۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۵۰
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 84690864
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هیاهوی خرید شب عید در بازارهای ایلام

۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۵۰
کد خبر: 84690864
هیاهوی خرید شب عید در بازارهای ایلام

ایلام - ایرنا - لوازم هفت سین بخر، آجیل و شیرینی ارزان دارم، ماهی قرمز و سبزه، لباس و کفش حراج شد، این موارد گوشه ای از هیاهوی بارازهای ایلام در آستانه عید نوروز است که مغازه داران و دست فروشان با ترفندها و تلاش های مختلف سعی دارند تا قبل از فرارسیدن عید و لحظه سال تحویل اجناس خود را بفروشند.

به گزارش ایرنا، این روزها و به ویژه عصرگاهان، بازارهای اصلی همچون پیاده راه آیت الله طالقانی، میدان ۲۲ بهمن و سعدی جنوبی مملو از جمعیتی است که برای خرید مایحتاج و اجناس مد نظر خود در ایام نوروز به بازارها می روند.

هر گوشه از بازار دست فروشان با پهن کردن بساط، اجناس خود را به مشریان عرضه می کنند و با هیجان و امید فراوان سعی دارند مشریان را نسبت به مرغوب و ارزان بودن جنس خود نسبت به مواد مشابه اقناع کنند.

همهمه و هیاهوی بازار و تعداد زیاد خریداران باعث شده است تا ضرب المثل های "جای سوزن انداختن نیست، شتر با بارش در آنجا گم می شود، گویی بازار شام است" به عینه معنا و مفهوم مصداقی بیابد.

هرچند بازار خرید و فروش محصولات ویژه عید نوروز از نیمه دوم اسفندماه شدت بیشتری گرفت اما هرچه به روزها و ساعات پایانی لحظه سال تحویل نزدیک می شویم، هیاهو و غلغله بازار نیز بیشتر نمود پیدا می کند و فروش اجناس عید فقط منحصر به بازارهای اصلی شهرها نیست و در همه جا می توان بازارهای کوچک نوروزی را مشاهده کرد.

با وجود تنوع محصولات مختلف اعم از البسه، خوراکی، اسباب بازی، دکوری و سایر کالاها اما تفاوت قیمت کالاهای مشابه و عدم یکسان بودن بهای اجناس باعث سردرگمی خریداران شده است.

تفاوت قیمت ها به حمل و نقل و نوع کالاها بستگی دارد 

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعیت نظارت بر بازار ایام عید اظهار داشت: گشت های ویژه تمامی صنوف با اولویت تقاضامحور از ۱۵ اسفند تا ۲۰ فروردین در سطح استان فعالیت دارند و بازارها را رصد و پایش می کنند.

قدرت الله عبدخانی یادآور شد: در این طرح ویژه صنوفی چون قالی شویی، هتل و روستوران، فروشندگان خشکبار، پوشاک، پایانه های مسافری و  خشک شویی با همکاری نیروهای گشت اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، جهادکشاورزی و پلیس نظارت بر اماکن عمومی مورد رصد و پایش قرار می گیرند.

وی افزود: در قالب قانون انتزاع ۲۵ قلم مایحتاج عمومی و محصول کشاورزی پرتقاضا به سازمان جهاد کشاورزی برای نظارت و پایش محول شده است.

عبدخانی با بیان اینکه سامانه خبری ۱۲۴ آماده ثبت گزارشات مردمی در مورد هرگونه تخلف صنفی است، درباره تفاوت قیمت ها توضیح داد: ۳۵ درصد به حمل و نقل کالاها اضافه شده و برای هر کالا بین سه تا ۳۰ درصد بسته به نوع کالا به قیمت تمام شده برای مصرف کننده در نظر گرفته شده است.

صنوف موظف به درج قیمت های مصوب بر روی اقلام هستند

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام هم گفت: تیم های نظارتی ویژه عید نوروز بر میادین میوه و تره بار و بازارهای اصلی تا ۲۰ فروردین نظارت دارند.

علی شکری ادامه داد: علاوه بر میادین میوه و تره بار، نظارت بر عرصه اقلام و مایحتاج پرمصرفی چون مرغ، گوشت، برنج، روغن و تخم مرغ انجام می گیرد.

وی افزود: عرضه کنندگان موظف به درج قیمت های اعلامی و مصوب در معرض دید عموم هستند تا از بروز هرگونه تخلف گران یا کم فروشی جلوگیری شود.

شکری با بیان اینکه تیم های نظارتی بر بازار به صورت مجزا یا مشترک با دیگر دستگاه های مرتبط بازارها را پایش و رصد می کنند، یادآور شد: این تیم های گشتی از ۱۵ اسفند تا ۲۰ فروردین به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، حضور نوازندگان با البسه و سازهای محلی که با انجام موسیقی های سنتی مردم را به وجد می آورند، پخش انواع موسیقی از سیستم های صوتی مغازه ها با هدف جلب مشتری بیشتر، استقرار ماشین های پلیس برای تامین امنیت بازار، استقرار اتوبوس آمبولانس دانشگاه علوم پزشکی با محتوای نمونه گیری کرونا از مردم، حضور عمونوروز و حاجی فیروز با لباس های سنتی، نصب چندین ست هفت سین در هسته مرکزی شهر و عکس گرفتن کودکان با این نمادهای نوروزی از دیگر حواشی بازار اصلی ایلام در این ایام است.

استان ایلام دارای ۴۲ هزار واحد صنفی دارای مجوز است که ۱۲ هزار واحد آن در شهر ایلام استقرار و فعالیت دارند.

در ۱۱ ماهه گذشته سال جاری ۶۹ هزار و ۸۹۶ مورد بازرسی از صنوف استان ایلام انجام شد که در قالب ۲ هزار و ۷۶۱ مورد بازرسی مشترک برای ۵۸۴ پرونده تخلف صنوف ۱۹۲ میلیارد تومان جریمه تشکیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha