۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 84690175
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون استاندار :صدور مجوز و تامین زمین برای متقاضیان سرمایه گذاری در بوشهر یک هفته‌ای شود

بوشهر- ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: باید با طراحی ساز و کارهای مناسب، متقاضیان سرمایه‌گذاری در بوشهر ظرف مدت یک هفته زمین و مجوزهای مورد نیاز خود را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، علی باستین روز شنبه در حاشیه بازدید سرزده از شماری از واحدهای صنعتی استان بوشهر افزود: فرایند یاد شده اکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر اجرایی شده که باید به سایر بخش‌های استان نیز تعمیم داده شود.

وی بیان کرد: وجود سه منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری – صنعتی، ۱۲شهرک و ۷ ناحیه صنعتی فعال با برخورداری از زیرساخت‌های مناسب ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در استان بوشهر ایجاد کرده است که با ساز و کارهایی که تعریف شده اکنون سرمایه گذاران طی یک هفته قادر به گرفتن مجوزها و زمین موردنیاز خود هستند.

باستین: انتظار می رود سرمایه گذاران جدید در مناطق ویژه، شهرک‌ها و نواحی سرمایه‌گذاری کنند که نیازی به استعلامات وقت گیر نباشد.

وی ادامه داد: استان بوشهر هرچند از لحاظ سرزمینی و جمعیتی کوچک است اما باتوجه به ظرفیت‌های عظیمی که در حوزه های مختلف دارد وزن و جایگاه بالایی در اقتصاد ملی دارد به نحوی که با ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در جایگاه چهارم و در توان تولید نیز رتبه اول کشور را دارا است.

وی عنوان کرد: سهم اشتغال حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در استان بوشهر به ترتیب ۱۱، ۲۶،۸و ۶۲،۲ درصد است که این آمار نشان می‌دهد کارکرد اصلی استان بوشهر در حوزه های خدمات و صنعت است.

باستین تصریح کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های بزرگی در حوزه صنعت، معدن و تجارت دارد و از مهمترین استان های تامین کننده درآمد ملی برای کشور است.

وی یادآور شد: تولید ۱۴ درصد از نفت کشور با وجود ۱۱ میدان نفتی عظیم، تولید ۷۰ درصد از گاز کشور، صدور ۹۸ درصد نفت خام کشور از طریق جزیره خارگ، استقرار صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی با ۲۸ فاز پالایشگاهی و ۲۵ مجتمع عظیم پتروشیمی استان بوشهر را پایتخت انرژی ایران تبدیل کرده است.

 وی گفت: از ویژگی های مهم و استراتژیک استان بوشهر برخورداری از ۷ صنعت ملی شامل صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، ساخت سکوهای نفتی، انرژی هسته‌ای، سیمان، شناورسازی و تجهیزات دریایی و شیلاتی است.

معاون استاندار بوشهر گفت: برخورداری از ۵ میلیارد تن ذخایر شناخته شده معدنی قابلیت بالایی را جهت جذب سرمایه‌گذار فراهم کرده و این ظرفیت معادل ۵.۶ درصد از ذخایر معدنی کشور است.

وی افزود: استان بوشهر قدمت بسیار زیادی در تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد که از ۱۱ بندر بزرگ و کوچک با ظرفیت ۴۶ میلیون تن تخلیه و بارگیری برخوردار است و قابلیت مهمی در حوزه حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود.

باستین بیان کرد: این استان در حوزه صادرات غیرنفتی در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ بعد از استان های هرمزگان و خوزستان در جایگاه سوم کشور بوده است.

وی ادامه داد: اما با وجود همه این ظرفیت ها بخش صنعت و معدن استان دارای چالش‌های مهمی است چرا که عمده واحدهای صنعتی استان بوشهر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی احداث شده و سهم صنایع متوسط و کوچک خیلی ناچیز است.

باستین اظهار کرد: تمرکز بر صنعت نفت و گاز و بی توجهی به توسعه صنعتی باعث شده استان بوشهر در رده بیست و هفتم کشور قرار گیرد که  این رتبه مناسبی برای استان نیست.

وی گفت: عدم توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی باعث شده تا استان بوشهر وابستگی شدید اقتصادی به سایر استان‌ها داشته باشد که در این راستا تدابیر مناسبی پیش بینی شده که وزارت صمت باید در این بخش نیز حمایت لازم را از استان داشته باشد.

باستین ادامه داد: بخش عمده‌ای از واحدهای معدنی استان بوشهر نیز راکد هستند که وزارت صمت و بویژه ایمیدرو باید در این بخش با جدیت بیشتری ورود کنند.

وی عنوان کرد: شهرک‌ها و نواحی استان بوشهر به عنوان کانون حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی از زیر ساخت های مناسب و کافی برخوردار نبوده و نیازمند نگاه جدی تری هستند.

باستین گفت: عدم توازن در استقرار واحدهای صنعتی موجب برهم زدن توازن اقتصادی و صنعتی در استان شده که با راه اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر و منطقه ویژه شمال استان انتظار می‌رود وزارت صمت حمایت ویژه ای در استقرار واحدهای تولیدی در این دو منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: سیاست های نادرست صنعتی باعث شده که صنایع آب بر در مناطق خشک و کویری مستقر شود که این رویکرد مشکلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد کرده است.

باستین گفت: انتظار می‌رود با توجه به برخورداری استان بوشهر از آب دریا و هم انرژی مورد نیاز باز تعریفی از استقرار صنایع آب بر و انرژی بر توسط وزارت صنعت صورت گیرد و ظرفیت های بوشهر بخوبی در این حوزه دیده شود.

وی اظهار کرد: بانک صنعت و معدن نیز به عنوان بانک تخصصی و حامی واحدهای تولیدی و صنعتی از منابع مالی و اعتباری کافی برخوردار نیست که انتظار می رود حمایت بیشتری از وزارت صمت به این بانک شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha