه‎روزی با کارنامه‌ای پربار برای شکوفا کردن خود در سال ۱۴۰۱ گام‌هایش را استوارتر نموده است؛ نگاهی که به اعتقاد "مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان" به مناطق کم برخوردار در سال ۱۴۰۰ بسیار جدی بود و همین جدیت قرار است در پویش‌ها و مهرواره‌های سال آینده بیشتر نمود پیدا کند.

پروین پشتکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: به رغم کمبود اعتبارکانون، مربیان کانون پرورش فکری استان در سال ۱۴۰۰ در قالب «پیک امید» به روستاها و مناطق محرومی سر زدند که تاکنون در مناطق حضور نداشتند و این اقدام یک عملکرد درخور برای کانون محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کرونا هرچند بسیاری مشکلات و تلخی‌های زیادی را با خود به همراه داشت اما کانون فعالیت‌های ۶۲ گانه‌ کانون را با قوت برگزار و موفقیت‌های زیادی نیز به دست آورد، ادامه داد: حضور تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری در روزهای پایانی فصل پاییز با محوریت نمایش «رینارد روباهه» در دل محلات کم برخوردار و روستاهای محروم استان هرمزگان یکی از برنامه‎های فرهنگی مهمی بود که با هدف تحقق عدالت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی خالق لحظاتی شاد و آموزنده برای کودکان و نوجوانان شد.

«رینارد روباهه» شادی و امید را در دل کودکان تازه کرد؛ هرمزگان نیازمند تماشاخانه دائمی است

سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

به گفته پشتکوهی، کانون با اجرای برنامه‌های مختلف هنری در روستاها و محله‌های صعب العبور احمدی شهرستان حاجی‌آباد گرفته تا دشت ماروم و محله‌های سیل زده فین و حضور در بین کودکان و مردمان روستاهای ایسین بندرعباس، قلعه قاضی، پل، خمیر، بستک، جناح، بندر لنگه، قشم، لارک، سیریک، میناب و ابوموسی برای بالغ بر ۳۰ هزار نفر جمعیت این استان اعم از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان روزهای شاد و پر از سلامت و امید روزانه را با پخش فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌، اجرای تئاتر و قصه‌گویی رقم زد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با بیان اینکه این استان نیازمند تماشاخانه دائمی است، گفت: برگزاری چنین برنامه‌ای در کانون جزو برنامه‌های روتین است اما در سالی که کرونا، فشارهای اقتصادی و بلایای طبیعی چون زلزله بر خانه‌های مردم چنبره زده بود و مردم مجبور بودند در خانه بمانند، اجرای فعالیت‌های هنری این برنامه جزو برنامه‌های مبارکی بود که شادی و امید را در دل کودکان و خانواده‌ها تازه کرد.

وی افزود: به رغم همه سختی‌ها و مشکلات و کمبودها کانون در سال ۱۴۰۰ با برگزاری برنامه‌های مختلف به ویژه در بستر فضای مجازی بسیار فعال پای کار آمد و سهم خود را تزریق شادی و امید کودکان و نوجوانان این استان به خوبی رقم زد و امید دارد نسل های آینده حافظان این راه و رسم پسندیده شوند.

پشتکوهی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در سال ۱۴۰۰ با یک‌هزار و ۷۳۲ برنامه ویژه کودکان و نوجوانان به شعار« آینده ساختنی است» تحقق بخشید، از مهم‌ترین دستاوردهای سال ۱۴۰۰ به  برگزاری ۲۵۰ کارگاه  تخصصی،  ۴۰۴  فعالیت عمومی، ۹۸ نشست تخصصی ویژه انجمن های هفتگانه ( شعر، داستان ، طنز ، قصه گویی، نمایش، عکاسی ، سرود ) و ۵۱ دوره آموزشی ویژه ارتقا کارکنان، برگزاری ۲۵ فراخوان مهرواره و جشنواره ، ۴۷ مکاتبه ادبی و ۴۹ فعالیت بسیار اثرگذار پیک امید و همچنین ۴۷ اجرای تماشاخانه سیار کانون در مناطق مختلف از جمله کم برخوردار، زلزله زده و سیل زده و دفاتر تسهیل گری و کانون اصلاح و تربیت ) اشاره کرد.

راه‌اندازی مجدد فروشگاه دائمی کانون پرورش فکری هرمزگان

سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

این مسوول ادامه داد: بخش مکاتبه‌ای مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون که از بخش‌های جذاب کانون به شمار می‌رود، در روزهای قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا ارتباط خود را با اعضای کودک و نوجوانش از مسیر فضاهای اینترنتی و پست الکترونیکی حفظ کرد و فعالیت‌های هنری بسیار جذاب از اعضای خود به یادگار گذاشته است.  

وی تصریح کرد: راه‌اندازی مجدد فروشگاه دائمی کانون پرورش فکری هرمزگان بعد از چندسال، به دلیل ارائه و فروش محصولات خود کانون از مهم‌ترین فعالیت‌های مهم و رضایت‌بخش کانون در سال ۱۴۰۰ است که در اسفندماه امسال همزمان با ۲۷ رجب (مبعث پیامبراکرم(ص) افتتاح و از عید مبعث تا عید نوروز محصولات کانون با ۱۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

به گفته پشتکوهی، در این فروشگاه‌ یکهزار و ۲۵۰ عنوان کتاب، ۳۰ عنوان سرگرمی و بازی‌های فکری و ده‌ها طرح متنوع فانتزی با قیمت‌های مناسب برای استفاده مخاطبان عرضه می‌شود و تعداد این کالاها به بیش از ۴۰۰ قلم لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی و سرگرمی‌های فکری استاندارد برای کودکان و نوجوانان خواهد رسید.

ثبت دو عروسک بومی استان در سال ۱۴۰۰/ درخشش ۵۴ کودک و نوجوان هرمزگان در جشنواره‌ها ملی و بین‌المللی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با بیان اینکه کانون با برنامه حال خوش زندگی با هفت مهارت مثبت اندیشی ویژه نوجوانان در مناطق مختلف به تمرین زندگی پرداخت، اضافه کرد: در راستای شناسایی ثبت و ضبط و معرفی میراث ناملموس استان، ثبت دو عروسک بومی استان دختولوک و کجوک در شورای اسباب بازی کشور و جمع آوری دفتر اول قصه‌های بومی و محلی را عنوان زیر چتر چیچیکا، دفتر دوم لالایی های استان در لوح فشرده و همچنین درخشش ۵۴ کودکان و نوجوانان هرمزگان در رقابت های ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای از دیگر اقدامات مهم یکساله کانون این استان بود.

سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان با برگزاری ۱۲ مهرواره

وی ابرازداشت: کانون با برگزاری ۱۲ مهرواره شامل (عکاسی خلیج فارس قلب آبی ایران، ماسک سازی، جادوی عروسک ها با محوریت ساخت عروسک های نمایشی و هنری و بومی، عکاسی شادی های کودکانه، پویانمایی و فیلم سازی خلیج فارس، چند قدم تا فرات، معرفی کتاب در موج دانایی، تسبیح عشق ( قهرمان من )، دومین مهرواره منطقه ای طنز خلیج فارس، زبان مادری آوای حرا، بانوی نیایش، مجسمه شهر من با حضور یک هزار و ۵۵۴ نفر در سال  ۱۴۰۰ به کشف استعداد های کودکان و نوجوانان پرداخت.

پشتکوهی گفت: کانون زبان ایران استان هرمزگان در این یکسال هشت زبان زنده دنیا ( انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، چینی، فرانسه و روسی) را برای ۱۲ هزار و پنج نفر آموزش داد.

برنامه‌های کانون هرمزگان در سال ۱۴۰۱؛ به دنبال ارتباط دوسویه کانون با جامعه هدف خود هستیم

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان در بخش پایانی سخنان خود اظهارداشت: آماده‌سازی مرکز فرهنگی هنری بندر خمیر با مساعدت شهرداری صورت گرفت که از آغاز سال ۱۴۰۱ کودکان و نوجوانان بندر خمیر زیر چتر کانون قرار خواهند گرفت و در بخش حمایت از کودکان و نوجوانان هنرمند و ایده‌های خلاق و نو برنامه‌های خوبی در حوزه نمایش فیلم و اکران فیلم کودک و نوجوان برای سال جدید درنظرگرفته‌ایم.

پشتکوهی از پیگیری برای راه‌اندازی تماشاخانه دائمی کانون با حمایت‌های یک خیر در استان در سال جدید خبرداد و معتقد است: نباید منتظر ثبت‌نام و حضور مخاطب خود در کانون باشیم بلکه این کانون است که باید با تدارک برنامه‌های هنری جذاب و تولید محتوای های سالم به دل روستاها و خانه‌های مردم برود تا ضمن ارتباط دوسویه با خانواده‌ها شاهد بازخوردهای اثرگذار برای آینده کودکان این سرزمین باشیم.

وی با بیان اینکه کانون هرمزگان در سال ۱۴۰۰ در بخش قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی وسخنوری رتبه‌های خوبی را به دست آورد، گفت: درحال حاضر مربیان کانون در این استان شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند این درحالی است که در بخش نیرو وضعیت کانون بحرانی است و باید در حوزه فرهنگ و هنر کانون یک تحول جدی در بحث تزریق نیروی انسانی و حمایت‌های مالی صورت بگیرد.

مهم‌ترین موانع جلوگیری از تسریع تحقق اهداف کانون/ وجود ۲۴ مربی کانون به ازای ۴۰۵ هزار و ۱۷۲ دانش آموز هرمزگانی

سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

این مسوول در حوزه کودکان در این رابطه به مهم‌ترین موانع جلوگیری از تسریع تحقق اهداف به نداشتن تناسب مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان هرمزگان با تعداد مخاطبان و کمبود شدید نیرو انسانی در کانون اشاره کرد و افزود: در مقابل سه هزار و ۵۴۴ مدرسه، فقط ۱۵ مرکز ثابت ، ۲ کتابخانه سیار و ۲ کتابخانه پستی در این استان وجود دارد و به ازای ۴۰۵ هزار و ۱۷۲ دانش آموز هرمزگانی فقط ۲۴ مربی کانون مشغول خدمت رسانی هستند و این دغدغه بزرگ کانون هرمزگان برای بهتر ساختن آینده کودکان و نوجوانان این سرزمین است.

پشتکوهی اضافه کرد: در کنار معرفی برگزیده‌های خود در سطح ملی و بین‌المللی عکس و نوع رتبه افراد بر روی بیلبورد در سطح شهر، در راستای حمایت از برگزیده‌های کانون و استفاده از توانمندی این اعضا، کانون پرورش فکری استان هرمزگان اقدام به  معرفی افراد به ارگان‌های دولتی نموده است، این کار ضمن معرفی توانمندی نوجوانان باعث ایجاد انگیزه برای کار کردن و کسب درآمد، ایجاد  اعتماد به نفس و نشان دادن توانمندی این نوجوانان به جامعه خواهد بود.

سند راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان رونمایی می‌شود

سال ۱۴۰۰؛ شکوفایی کانون پرورش فکری هرمزگان در عین کمبود نیرو

وی خاطرنشان کرد: معتقدم کودکی که وارد کانون شود و باکتاب انس بگیرد و توانمندی و فعالیت‌های وی معرفی شود این فرد مسیر زندگی خود را تا پایان عمر مشخص می‌کند و به دنبال کارهای کاذب در خیابان‌ها نمی‌رود بنابراین در راستای حمایت از فعالیت‌های هنری و توجه به حوزه کارآفرینی، برای نخستین بار عروسک «دهتولوک» از سوی کانون پرورش فکری کودکان ثبت شد و بنا داریم در سال جدید هنرهای سنتی و فعالیت‌های کارآفرینی اعضای خود در شهرستان‌ها نیز معرفی کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با بیان اینکه در روز ملی خلیج فارس مجوز عروسک «بیدکی» از سوی کانون رونمایی می‌شود، گفت: در سال آینده در شورای اسباب بازی کانون برای یک اسباب بازی بومی مجوز صادر خواهد شد و در همین راستا قصد داریم عروسک‌های بومی خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل اشتراکات فرهنگی و دینی با استان هرمزگان صادر کنیم.

پشتکوهی افزود: در سال جدید با عنایت به سند مهندسی فرهنگی، گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین آموزش و اسناد بالادستی کانون سند راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان رو رونمایی می کنیم و بر اساس آن گام برمی داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک هرمزگان، تولید محتوای مناسب فرهنگی و هنری، توجه به مناطق کم برخوردار، کارآفرینی ویژه کودک و نوجوان، حمایت از هنرمندان حوزه کودک و نوجوان، معرفی الگوهای برتری از جمله شهید سلیمانی سردار قهرمان، حمایت از ایده های برتر در حوزه کودک و نوجوان، معرفی اعضای پرورش یافته به جامعه، پیگیری راه اندازی مراکز جدید و تماشاخانه دائمی در هرمزگان در اولویت کاری سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha