از وقوع زلزله و سیل ویرانگر تا آزادسازی سواحل هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- حوزه اجتماعی هرمزگان همچون دیگر حوزه ها ، سال ۱۴۰۰ را با مجموعه ای از رخدادهای تلخ و شیرین پشت سر گذاشت که وقوع سیل و زلزله تا آزادسازی سواحل و سفر رییس قوه قضاییه از جمله مهمترین آنها است.

به گزارش ایرنا، هرمزگان به عنوان ایران کوچک ، نمادی از همه اقوام ایرانی بوده که در طول سالیان سال زندگی خوب وآرامی داشته و این نشان از بلوغ فکری واجتماعی مردمان این دیار است که پذیرای سایر هموطنان که برای زیست و تفریح به این استان سفر می کنند،درطول سال باشند.

هرمزگان همانند سایر استانها از مسایل اجتماعی شامل فقر، اعتیاد ، مواد مخدر ،طلاق، مشروب الکلی، کرونا ،حوادث طبیعی و جاده ای مستثنی نیست که ضمن تقدیر از تلاش دست اندارکاران برای کاهش این معضلات نیازمندتدبیر بهتری است.   

از سوی دیگر هرمزگان سر زمین خشک و کم آب بوده و در جریان بارندگی سیل آسا هر ۱۰سال یکبار شاهد سیلاب مخرب بوده که تلفات انسانی و خسارت های مالی در پی دارد لذا همواره باید برای این گونه حوادث چاره اندیشی بهتری شود .

همچنین به خاطر قرار گرفتن بر روی گسل زلزله همیشه آبستن حوادث طبیعی زلزله های بالای ۴تا ۶ ریشتر بوده که گاه دریک سال تا ۸۰۰بار زلزله کوچک وبزرگ رخ داده که در سال ۱۴۰۰نیز شاهد این زلزله در سطح استان بویژه در روستاهای فین بندرعباس و کوخرد بستک بودیم.

 وقوع دو زلزله مهیب در شهر فین هرمزگان

ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه ۲۳ آبان ماه پارسال دو زلزله مهیب به بزرگی ۶ و ۴ و ۶ و ۳ دهم ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین منطقه فین در استان هرمزگان را لرزاند که شدت این زلزله ها به حدی بود که در استان های همجوار و همینطور برخی از کشورهای همسایه احساس شد و بسیاری از خبرگزاری های خارجی خبر آن را مخابره کردند.

بر اثر این زلزله های مهیب حدود ۳ هزار واحد مسکونی بیش از هفت هزار میلیارد ریال خسارت دیدند و ۲ نفر نیز جان خود را از دست داده و بیش از ۱۲۰ نفر نیز مصدوم شدند.

همچنین پس از این دو زلزله بزرگ، ۱۵۲ پس‌لرزه به بزرگای بین ۳ تا ۵ در مقیاس امواج درونی زمین در این منطقه از جنوب کشورمان رخ داد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت، پس از اطلاع از وقوع زلزله از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

رییس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری به همراه وزیران بهداشت و نیرو در همان ساعت های اولیه پس از زمین لرزه به استان هرمزگان سفر کرده و وضعیت مناطق زلزله زده را بررسی و دستورهای لازم را صادر کردند که این حضور سریع و میدانی مسوولان، مجب دلگرمی مردم زلزله زده بود .

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان پس از این زلزله ها بود.

پس از رایزنی مسوولان و مصوبات اخذ شده، سقف تسهیلات واحدهای آسیب دیده مناطق زلزله زده استان هرمزگان برای واحدهای احداثی ۲۵۰میلیون تومان و واحدهای تعمیری ۵۰ میلیون تومان مصوب شد.

پس از وقوع این دو زلزله بزرگ ،بسیاری از ارگان ها از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ارتش ، نیروی انتظامی و مرزبانی و دیگر نهادها آمادگی خود را برای خدمت رسانی به مردم زلزله زده اعلام و از استقرار تجهیزات و امکانات در مناطق زلزله زده خبر دادند.

استاندار هرمزگان نیز هشتم دیماه پارسال اعلام کرد: با موافقت هیات دولت سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تاسیسات زیربنایی معابر شهری و جاده‌ها ناشی از زلزله آبانماه سال جاری در این استان تصویب و ابلاغ شد.

مهدی دوستی با اعلام این خبر به رسانه ها افزود: همچنین مبلغ چهار هزار و ۷۴۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت نیز از طریق بانک‌های عامل به منظور جبران خسارت های ناشی از وقوع زلزله در استان هرمزگان پرداخت می شود.

وی بیان داشت: این مصوبه از سوی مخبر معاون اول رییس جمهور، برای اجرا به دستگاه های مربوط استان هرمزگان، ابلاغ شد.

البته زلزله های آبان ماه، آخرین زلزله های بزرگ رخ داده در هرمزگان در سال گذشته نبود و زمین لرزه شدیدی به بزرگی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد پنجشنبه ۲۷ اسفندماه حوالی کوخرد در شهرستان بستک در استان هرمزگان را لرزاند که خوشبختانه این زلزله خسارت جانی و مالی نداشت و تنها موجب آسیب جزئی به برخی منازل مسکونی و قطع شدن برق در برخی از روستاها شد..

 به دنبال این زلزله وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان وضعیت زلزله زدگان شهرستان بستک را بررسی کرد و دستور فوری برای رسیدگی به مناطق زلزله زده را صادر کرد.

احمد وحیدی در این گفت و گوی تلفنی با مهدی دوستی تاکید کرد: با بسیج همه ظرفیت های استانی به وضعیت زلزله زدگان در استان هرمزگان رسیدگی و با اعزام تیم های کارشناسی، برآورد دقیق از خسارات ناشی از زلزله به عمل آید.

وی با بیان اینکه مجموعه دولت اهتمام جدی به حل فوری مشکلات ناشی از  حوادث و اتفاقات طبیعی اعم از سیل و زلزله دارد، بیان داشت: با تمام ظرفیت در کنار مناطق زلزله دیده استان هرمزگان هستیم و حمایت های مقتضی صورت خواهد گرفت.

از وقوع زلزله و سیل ویرانگر تا آزادسازی سواحل

بارش های سیل آسا و خسارت های ناشی از آن

هرمزگان دیماه پارسال شاهد بارش های سیل آسایی بود که موجب آسیب های بسیار به منازل مسکونی، زیرساخت ها و تخلیه برخی روستاهای این استان به ویژه در مناطق شرقی از جمله شهرستان های میناب، رودان و بشاگرد شد.

با توجه به وسعت آبگرفتگی به ویژه در منطقه شهری میناب، تیم های مدیریت بحران استانداری و تیم های امدادی جمعیت هلال احمر هرمزگان از همان ساعت اولیه وقوع سیل در منطقه حاضر و کار امدادرسانی با سرعت شروع شد.

سیل به بیش از پنج هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی نیازمندان و مددجویان کمیته امداد هرمزگان آسیب زد و به دنبال آن قرارگاه امام جواد (ع) سپاه امام سجاد با هدف ترمیم و مرمت، بازسازی و ایزوگام سقف منازل محرومان استان در سیل راه اندازی شد.

استاندار هرمزگان پس از سیلاب های دیماه پارسال به رسانه ها گفت: سیلاب اخیر در استان افزون بر ۱۹ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های کشاورزی، منازل مسکونی و زیرساخت های استان وارد کرده است.

مهدی دوستی با اشاره به تلاش دولت برای کمک به سیل زدگان هرمزگان، اظهار داشت: عمده‌ترین خسارت‌های سیل در استان در بخش کشاورزی بوده و در نشست های برگزار شده با حضور وزیر  کشور و وزیر نیرو، برای جبران این خسارت‌ها تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: بر اثر سیل،۲هزار واحد مسکونی در هرمزگان، دچار آبگرفتگی و آسیب شدند که بلافاصله اقدامات جهت امدادرسانی و تخلیه آب از این منازل، صورت گرفت.

این بار نیز مسوولان ارشد دولت سیزدهم در کنار مردم هرمزگان بوده و از همان روزهای نخست پیگیری برای حل مشکلات مردم مناطق سیل زده آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد.

به دنبال بارندگی و سیلاب بنا به دستور رییس جمهوری، وزیران نیرو، کشور، رییس جمعیت هلال احمر و جمعی دیگر از مدیران و معاونان سازمان های مختلف برای بررسی وضعیت سیل زدگان و کمک به آنان به هرمزگان سفر کردند و نشست های مختلفی برای بررسی میزان خسارت های وارده انجام شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: دولت سیزدهم تا زمان نیاز در کنار مردم حادثه دیده از سیل اخیر در شهرستان های رودان و میناب هرمزگان خواهد بود.

اسماعیل نجار ۱۹ بهمن ماه پارسال در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی احداث منازل مسکونی آسیب از سیل در شهرستان رودان افزود: پس از ارزیابی سریع از خسارت های سیل اول در شرق هرمزگان، مصوبه اجرایی برای بازسازی این مناطق توسط دولت ابلاغ شد و ارزیابی خسارت سیل دوم نیز انجام و به هیات دولت منعکس شده است.

از وقوع زلزله و سیل ویرانگر تا آزادسازی سواحل

سفر بدون تشریفات رییس قوه قضاییه به هرمزگان

یکی دیگر از مهمترین رخدادهای حوزه اجتماعی هرمزگان در سال گذشته، سفر از پیش اعلام نشده و بدون تشریفات رییس قوه قضاییه به این استان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه در ادامه بازدیدهای استانی خود، روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ در سفری بدون تشریفات و از پیش اعلام نشده با پرواز عمومی وارد بندرعباس شد و علاوه بر بازدید از بنادر، گمرکات و انبارهای سازمان اموال تملیکی در نشست های مختلفی از جمله با فعالان اقتصادی و قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان هرمزگان شرکت کرد و به منظور رفع موانع و مشکلات در بخش های مختلف دستورهای لازم را صادر کرد.

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: رییس قوه قضاییه در سفر اخیر خود به این استان ۶۳ دستور راهبردی در حوزه های مختلف صادر کرده اند که تمامی این دستورها تدوین و دسته بندی شده و برای هر کدام، مهلت اجرا تعیین شده است.

به گزارش ایرنا،مجتبی قهرمانی روز پنجشنبه با تشریح دستاوردهای سفر اخیر حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه به استان هرمزگان تصریح کرد: از این تعداد دستور صادر شده، ۲۸ دستور در حوزه بنادر، گمرکات و اموال تملیکی بوده که چهار دستور در نشست با مسوولان ارشد استان، ۱۵ دستور در نشست تخصصی حمایت از تولید و سرمایه گذاری، ۹ دستور در ملاقات های مردمی و دیدار با مراجعان در طول سفر و هفت دستور نیز در  نشست با همکاران قضایی و اداری صادر شده است.

به دنبال این سفر ساختمان جدید دادگستری شهرستان بشاگرد با اعتبار اهدایی از سوی ریاست قوه قضاییه احداث و به بهره‌برداری رسید و این ساختمان در زمینی به مساحت ۴ هزارمتر مربع و با زیربنای ۸۰۰ متر با کیفیت مناسب ساخته شده و در اختیار مردم شریف بشاگرد قرار گرفت.

اجرای موفق آزادسازی سواحل در استان هرمزگان

 آزاد سازی ساحل با دستور رییس جمهور یک مطالبه عمومی بود که این نهضت درهرمزگان به عنوان یکی از چهار استان جنوب کشوربا نظارت استاندار از نیمه بهمن ماه پارسال آغاز و یکی دیگر از وعده های آیت الله رییسی به واقعیت تبدیل شد و می توان از آنها به عنوان یکی دیگر از رخدادهای مهم اجتماعی در این استان یاد کرد.

در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در هرمزگان آزادسازی سواحل در اختیار دستگاه های دولتی به دنبال دستور رییس جمهوری مبنی بر آزادسازی سواحل، به طور کامل انجام شد و این نشان از اراده بالای دولت در تحقق مصوبات دارد.

البته ناگفته نماند داستان تصرف اراضی ساحلی در هرمزگان تنها مربوط به دستگاه های دولتی نبوده و بخش خصوصی و نظامی نیز در این اراضی ساخت و سازهایی داشته و دارند و باید دید که پایان داستان رفع تصرف به کجا ختم خواهد شد و آیا این تصمیم به درستی به سرمنزل مقصود خواهد رسید یا خیر؟

از وقوع زلزله و سیل ویرانگر تا آزادسازی سواحل

کرونا و آئدس در هرمزگان

سال گذشته، استان هرمزگان نیز همچون بسیاری دیگر از استان های کشورمان شاهد شیوع ویروس کرونا با جهش های مختلف از انگلیسی گرفته تا اومیکرون بود و بسیاری دیگر از مردم این استان بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار جان خود را از دست دادند.

البته روند مرگ و میر ناشی از کرونا در استان هرمزگان با شروع واکسیناسیون ، در برخی از ماه ها در روند نزولی قرار گرفت و حتی در برخی از روزها هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشد.

آخرین روز اسفندماه ۱۴۰۰ نیز بدون فوتی کرونا در این استان سپری شد و آمار قربانیان کرونا در هرمزگان در رقم ۲ هزار و ۵۹۶ نفر باقی ماند و طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا روز ۲۹ اسفندماه پارسال ۳ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۲۰۷ دز واکسن کرونا در استان تزریق و هرمزگان جزو استان های پیشرو در انجام واکسیناسیون در سطح کشور اعلام شد.

اما هرمزگانی ها پارسال تنها با استرس و نگرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا درگیر نبودند و پشه آئدس نیز موجی از وحشت و نگرانی را در میان مردم و مسوولان بهداشتی و سیاسی این استان ایجاد کرد که البته هنوز نیز این نگرانی ادامه داشته و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص هنوز در این استان جریان است.

پشه مهاجم آئدس که از آن با نام ببر آسیایی نیز یاد می شود ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون تب دنگی(دانگ) است که واکسن و درمان قطعی تاکنون برای آن کشف نشده و بیش از پنچاه سال از شیوع آن در جهان می گذرد

اولین بار اواخر سال ۹۸و در بحبوبه شیوع کرونا که در آن زمان برای همه ناشناخته بود، خبرها و هشدارهایی نسبت به مشاهده پشه آئدس در برخی از مناطق غربی هرمزگان از جمله بندرلنگه اعلام شد؛ اما این اخبار در هیاهوی وحشت و مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ ، چندان دیده نشد تا اینکه در سال گذشته با مشاهده این پشه در کشورهای همسایه از جمله پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و تردد بالای مردم هرمزگان به این کشورها ، مساله آئدس مجدد مطرح و مسوولان در پی چاره اندیشی برای مقابله با آن برآمدند تا مبادا این پشه خطرناک نیز همچون ویروس کرونا، معضلی برای سلامت جامعه شود.

به گفته کارشناسان بهداشتی ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر انجام تمام اقدام های ضروری و پیشگیرانه در خصوص پشه آئدس گفت: با توجه به گردشگرپذیر بودن هرمزگان در ایام نوروز ، نگران جابه جایی این پشه از این استان به دیگر مناطق کشور در ایام عید امسال هستیم.

دکتر محمد مهدی گویا جمعه شب ۲۱ اسفندماه پارسال در نشست هم‌اندیشی پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از پشه مهاجم آئدس که با حضور مسوولان و کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: شهر های گردشگر پذیر هرمزگان مانند بندرعباس، قشم و کیش با توجه به آب و هوای مطبوع خود در فصل بهار مقصد بسیاری از مسافران است و این مساله نگران کننده می باشد و همین عامل می‌تواند باعث جا به جایی پشه آندس از این استان به دیگر نقاط کشور شود و همین موضوع اهمیت برنامه های کنترلی در این خصوص را دوچندان کرده است.

نشت میعانات گازی شرکت نفت ستاره خلیج فارس

متاسفانه دیماه پارسال خبری بد برای حوزه محیط زیست هرمزگان منتشر شد و آن هم نشست میعانات گازی شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود.

شکستگی لوله به دلیل حجم غیرقابل انتظار سیلاب ناشی از بارندگی دیماه بود که ساعت پنج صبح چهارشنبه ۲۹دی منجر به بروز حادثه در مسیر رودخانه کل شد.

این حادثه از صبح چهارشنبه موجب انتشار شدید بوی گاز در مناطق وسیعی از غرب بندرعباس تا بندرخمیر و گچین شد.

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان، کارشناسان این اداره کل در اولین فرصت در محل حاضر شدند  و برای بررسی و پایش آلودگی های نفتی ایجاد شده اقدام کردند.

گشت مشترک دریایی انجام شد و از محلهای ورود سیلاب به دریا و همچنین نوار ساحلی بندرعباس ، بندر خمیر و قشم نمونه برداری شد که  در این گشت دریایی لکه های نفتی در دریا مشاهده شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان درباره منشا انتشار بوی نامطبوع در شهرستانهای بندرعباس ، بندرخمیر و قشم اظهار داشت : بوی نامطبوع به دلیل حادثه و نشر میعانات گازی از خط لوله انتقال خوراک شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فاصله ۴۳ کیلومتری شهر بندرعباس و ۶ کیلومتری روستای دمیلو در بستر رودخانه کل است.

 وی تصریح کرد: در پی بارندگیهای اخیر در حوضه آبریز این رودخانه، حجم قابل توجهی سیلاب با دبی فراوان در بستر رودخانه جاری شده به طوری که در محل حادثه ؛ عرض این سیلاب حدود ۵۰۰ متر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha