۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84700930
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد وزیر اقتصاد از پروژه ریلی بندر کاسپین تا نخستین دربی قرن گیلان

رشت - ایرنا - گیلان در هفته ای که گذشت با وجود قرار گیری در هفته نیمه تعطیلاتی بخاطر تداوم حضور مسافران نوروزی، میزبان اخباری همچون انتقاد وزیر اقتصاد از روند اجرای پروژه اتصال ریلی بندر کاسپین تا برگزاری نخستین دربی گیلانی قرن و همچنین بازگشت روند افزایشی مبتلایان به کرونا بود.

به گزارش ایرنا، طی ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در کشور، مسافرت نوروزی به حداقل خود کاهش یافت و به دلیل این بیماری، گیلان نیز از پذیرای مسافران نوروزی محروم بود اما امسال با فروکش کردن کرونا و همچنین واکسیناسیون، دوباره مسافرتهای نوروزی از سر گرفته شد و گیلان نیز پذیرای این مسافران بود.

با این وجود امسال تعداد مسافران در گیلان از رشد بسیار خوبی برخوردار بود و طبق آخرین گزارشات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،  اقامت در گیلان از رشد ۱۰۰ درصد هم عبور کرد و  مسافران اقامت کننده در استان (مراکز اقامتی ثابت و موقت) تا پایان هفتم فروردین ماه نسبت به دوره مشابه به بیش از ۷۰۰ هزار نَفَر - شب اقامت رسید که نشان از رشد ۱۴۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد.

شمار گردشگران نوروزی گیلان از پنج میلیون نفر گذشت

طبق آمار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، از ۲۵ اسفندماه تا پایان هفتم فروردین پنج میلیون و ۱۵۱ هزار و ۹۱۳ نفر مسافر وارد استان گیلان شدند که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد نزدیک به ۳۹ درصد را نشان می دهد.

گیلان با سه هزار و ۲۵۲ تاسیسات گردشگری میزبان حضور گردشگران نوروزی ۱۴۰۱ است. این استان با حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی و برخوداری از ظرفیت کوهستان و جنگل های هیرکانی همواره یکی از مقاصد اصلی مسافران و گردشگران است. 

برخی شهرستان های گیلان پیش از همه گیری ویروس کرونا، در برخی از ایام تعطیل به اندازه جمعیت خود میزبان مسافران بودند و هر ساله حدود ۲۰ میلیون مسافر این استان را به عنوان مقصد سیاحت خود انتخاب می کردند.

یک میلیون خودرو نوروز ۱۴۰۱ وارد گیلان شد

همچنین طبق آمار ارایه شده از سوی راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از ابتدای طرح نوروزی بیست و پنجم اسفندماه گذشته تا پایان وقت هشتم فروردین ماه جاری، بیش از یک میلیون خودرو وارد گیلان شد که بر اساس آخرین آمار دریافتی از ۴۲ دستگاه تردد شمار استان، یک میلیون و ۹۴ هزار و ۸۰۶  دستگاه خودرو وارد و ۸۶۵ هزار و ۸۲۲ خودرو از استان خارج شده است.

این تعداد ورودی و خروجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش در ورودی خودرو به استان و ۲۴ درصد خروجی به استان را نشان می دهد که بیشترین میزان ورودی خودروها به استان را از طریق محور آزادراه قزوین - رشت با میزان تردد ۵۴۱ هزار و ۲۹۴  وسیله نقلیه و پس از آن محور رامسر– چابکسر با میزان تردد۳۶۸ هزار و ۳۶۸ وسیله نقلیه وارد گیلان شد.

انتقاد وزیر اقتصاد از پروژه ریلی بندر کاسپین تا نخستین دربی قرن گیلان

همچنین  از بیست و پنجم اسفند ماه گذشته تا پایان وقت هشتم فروردین ماه بیشترین میزان خروجی خودرو ها از استان از طریق محور چابکسر - رامسر با میزان تردد ۳۳۷ هزار  و ۲۹وسیله نقلیه بود و از ابتدای طرح ساعت اوج تردد بین ساعات ۱۷ تا ۱۸ بوده و متوسط سرعت وسایل نقلیه در ساعت اوج ۶۴ کیلومتر در ساعت بوده است.

درخشش قایقرانان گیلانی در مسابقات قهرمانی آسیا 

اما با آغاز سال نو و ورود به سال ۱۴۰۱ ، قایقرانان استان گیلان به همراه تیم ملی عازم مسابقات آبهای آرام قهرمانی آسیا در تایلند شدند که این قایقرانان موفق شدند مدال های ارزشمندی را کسب کنند تا ورزش گیلان در تعطیلات عید نوروز، طلایی شود.

  در جریان مسابقات قایقرانی آبهای آرام قهرمانی آسیا، علی آقامیرزایی قایقران شایسته و المپیکی گیلان در کایاک یکنفره یکهزار متر مردان با ثبت زمان سه دقیقه و ۴۰ ثانیه و ۷۱۹ صدم ثانیه، زودتر به خط پایان رسید و مقام قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داد تا مدال طلای این رشته را بر گردن بیاویزد و بالاتر از قایقرانان ازبکستان و چین قرار گیرد.

این در حالی است که علی آقامیرزایی در این رشته با قایقرانان برجسته کشورهای ازبکستان، چین تایپه، قزاقستان، قرقیزستان، اندونزی، تایلند و هنگ‌کنگ به رقابت پرداخت که در نهایت نیز موفق به کسب مدال طلا شد.

همچنین در بخش بانوان نیز، الناز شفیعیان دیگر قایقران ملی پوش  استان گیلان در کایاک یکنفره یکهزار متر رقابتهای آبهای آرام قهرمانی آسیا، با ثبت زمان چهار دقیقه و ۱۲ ثانیه و ۶۳۸ صدم ثانیه زودتر به خط پایان رسید تا این قایقران گیلانی نیز مقام قهرمانی و مدال طلا را کسب کند.

البته درخشش قایقرانان گیلانی به همین جا ختم نشد و در رقابتهای کایاک چهارنفره مردان ، ورزشکاران گیلانی خوش درخشیدند و در رشته یکهزار متر، علی آقامیرزایی و پیمان قویدل از استان گیلان به همراه ۲ قایقران دیگر کشورمان مدال طلای این رشته را تصاحب کردند تا تیم ایران در این دوره از مسابقات سه مدال طلا را کسب کند.

انتقاد وزیر اقتصاد از پروژه ریلی بندر کاسپین تا نخستین دربی قرن گیلان

علاوه بر کسب سه مدال طلا توسط قایقرانان گیلانی در مسابقات آبهای آرام قهرمانی آسیا، در بخش کایاک ۲ نفره یکهزار متر مردان نیز، پیمان قویدل قایقران گیلانی به همراه یک ورزشکار دیگر از کشورمان بعد از پاروزنانی از ازبکستان و قزاقستان به مقام سوم رسیدند و به مدال برنز دست یافتند.

درخشش و کسب سه مدال طلا و یک مدال برنز توسط قایقرانان گیلانی در رقابتهای قهرمانی آبهای آرام آسیا، مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان این پیروزی‌ها را ارزشمند ذکر کرد و کسب این مدال ها را به قایقرانان گیلان تبریک گفت.

انتقاد وزیر اقتصاد از روند اجرای طرح اتصال ریلی بندر کاسپین

سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان بازدید از منطقه آزاد بندرانزلی، از روند اجرای طرح ملی اتصال ریل به مجتمع بندری کاسپین انتقاد کرد و در خصوص پیگیری تصویب طرح توسعه این منطقه از هیأت دولت قول مساعد داد.

وی با اشاره به عدم تحرک لازم در جریان تکمیل طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریل سراسری از سال گذشته تاکنون، خواستار بهره‌گیری از تمام ظرفیت ها و توانمندی های مدیریتی و بخش خصوصی بهره مند از این زیرساخت شد.

وی اظهار داشت: صرف انجام کار در محدوده منطقه آزاد نافی پیگیری همه جانبه برای سرعت بخشیدن به فرایند همکاری از سوی نهادهای مسئول اجرای این طرح ملی نیست، چراکه تا زمانی که این طرح قابل بهره برداری برای فعالین اقتصادی و مردم نباشد، این موضوع قابل قبول نیست.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به رویکرد جهادی دولت سیزدهم به ویژه رییس جمهور خواستار افزایش حجم و میزان پیگیری ازسوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد شد.

خاندوزی تصریح کرد: وزارت اقتصاد و دارایی در مسیر پیگیری امور مربوط به سرعت بخشیدن این طرح ملی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه همراهی لازم را خواهد داشت.
وی اضافه کرد: با مدل هایی همچون تشکیل کنسرسیومی از بخش خصوصی و دولتی و پیگیری مضاعف می توان عقب ماندگی این طرح ملی را برطرف و در نیمه دوم سال جاری آن را تکمیل کرد.

وزیر امور اقتصادی ودارایی بر سرعت بخشیدن به اجرای این طرح ملی بعنوان اولویت نخست منطقه آزاد انزلی تاکید کرد و گفت : با صدور دستورات لازم به گمرکات، بستر لازم جهت رفع مشکلات پیش آمده برای فعالین اقتصادی منطقه باید فرآهم شود .

پیک‌نیک روشن در چادر مسافرتی ۳ کودک را در رشت راهی بیمارستان کرد

تعدادی از مسافران نیز با توجه به پر بودن مسافرخانه، هتل و مهمانسراها ، هنگام مسافرت اقدام به برپایی چادر مسافرتی می کنند که در تعطیلات امسال و با توجه به اینکه بیش از پنج میلیون گردشگر وارد گیلان شد، تعدادی از آنان نیز در کنار جاده ها و پارکها، چادر مسافرتی برپا کردند تا هنگام استراحت در دچار بسر ببرند که البته برپایی چادر با توجه به سردی هوا، مشکلاتی را نیز ایجاد کرد.

یکی از این مشکلات مسمومیت افراد به خصوص کودکان هنگام برپایی چادر و استراحت در آنان توسط گاز مونواکسید کربن است که در این راستا، گاز پیک نیک روشن در چادر مسافرتی موجب مسمومیت سه کودک به گاز مونواکسیدکربن در رشت شد که با حضور به موقع تیم فوریت های پزشکی، این کودکان نجات یافتند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اورژانس گیلان، سه کودک( ٢ پسر سه ساله، پنج ساله و یک دختر ٩ ساله) با گاز مونواکسیدکربن در چادر مسافرتی مسموم شدند که تیم اورژانس برای امدادرسانی به محل اعزام و کودکان را به بیمارستان منتقل کرد.

 این حادثه بر اثر روشن کردن گاز پیک نیک در چادر مسافرتی در پارک ملت رشت رخ داد که با اقدام به موقع نیروهای اورژانس هر ۳ کودک از مرگ نجات یافتند.

انتقاد وزیر اقتصاد از پروژه ریلی بندر کاسپین تا نخستین دربی قرن گیلان

بنا به توصیه مرکز اورژانس گیلان، اگر در محیطی بسته و دارای بخاری نفتی یا گازی حالت تهوع، سرگیجه و خواب آلودگی داشتید، سریع دیگری را در جریان قرار داده و اگر مشکوک به مسمومیت با مونواکسبد کربن هستید سریعا محیط را ترک کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی ۱۲۵ تماس بگیرید.

گاز مونواکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب "دودکش" عامل اصلی مسمومیت با این گاز هستند.

طرح امداد نوروزی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان از ۲۵ اسفندماه گذشته آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد. از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ٢١ مورد مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در استان گیلان گزارش شده است.

بازگشت کرونای گیلان به مسیر صعود؛ آمارها افزایشی شد

با توجه به حضور مسافران و گردشگران به گیلان و همچنین عدم رعایت اصولی و کامل پروتکل های بهداشتی، مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان گیلان که طی حدود یک ماه گذشته مدام روند نزولی داشت، طی هفته گذشته بار دیگر افزایش یافت.

آمار بستری های کرونا در بیمارستان های استان گیلان که از اوایل اسفندماه گذشته تا جمعه پنجم نوروز، هر روز نسبت به روز قبل روند کاهشی داشت، طی چهار روز گذشته آفزایش یافت البته کارشناسان بهداشتی این آمار را در زمان حاضر دلیل بر افزایش دوباره بیماری کرونا در این استان نمی دانند اما از مردم می خواهند که نسبت به کووید ١٩  بی خیال نشوند زیرا تجربه ۶ موج گذشته نشان داده که این بیماری غافلگیر می کند.

تعداد بیماران بستری روزانه مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان نیز جمعه گذشته با ١٨ نفر کمترین میزان رسیده بود اما این آمار به ۵۲ نفر در روز رسیده است؛ ضمن اینکه آمار بیماران بدحال میتلا به کرونا در مراکز درمانی استان  همانند جمعه گذشته ۴۰ نفر است.

انتقاد وزیر اقتصاد از پروژه ریلی بندر کاسپین تا نخستین دربی قرن گیلان

براساس ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  شهرستان های رودبار، فومن، املش، لاهیجان، بندرانزلی، سیاهکل، آستارا، تالش، شفت، ماسال، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رضوانشهر، لنگرود و رودسر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و تنها شهرستان صومعه سرا نارنجی است.

کارشناسان بهداشتی در گیلان از هم استانی ها و مسافران می خواهند برای پیشگیری از شیوع بیماری کووید ١٩ بر رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند و سهل انگاری نکنند.

استقاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از دورهمی و تجمعات، شست و شوی مرتب دست ها و واکسیناسیون کامل تاکید کلرشناسان و مسئولان بهداشتی برای پیشگیری از کووید ١٩ است. 

تاکنون افزون بر پنج میلیون و ٢٨٠ هزار دز واکسن کرونا در گیلان تزریق شد که از این میزان ٢ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۵۰۵ دز مربوط به نوبت اول و ٢ میلیون و ۶۳ هزار و ۶۷۶ دز مربوط به مرحله دوم است.

تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان گیلان نیز به یک میلیون و ٩ هزار و ۵۹۶ نفر رسیده است.

ملوان با برتری برابر شهرداری آستارا فاتح دربی گیلان شد

اما تیمهای فوتبال ملوان و شهرداری بندرآستارا نمایندگان گیلان در لیگ دسته اول کشور در نخستین بازی خود در قرن و سال جدید، در شهرآورد گیلان رو در روی هم قرار گرفتند که در نهایت این بازی با برتری ملوان خاتمه یافت تا این تیم فاتح دربی گیلان در لیگ دسته اول کشور شود.

تیمهای فوتبال ملوان و شهرداری بندرانزلی عصر چهارشنبه هفته گذشته در هفته بیست و سوم رقابتهای لیگ دسته اول کشور در ورزشگاه تختی انزلی در یک هوای نیمه ابری رو در روی هم قرار گرفتند که در نهایت تیم ملوان با نتیجه ۲ بر صفر حریف خود را شکست داد تا همچنان صدرنشین لیگ باقی بماند.

در نیمه اول این دیدار، ملوانان بربازی تسلط بیشتری داشتند و بازی هجومی‌تری را از خود به نمایش گذاشتند و تیم شهرداری آستارا نیز یک بازی دفاعی را در ستور کار خود قرار داده بود تا بتواند از ضد حملات استفاده کند.

نیمه دوم نیز چنین شرایطی داشت و ملوانان بیشتر بر بازی تسلط داشتند تا اینکه در دقیقه ۶۷ حمید کاظمی بازیکن ان تیم با یک ضربه سر محکم اولین گل ملوان را به ثمر رساند.

انتقاد وزیر اقتصاد از پروژه ریلی بندر کاسپین تا نخستین دربی قرن گیلان

پس از به ثمر رسدن این گل، شهرداری آستارا یک بازی هجومی را به نمایش گذاشت اما این تیم ولان بد که از حملات خدو به خوبی استفاده کرد و در دقیقه ۷۰ ارسلان تفضلی رضایی با یک ضربه محکم و زیبا دومین گل ملوان را به ثمر رساند تا در نهایت این بازی با نتیجعه ۲ بر صفر به سود ملوان خاتمه یابد.

با توجه به دستور سازمان لیگ، تمامی مسابقات کشور با حضور تماشاگر برگزار می شود که البته فقط ۳۰ درصد از ظرفیت ورزشگاه‌ها در اختیار تماشاگران قرار می گیرد و به همین دلیل، بازی ملوان و شهرداری آستارا نیز همانند سایر دیدارها با حضور تماشاگر برگزار شد.

در این دیدار نزدیک به ۲ هزار بلیط به صورت الکترونیکی به فروش رفت که در همان ساعات اولیه فروش، این میزان بلیط توسط طرفداران ۲ تیم ملوان و شهرداری بندرآستارا خریداری شد.

پس از به ثمر رسیدن گل دوم ملوان، پایان رافت و سایر اعضای کادرفنی شهرداری آستارا نسبت به این گل معترض بودند و اعتقاد اشتند که توپ از خط دروازه عبور نکرده و این اعتراضات تا حدی پیش رفت که داور این دیدار مجبور شد پایان رافت سرمربی شهرداری آستارا را با کارت قرمز مواجه کند تا وی از نیمکت تیمش اخراج شود.

تا پایان هفته بیست و سوم رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول باشگاههای کشور، ملوان بندرانزلی با کسب ۵۰ امتیاز همچنان در صدر جدول قرار دارد و شهرداری بندرآستارا نیز با ۳۳ امتیاز در رتبه ششم جدول ۱۸ تیمی این مسابقات قرار دارد.

افزایش دما در انتظار گیلان، ۱۳ بدر هوا آفتابی است

با توجه به کاهش شدید دما در روزهای پایانی سال و همچنین بارش برف و باران در هفته اول سال جاری، دمای هوا طی روزهای پایانی هفته گذشته روند صعودی را طی کرد و برای هفته آینده نیز افزایش دما برای استان گیلان پیش بینی می شود.

انتقاد وزیر اقتصاد از پروژه ریلی بندر کاسپین تا نخستین دربی قرن گیلان

هواشناسی گیلان ضمن پیش بینی افزایش ۱۰ درجه ای دمای هوا تا اواسط هفته آینده اعلام کرد که آسمان استان روز شنبه سیزدهم فروردین ماه آفتابی و با وزش بادگرم همراه باشد که براساس این پیش بینی،  حداکثر دمای استان طی شنبه در رودبار به ۲۹ درجه سانتیگراد خواهد رسید و در سایر نقاط (خارج از شهرستان رودبار ) حداکثر دمای استان طی روز سیزده بدر بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود.

براساس پیش بینی هواشناسی گیلان، از اواخر وقت جمعه با ورود جریات جنوبی به استان به‌تدریج تا اواسط هفته وزش بادگرم در برخی نقاط شدید به‌ویژه در ارتفاعات و دامنه‌ها و به تدریج روند افزایش دما بین پنج تا ۱۰درجه سانتگراد مورد انتظار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha