۴ فروردین ۱۴۰۱، ۲:۱۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84694405
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی روسیه را درباره اوکراین تصویب نکرد

نیویورک - ایرنا - اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست عصر چهارشنبه خود به وقت محلی، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه را درباره جنگ اوکراین تصویب نکردند.

به گزارش ایرنا، ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره جنگ اوکراین رای ممتنع دادند.

فقط روسیه و چین به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مسکو  رای مثبت دادند و هیچ کشوری با آن مخالفت نکرد.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه برای تصویب به ۹ رای مثبت شامل آرا موافق  ۵ عضو دایم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) نیاز داشت.

بر این اساس، اعضای شورای امنیت سازمان ملل به پیشنویس قطعنامه بشردوستانه روسیه که خواستار آتش‌بس از طریق مذاکره در اوکراین شده بود، رای ندادند و آن را تصویب نکردند.

این قطعنامه تمامی موارد نقض حقوق بشردوستانه و از جمله کنوانسیون ژنو را محکوم می کند. این قطعنامه همچنین خواستار احترام و حمایت از همه کارمندان پزشکی و بشردوستانه شده بود.

سفیر اوکراین در سازمان ملل در این باره در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: قطعنامه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل تنها یک رای موافق چینی ها را به دست آورد. این پاسخی است به کشورهای تماشاگر که مسئولیت را خنثی می‌کنند، قتل را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند، هویت قاتل را تابو می‌کنند و آن را ناشناس می‌سازند. عجیب است برخی امید به اجماع در مورد متون مشابه در مجمع عمومی سازمان ملل دارند.

اعضای شورای امنیت به این بهانه که روسیه در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی‌ به نقش خود در ایجاد بحران در اوکراین اشاره نکرده بود، به آن رای ندادند.

پیش از این، نماینده روسیه در سازمان ملل خواستار رأی‌گیری شورای امنیت در مورد قطعنامه‌ای پیشنهادی با موضوع "وخامت اوضاع انسانی" در اوکراین شده یود.

"واسیلی نبنزیا" سفیر روسیه در سازمان ملل، از تصمیم فرانسه و مکزیک بخاطر  خودداری از ارائه پیش‌نویس قطعنامه درباره کمک‌های بشردوستانه اوکراین ابراز تاسف کرده و گفته بود مسکو این پیش‌نویس را به تنهایی برای رای گیری ارائه خواهد کرد. 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha