۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲:۲۳
کد خبر: 84697874
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی از کمبود غلات به دومین استان عراق سرایت کرد

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲:۲۳
کد خبر: 84697874
نگرانی از کمبود غلات به دومین استان عراق سرایت کرد

بغداد- ایرنا- نگرانی‌ها از احتمال کمبود و گرانی غلات در عراق موجب شد تا استان «بابل» دومین استان این کشور نیز از خروج کامیون‌های حامل غلات از این استان پیشگیری کند.

به گزارش ایرنا، استانداری بابل با انتشار اطلاعیه از دستگاه‌های امنیتی این استان خواست از خروج کامیون‌های حمل غلات اعم از گندم، جو، ذرت و همچنین آرد از این استان جلوگیری کند.

استاندار «واسط» نیز در ۲۱ مارس (اول فروردین ۱۴۰۱) اعلام کرد که خروج غلات از این استان ممنوع است.

«محمد المیاحی» گفته است که این ممنوعیت از امروز (۲۱ مارس) فصل برداشت و خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم تا پایان فصل ادامه می‌یابد.

همزمان با این اقدام شرکت بازرگانی غلات وابسته به وزارت بازرگانی عراق نیز اعلام کرده است که بر اساس هماهنگی با فرماندهی عملیات مشترک، با قاچاق غلات به خارج برخورد می‌شود.

«محمد حنون» مدیرکل این شرکت به شبکه تلویزیون رسمی عراق «العراقیه» گفته است که این اقدام با هدف جلوگیری از قاچاق غلات بین استان‌ها و جلوگیری از خرید این محصول توسط بازرگانان از کشاورزان صورت گرفته است.

به گفته وی، فقط دولت حق خرید گندم از کشاورزان را دارد و تنها به کامیون های ویژه وزارت بازرگانی عراق اجازه نقل و انتقال غلات بین استان‌ها داده شده است.

کانال خبری «صابرین نیوز» در خبری آورده است که پس از افزایش تقاضای بازرگانان کرد (شمال عراق) برای خرید گندم و جو از کشاورزان استان‌های جنوب با قیمت‌های بالا، استان بابل روز یکشنبه خروج غلات از استان را ممنوع کرده است.

وزارت کشاورزی عراق نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از تمامی کشاورزان مشمول و غیر مشمول طرح کشت گندم، غلات از جمله گندم، جو و ذرت خریداری می‌کند.

در همین راستا وزارت کشاورزی برای اطمینان دادن به کشاورزان اعلام کرده است که تمامی مطالبات ۲ سال اخیر آنها بابت خرید گندم و جو را پرداخت می‌کند.

عراق با وجود داشتن زمین‌های وسیع برای کشت، بخش زیادی از غلات و دانه‌های روغنی مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند.

وزارت بازرگانی عراق امسال موافقت‌ها را از وزارت دارایی عراق برای واردات ۲ میلیون تن گندم با هدف تامین ذخیره راهبردی گندم کشور، اخذ کرده و این در حالی است که وزارت کشاورزی پیش بینی کرده است، میزان تولید گندم امسال در عراق، سه میلیون تن باشد.

این سطح از تولید، حدود یک میلیون تن کمتر از سال گذشته است که طی آن وزارت کشاورزی در ۲۰۲۰ برای سومین سال متوالی در زمینه تولید گندم اعلام خودکفایی کرده بود.

گزارش‌ها حاکی است که عراق سالانه به حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون تن واردات انواع غلات نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha