«مسیر سبز- ایران پاک» پویش یادآوری مسوولیت اجتماعی در برابر محیط زیست

سمنان- ایرنا- مردم فرهنگ‌مدار استان سمنان پس از ۲ سال وقفه در سفر به آغوش طبیعت به دلیل شیوع کرونا امسال به منظور پاکسازی محیط زیست از پسماندها، با شرکت در پویش ملی «مسیر سبز - ایران پاک» به حفظ محیط‌زیست به عنوان میراثی برای آیندگان و مسولیتی اجتماعی تلاش کردند.

به گزارش ایرنا، زباله و به خصوص از نوع پلاستیک که سالیان سال تجزیه نمی‌شود، همچون سمی مهلک در طبیعت می‌ماند که هم بقای عرصه ‌های مرتعی و جنگلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم نفس حیات وحش را به شماره ‌می‌اندازد.

به طور کلی می‌توان گفت زباله های پلاستیکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی امروز جهان، کشور و استان سمنان به شمار می‌رود که شاید نتوان به کلی آنها را حذف کرد اما می‌توان آن را در دل طبیعت رها نکرد و یا با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای از حجم تولید آنها کاست.

براساس مطالعات مختلف انجام شده، تجزیه پلاستیک در محیط های آبی ممکن است تا صدها سال به طول بینجامد و روند تجزیه این مواد در مراکز دفن زمینی نیز بسیار طولانی تر خواهد بود.
طبق تحقیقات به عمل آمده، متوسط طول عمر مفید یک کیسه پلاستیکی در دست مصرف کننده ۱۲ تا ۲۰ دقیقه است، در حالی که مدت زمان لازم برای تجزیه آن هنوز هم به شکل دقیق قابل تخمین نیست.

زباله های پلاستیکی بافت خاک را تغییر داده و خسارت های زیادی را به بخش محیط زیست می زند  و در عین حال نیز کیسه های پلاستیکی از عوامل مهم آلوده سازی منظرهای طبیعی و شهری به شمار می رود و به دلیل سبک بودن، به راحتی با جریان هوا و وزش باد جا به جا شده و این مساله باعث می شود مناظر و مناطق گسترده ای را به خود آلوده کند.

به این موضوع فکر کنید که تجزیه پلاستیک ممکن است بیش از ۲۰۰ سال طول بکشد، اگر هرساله به حجم این پلاستیک‌های رهاشده در طبیعت افزوده شود، نسل‌های بعدی ما بعد از تجزیه تازه با مشکل آلودگی خاک روبرو خواهند شد و این به هیچ وجه رسم امانتداری نیست.

"مسیر سبز- ایران پاک" پویشی برای پاکسازی طبیعت

سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی طبیعت، امسال اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرح های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاهها راه اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند و دیدگان مسافران و گردشگران از سیمای زشت زباله در امان بماند.

نوروز ۱۴۰۱ مردم استان سمنان و مسافران به طبیعت زده استان با همراهی مسوولان استانی و هم‌آوا با سراسر کشور تصمیم گرفتند بیش از پیش با طبیعت مهربان باشند و از انداختن زباله در طبیعت پرهیز کنند تا شاید مرهمی بر زخم طبیعت به دلیل زباله‎ها باشند.  

مسوولیت اجتماعی همگانی در قبال محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برقراری گشت خودرویی ویژه حفظ محیط زیست و پخش کیسه‌های زباله به همراه کتابچه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در زمینه مهربانی با طبیعت با همراهی بخش‌های دیگر مانند اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جمله اقدامات در استان سمنان برای اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " در نوروز امسال بود.

بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: نوروز امسال پنج هزار بسته فرهنگی به همراه کیسه زباله بین طبیعت‌گردان توزیع شد تا طبیعت نوروز امسال تا حدی از معضل زباله در امان بماند.

وی اضافه کرد:نقش مشارکت مردمی و همراهی آنها در داشتن محیط زیستی سالم و پاک غیرقابل انکار است و  امید می‌رود این حرکت و پویش ملی سبب توجه هرچه بیشتر آحاد جامعه به مسولیتی که در قبال محیط زیست دارند شود.

ظاهری با تاکید بر فرهنگ‌سازی به عنوان مهمترین راهبرد در حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اجرای برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی برای ارتقاء فرهنگ محیط زیستی و مسولیت اجتماعی تلاش می‌کند.

وی یادآور شد: داشتن محیط زیست سالم حق شهروندان و تمامی مردم است، همانطور که حفظ محیط زیست هم یک وظیفه عمومی و همگانی تلقی می‌شود  و باید این فرهنگ بیش از پیش در جامعه نهادینه شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان درباره موفقیت در اجرای طرح ملی «مسیر سبز - ایران پاک» گفت: همه ساله حفاظت محیط زیست با برنامه‌های مختلف در تلاش است تا شهروندان را نسبت به حفظ محیط زیست هوشیار کند، اما امسال این اقدام گسترده‌تر با جدیت شکل گرفت که بدون شک نقشی مهم در ایجادحساسیت در جامعه در زمینه حفاظت از محیط زیست دارد.

مسوولیت سمنان با داشتن پهنه گسترده‌ای از محیط زیست

به گزارش ایرنا، استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل‌ گونه‌های ارزشمند مانند یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی و رهایی آن ها از خطر انقراض به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲.۳ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود  ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه  پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع  و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha