مقام سازمان ملل جامعه بین الملل را مسوول ایجاد آپارتاید صهیونیستی در اراضی اشغالی دانست

تهران - ایرنا - گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اشغالگرای‌های صهیونیست‌ها در این اراضی را «آپارتاید» رژیم اسرائیل عنوان و از جامعه بین الملل که آن را مسوول ایجاد چنین رژیمی می‌داند، انتقاد کرد.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا از خبرگزاری قطر از مبدا ژنو، «مایکل لینک»، رژیم «آپارتاید اسرائیل» در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد. لینک در خصوص وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از جامعه بین المللی انتقاد کرد که به اذعان او برای چندین دهه به رژیم صهیونیستی اجازه داده شده تا سیستمی سیاسی را در این اراضی ایجاد کند که از آن به عنوان آپارتاید توصیف می‌شود.
لینک در گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو از سازمان‌های حقوق بشری مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشری که پیشتر از اصطلاح آپارتاید در توصیف اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی استفاده کرده بودند خواست تا فهرستی از اقدام‌های پاسخگویی برای پایان دادن کامل به اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اتخاذ کنند.
وی در گزارش خود تصریح کرد: امروز در اراضی فلسطینی که از سال ۱۹۶۷ توسط رژیم اسرائیل اشغال شده یک نظام حقوقی و سیاسی دوگانه به شدت تبعیض آمیز وجود دارد که به ۷۰۰ هزار اسرائیلی یهودی (صهیونیست) امتیاز می‌دهد؛ شهرک نشینانی که با اشغال غیرقانونی در شرق بیت المقدس و کرانه باختری در ۳۰۰ شهرک (صهیونیستی) سکونت دارند.
لینک معتقد است که در این منطقه جغرافیایی بیش از ۳ میلیون فلسطینی زندگی می‌کنند که با دیوارها، ایست‌های بازرسی، خیابان‌ها و حضور نظامیان تحت حاکمیت ظالمانه تبعیض و بی‌آنکه راهی برای ایجاد یک کشور واقعی فلسطینی داشته باشند از هم جدا شده اند؛ این حق آنهاست.
وی خاطرنشان کرده که دو میلیون فلسطینی دیگر در غزه که از آن به عنوان یک «زندان باز» توصیف می‌شود، بدون دسترسی کافی به برق، آب یا بهداشت، با اقتصاد در حال فروپاشی و ناتوانی در سفر آزادانه به مابقی سرزمین‌های فلسطینی یا حتی جهان خارج آن سکونت دارند.
گزارشگر سازمان ملل همچنین تاکید کرده که جامعه بین الملل مسوولیت زیادی در قبال وضعیت کنونی سرزمین‌های اشغالی فلسطین دارد و از بیش از ۴۰ سال پیش تاکنون شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل در صدها قطعنامه، غیرقانونی بودن الحاق سرزمین‌های اشغالی به رژیم صهیونیستی را اعلام کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha