آمریکا و سنگاپور: جنگ روسیه علیه اوکراین صلح و رفاه را در همه جا به خطر می‌اندازد

تهران - ایرنا - جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و لی هسین لونگ نخست‌وزیر سنگاپور سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «تهدیدات علیه منشور سازمان ملل متحد و نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون، از جمله حمله بی‌دلیل روسیه به اوکراین، صلح و رفاه را در همه جا به خطر می‌اندازد.»

به گزارش ایرنا از "سی ان ان"، در این بیانیه که پس از دیدار رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر سنگاپور در واشنگتن منتشر شده، آمده است: جنگ در اوکراین تأثیر منفی بر منطقه هند و اقیانوسیه دارد. این منطقه در حال حاضر با چالش‌های پیچیده زیادی مواجه است. به طور کل، فرصت‌ها و چالش‌های قرن بیست و یکم نیازمند همکاری عمیق‌تر میان آمریکا و سنگاپور است. 

بایدن و لونگ در خصوص مساله اوکراین گفتند که "آمریکا و سنگاپور بر تعهد قاطع خود به اصول حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی تأکید می‌کنند و تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنند. ان تهاجم آشکارا قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل را نقض می‌کند. "

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر سنگاپور همچنین اعلام کردند که "به جهانی نیاز است که در آن مرزها با استفاده از زور تغییر نمی‌کند و روابط کشورها با یکدیگر بر اساس قوانین بین المللی هدایت می‌شود. "

آمریکا و سنگاپور همچنین کودتای ارتش میانمار را محکوم کرده و خواهان "پایان خشونت‌ها علیه غیرنظامیان و آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله آنگ سان سوچی رهبر این کشور" شدند. 

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاکنون در چندین مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دلیل آغاز جنگ در اوکراین به شدت مورد انتقاد قرار داده و حملات شخصی علیه او انجام داده است. 

بایدن شنبه شب در سخنانی در کاخ سلطنتی ورشو، پایتخت لهستان گفت: بخاطر خدا این مرد نباید در قدرت باقی بماند. 

این اظهارات به سرعت در رسانه‌ها انعکاس یافت و از آن‌ها به عنوان سیاست دولت بایدن در تغییر حکومت در روسیه یاد شد. 

پس از این اظهارات، کاخ سفید به سرعت سعی کرد سخنان بایدن را به گونه دیگری توصیف کند و بلافاصله اعلام کرد که بایدن خواستار تغییر رژیم در این کشور نیست. 

در مقابل سنگاپور در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، با بی‌دلیل خواندن این حمله، تحریم‌هایی را علیه مسکو اعلام کرده است که شامل چهار بانک و ممنوعیت صادرات کالاهای الکترونیکی، نظامی و رایانه‌ای می‌شود. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha