۲۰۰ هزار میلیارد ریال در زمینه ساخت سد و طرح های آبی در گچساران هزینه شد

گچساران_ایرنا_ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد افزود: ارزش فعلی تاسیسات،  طرح های آب و سدها در گچساران ۲۰۰هزار میلیارد ریال بوده که به برکت نظام‌جمهوری اسلامی این سرمایه گذاری عظیم در این شهرستان انجام شده است.

آرش مصلح روز یکشنبه در نشست  شورای حفاظت منابع آب و دشت پایلوت گچساران با اشاره به اینکه گچساران از پتانسیل مطلوبی در زمینه آب برخوردار است، تصریح کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از پتانسیل آب در گچساران تاکنون به خوبی استفاده شده است.

مصلح عنوان کرد: امسال چهار طرح بزرگ تامین آب در گچساران به بهره برداری خواهد رسید و طرح های آبی زیادی در گچساران در دست اجراست که تکمیل آنها در توسعه گچساران نقش مهمی خواهد داشت. 
وی گفت: سد کوثر یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی در گچساران است که توانسته ۱۱ سال آب آشامیدنی گچساران و ۱۵ سال نیز آب اراضی کشاورزی پایین دست این شهرستان بویژه خیرآباد و  منطقه لیشتر را تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد افزود: سد کوثر توانسته بیش از یکهزار میلیارد ریال درآمدزایی کشاورزی سالیانه برای کشاورزان این مناطق ایجاد کند.

مصلح ابراز کرد: بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گچساران وجود دارد که در صورت آبی شدن آنها در درآمدزایی این شهرستان تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

وی عنوان کرد: تخصیص ۱۲۶ میلیون مترمکعب آب برای شهرستان گچساران از سد چم شیر اخذ شده که در ایجاد صنایع و نیز تامین آب اراضی دیم این منطقه تاثیر مهمی خواهد داشت. 

مصلح افزود: در طرح تامین آب اراضی امامزاده جعفر اقدامات خوبی انجام شده است و بعد از افتتاح فاز اول این طرح تا کنون چندین بار بر روی پمپ ها و ایستگاه  تعمیرات انجام گرفته و بتازگی نیز در ایام نوروز به دلیل نیاز مزارع سه دستگاه پمپ تعمیر و به صورت اضطراری وارد مدار شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به اینکه تاکنون سه بار  پمپ های ایستگاه تامین آب امامزاده جعفر تعمیر شده است، گفت: باید بدور از هرگونه عجله اقدامات موثر و اساسی در راستای حل مشکل پمپ های آب دشت امامزاده جعفر انجام شود.

مصلح ادامه داد: تعمیرات اساسی ایستگاه پمپاژ و سامانه آن یکی از اولویت های آب منطقه ای است که با هماهنگی مدیران شهرستان، مردم، تعاونی ها و کشاورزان این منطقه تعمیر آن بعد از برداشت محصول گندم انجام خواهد شد.

وی ابراز کرد: گچساران تنها شهری در کشور است که آب شرب آن از ۲ منبع آبی سد کوثر و چاه های آهکی تنگ ملاقون دشت امامزاده جعفر تامین می شود که با توجه به ظرفیت خط انتقال از سد کوثر برای جمعیت بالای ۱۵۰ هزار نفر درصورت تکمیل طرح اتصال مخازن شهر جمعیت۱۰۰ هزار نفری دوگنبدان  بصورت صددرصد از آب سد کوثر بهره مند خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران نیز در این  نشست گفت: بیش از ۳۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات در گچساران وجود دارد که ۵۰ درصد آن ها آبی است.

لیلا عطازاده عنوان کرد: بیش  از ۱۱ پمپ در  ایستگاه پمپاژ امامزاده جعفر وجود دارد در حالی که تنها ۲ پمپ آن وارد مدار بهره برداری شده که جوابگوی یک هزار و ۵۰۰ هکتار این اراضی این مناطق نیست.

وی تصریح کرد: هشت هزار و ۵۰۰ بهره برداری کشاورز  در این شهرستان وجود دارد که بیشترین اشتغال زایی گچساران مربوط به بخش کشاورزی است که باید به رفع مشکلات آنها کمک کنیم.

عطازاده با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی حتی یک دستگاه تانکر آبرسانی سیار ندارد گفت: تا تعمیر پمپ های آب دشت امامزاده جعفر همه دستگاه ها باید  تمام توان خود را برای تامین آب باغات این منطقه انجام دهند.

وی گفت: هم اکنون بیش ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گچساران زیر کشت گندم است.

فرماندار گچساران در این نشست نیز تصریح کرد: تحویل دادن طرح تامین آب اراضی امامزاده جعفر در گذشته صورت گرفته  که به نظر کارشناسان باید دقت بیشتری در جانمایی محل ایستگاه انجام می شد.

روانبخش دیهیم خوب بیان کرد: باید یک متولی در بحث تعمیرات و نگهداری پمپ ها وجود داشته باشد تا بتواند اقدامات لازم را برای این تاسیسات انجام دهد.

وی افزود: جایگاه پمپ ها تامین آب دشت امامزاده مناسب نیست و متاسفانه فاز دوم این طرح نیز در کنار پمپ های فاز اول در حال اجراست، با توجه به اینکه گچساران دارای پتانسیل های مناسبی در زمینه آب و خاک است اما امار بیکاری بسیار بالا است.

رئیس اداره امور آب گچساران نیز ادامه داد: درگچساران ۱۶۰ حلقه چاه فاقد پروانه وجود دارد که ۵۵ حلقه از آنها مربوط به ادارات و صنایع است.

سید معصوم افضلی کرد: گچساران  منابع آبی خوبی دارد و تاکنون ۲۸۶ پروانه مصرف بهینه آب نیز بر روی رودخانه ها و آب های سطحی جهت مصارف مختلف بویژه کشاورزی در این شهرستان صادر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha