۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۱۴
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84700263
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

 رفتار مسوولانه لازمه همراهی با چرخش روزگار در «روز طبیعت»

سمنان- ایرنا- «روز طبیعت» یا به تعبیری «سیزده به در»، آیینی به یادماندنی برای دورهم بودن خانواده‌ها و آمادگی برای آغاز فعالیت سالانه با تجدید قوا است؛ این روز پایان بخش جشن عید نوروز و نیازمند ترویج فرهنگ رفتار مسوولانه برای حضور در طبیعت و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است.

به گزارش ایرنا، با جشن چهارشنبه سوری به استقبال عید نوروز می رویم و در روز طبیعت پایان تعطیلات نوروزی را در کنار خانواده و عزیزانمان با انجام رسوم مختلف برگزار می کنیم.

بهار با سرسبزی و طراوت در نوروز میزبان خوبی است و وظیفه مهم و همگانی ما حفظ و توسعه آن است. در سال های گذشته خرده فرهنگ های ارزشمندی مانند کاشت درخت در تولد و مرگ افراد به یاد آنان یا کاشت درخت به مناسبت مراسم های مهم و خاص زندگی مانند روز ازدواج، با وجود شرایط نامساعد زیست اتفاقی ارزشمند بود.

توجه، نگهداری، مراقبت و در نهایت توسعه منابع طبیعی با کاشت درخت، حفظ درختان و توسعه سایر گونه های گیاهی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. فرهنگ حفظ و نگهداری از طبیعت بیش از فرهنگ توسعه آن ضروری است.

برپانکردن آتش در مراتع و جنگل ها، جلوگیری از ریختن هرگونه زباله خارج از مخازن مخصوص در جاده ها تا مراتع، خودداری از تردد خصوصا با خودرو در برخی مناطق، آسیب نرساندن به درختان و پوشش گیاهی هر منطقه با رفتارهایی مانند کندن گیاهان یا بستن تاب بر روی شاخه درخت، مدیریت مصرف آب، حفظ شرایط محیط و طبیعت و پرهیز از استفاده طولانی مدت از چراغ ها و نیز سیستم های صوتی در طبیعت، فعالیت های مهم، ضروری و مسئولانه هر فردی است.

مهربانی و سخاوت طبیعت را با مسئولیت پذیری، احتیاط و توجه به عرضه های منابع طبیعی پاسخگو باشیم و در کنار بهره مندی از محیط های زیبای طبیعی در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.آیین جشن و مهمانی روز سیزدهم فروردین فرصت مناسب بهره مندی از محیط های طبیعی و نگهداری آن است.

۳۵ تیم حفاظت روز سیزده به در فعال است

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به اینکه مردم روز سیزده به در به دنبال مناطق بکر، زیبا و خارج از مناطق شهری هستند توجه به این نکته که طبیعت ظرفیت پذیرش جمعیت بالایی از حضور مردم در یک روز را ندارد ضرورت دارد.

 رفتار مسوولانه لازمه همراهی با چرخش روزگار در «روز طبیعت»

حمیدرضا عبدوس ادامه داد: در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روز طبیعت، خانواده ها برای جلوگیری از روشن کردن آتش و آسیب به طبیعت، غذای آماده به همراه داشته باشند و در مواقع ضروری برای ایجاد آتش از زغال و منقل استفاده کنند.

وی افزود: شهروندان با سنگ چینی اطراف آتش، اتراق در محل های فاقد پوشش گیاهی، جمع آوری زباله و پسماند در آخر روز، و اطمینان از خاموش شدن آتش، از طبعیت محافظت کنند.

عبدوس یادآورشد: ۳۵ گروه حفاظتی در ایام نوروز و روز طبیعت به صورت شبانه روزی  از مراتع محاظت می کنند و در برخی مناطق بحرانی استان سمنان پایگاه های حفاظتی محلی ایجاد شده است.

وی با اشاره به برخورد قانونی با هرگونه تخلف، زمین خواری، تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی  اضافه کرد: درصورت وقوع هرگونه تخلف و آتش سوزی، یگان امداد جنگل و مراتع با  شماره ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارشات مردمی است.

جلوگیری از قطع درختان با توزیع هیزم

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: برای جلوگیری از قطع درختان جنگلی و بوته های مرتعی، ماموران منابع طبیعی قبل از حضور مردم در عرصه های منابع طبیعی آماده باش هستند و ضمن تذکر و راهنمایی مردم پس از خروج مردم از محیط، اقدام به سرکشی و اطمینان از خاموش بودن باقیمانده آتش ها می کنند.

عبدوس یادآورشد: با همکاری شهرداری در خروجی شهرها به سمت مناطق تفرجگاهی به منظور جلوگیری از قطع  شاخه های درختان جنگلی و کندن بوته های مرتعی، توزیع هیزم درختان باغی انجام می شود.

 رفتار مسوولانه لازمه همراهی با چرخش روزگار در «روز طبیعت»

وی ابرازداشت: در راستای فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در حفظ طبیعت و محیط زیست ، روز سیزدهم فروردین توزیع بسته فرهنگی شامل بروشور و اطلاعیه هشداردهنده به همراه کیسه زباله و شکلات صورت می گیرد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بریدن، ریشه‌کن کردن و سوزاندن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم از منابع ملی و توده‌های جنگلی بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی ممنوع است و بر اساس مواد ۴۲ و ۴۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، فرد خاطی مشمول حبس تأدیبی و پرداخت جریمه نقدی می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha