شورای راهبردی باغ جهانی عباس‌آباد پس از تعطیلات نوروز تشکیل می‌شود

ساری – ایرنا – سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: شورای راهبردی پایگاه باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر پس از تعطیلات نوروز با هدف برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه این میراث ارزشمند تاریخی طبیعی تشکیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، مهدی ایزدی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از نوروزگاه مرکزی مازندران که در باغ جهانی عباس‌آباد برپا شده است، اظهار کرد: همکاران ما در آستانه نوروز ۱۴۰۱ با توجه به این‌که این محوطه تاریخی به عنوان نوروزگاه پایلوت مازندران انتخاب شده است اقدامات متعددی را برای پذیرایی از گردشگران و مسافران انجام دادند که حال و هوای متفاوتی را به این مجموعه تاریخی شاخص داده است.

وی افزود: پس از حدود دو سال تعطیلی اجباری ناشی از کرونا که پذیرش گردشگران در این مجموعه تقریبا متوقف بود، امسال با انجام اقداماتی مانند نصب تابلوهای راهنما، مرمت اضطراری، علف‌تراشی، رنگ‌آمیزی، تخلیه نخاله‌ها و بهسازی مسیر دسترسی برای تردد و همچنین نصب دو لوح دو زبانه ثبت جهانی دوباره شاهد نشاط نوروزی ناشی از حضور گردشگران در این مجموعه هستیم.

این مسئول با اشاره به تدارک دیدن برنامه‌های فرهنگی و هنری در این نوروزگاه برای همه روزهای نوروز، خاطرنشان کرد: برنامه‌های اجرایی نوروزگاه باغ جهانی عباس‌آباد از ۱۵ اسفند آغاز شد و تا ۱۳ فروردین ادامه دارد. اجرای برخی از برنامه‌های نوروزی که قرار بود از اول فرودین اجرا شود به دلیل بارندگی به تعویق افتاد. اجرای این برنامه‌ها از روز پنجشنبه با موسیقی محلی، ورزش‌های محلی، کارناوال دف‌نوازی، نوروزخوانی و همه آیین‌های مرتبط با نوروز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به روند مرمت مجموعه عباس‌آباد گفت: در تمامی موارد توجه ویژه‌ای به حفظ آثار باقیمانده از بنا داشتیم. به‌عنوان نمونه آجرهای تاریخی مجموعه در مرمت دوباره به کار گرفته شد. اعتبار بهسازی و مرمت مجموعه نیز به زودی دریافت می‌شود و پس از تخصیص اعتبار، در مطالعات جامع مجموع برنامه‌های مرمتی مشخص خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران درباره تشکیل شورای راهبردیباغ عباس‌آباد گفت: خبر مهم‌ درباره این باغ جهانی این است که پس از تعطیلات نوروز قرار است شورای راهبردی مدیریت باغ جهانی عباس‌آباد با انتخاب اعضا تشکیل شود تا به چشم‌انداز اصلی مدیریت این باغ که مدیریت یکپارچه است برسیم.

ایزدی تصریح کرد: این مجموعه با توجه به ماهیت فرهنگی، تاریخی و گردشگری‌اش باید به طور کامل در اختیار گردشگری باشد، نه این که آب منطقه‌ای به بهانه وجود سد و تأمین آب کشاورزی از این سد بخشی از آن را مدیریت کند و منابع طبیعی هم به دلیل قرار داشتن مجموعه در جنگل مدیریت قسمتی دیگر را در اختیار داشته باشد.

شورای راهبردی باغ جهانی عباس‌آباد پس از تعطیلات نوروز تشکیل می‌شود

وی خاطرنشان کرد: کل مجموعه جهانی باغ عباس‌آباد باید در اختیار و تحت مدیریت و نظارت پایگاه جهانی باشد و مدیریت یکپارچه وظیفه هر دستگاه مرتبط را مشخص کند. قصد داریم پس از تعطیلات شورای راهبردی مدیریت عباس‌آباد را تشکیل دهیم. اعضای این شورا مشخص می‌کنند که مدیریت مجموعه چطور صورت پذیرد و چه برنامه‌هایی در آن به مناسبت‌های مختلف برگزار شود.

فرماندار بهشهر نیز در این بازدید ضمن استقبال از تشکیل شورای راهبردی مدیریت باغ جهانی عباس‌آباد گفت: ما هم معتقدیم که مدیریت عباس‌آباد باید یکپارچه شود.

علی‌اصغر میرزایی افزود: تشکیل شورای راهبردی باغ عباس‌آباد یکی از مطالبات اصلی مجموعه مدیریتی شهرستان و حتی دوستداران میراث فرهنگی در استان است.

وی اظهار کرد: مدیریت چندگانه‌ای که در حال حاضر بر عباس‌آباد حاکم است باعث می‌شود جلوی رشد و توسعه این مجموعه گرفته شود.

مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر یکی از ۹باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که سال۱۳۹۰ به ثبت جهانی رسید؛ باغی به جا مانده از دوران شاه عباس صفوی که از نظر ساختار و حتی کاربری از همه باغ‌های ایرانی متفاوت است و به دلیل یک مشکل مهم مدیریتی پرچالش‌ترین باغ مشهور ایرانی هم محسوب می‌شود.

با وجود استقرار پایگاه مستقل، به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در عرصه‌های منابع طبیعی، خاصیت گردشگری و تفریحی و همچنین کاربری ذخیره‌سازی آب برای کشاورزی در سد دریاچه سبب تولی‌گری ۳ دستگاه میراث فرهنگی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای شده و این باغ هنوز به یک مدیریت واحد و جامع نرسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha