۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 5196
کد خبر: 84697078
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک است

قروین-ایرنا-مسوول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است و زمانی بروز می کند که استخوان جدید قادر به ترمیم استخوان های تخریب شده نباشد.

صفیه احمدی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمانی که استئوما و مواد معدنی از قبیل کلسیم و فسفر کاهش یابد ناخودآگاه منجر به کاهش تراکم استخوانی می شود. 

وی با بیان اینکه ابتلا به پوکی استخوان تا حدودی وابسته به مقدار توده و تراکم استخوانی در دوران جوانی است، تصریح کرد: افراد مبتلا به پوکی استخوان معمولا در استخوان های مچ دست، ستون فقرات و لگن کاهش تراکم می شوند.

این کارشناس سلامت ادامه داد: علل ابتلا به پوکی استخوان می تواند جنبه وراثتی داشته باشد و از همین رو به نژاد فرد بستگی دارد.

احمدی زاده عنوان کرد: از دوران کودکی تا ۲۰ سالگی بهترین روند برای افزایش تراکم استخوانی است چرا که تراکم استخوانی پس از ۲۰ سالگی وارد فرایند کند می شود و اغلب اشخاص در سن ۳۰ سالگی حداکثر توده و تراکم استخوانی خود را پیدا می کنند. 

وی همچنین اظهار داشت: پوکی استخوان در سنین متفاوتی آغاز می شود و  این روند در زنان بعد از  یائسگی تشدید می شود.

این کارشناس سلامت گفت: میزان رشد این بیماری در سالمندان بسیار زیاد است و از همین رو باید افراد مبتلا به پوکی استخوان تحت درمان قرار گیرند و عوامل مساعد کننده  ابتلا به پوکی  استخوان مورد توجه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: کاهش برخی هورمون ها و مصرف برخی داروها در بروز این بیماری موثر است، به عنوان مثال افرادی که به بیماریهای تیروئید مبتلا هستند به دلیل مصرف دارو های تیروئید در معرض پوکی استخوان قرار دارند. 

احمدی زاده عنوان کرد: تغذیه نقش به سزایی در سلامت افراد دارد و در خصوص پوکی استخوان نیز بسیار موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha