بهگزارش روز پنجشنبه روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قم، پویا محمودیان در آیین رونمایی از کتاب هنرمندان موفق انگشتر و زیورآلات سنتی قم در خانه تاریخی زند با انتقاد از نبود تبلیغات محیطی و شهری برای معرفی قم به عنوان شهر ملی انگشتر اظهار کرد: با وجود تعهدات مسئولان استانی برای حمایت و معرفی هنرصنعت انگشترسازی کوچکترین تبلیغاتی راجع به شهر ملی انگشتر در بیلبوردهای میادین و المانهای شهری مشاهده نمیشود.
وی افزود: معرفی شهر ملی انگشتر تنها نباید به یک عنوان درتابلو و بیلبوردها خلاصه شود، بلکه باید در زیباسازی شهری و المانها به شهر ملی انگشتر توجه ویژه شود.
محمودیان با اشاره به فقدان بازارچه دائمی صنایعدستی بهویژه در زمینه هنر انگشترسازی ادامه داد: راهاندازی بازارچه دائمی صنایعدستی با کمک به رونق انگشترسازی تا حد زیادی میتواند در پویایی این هنرصنعت موثر باشد.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت مشارکت دستگاههای اجرایی در سطح استانی و ملی برای معرفی هر چه بیشتر قم بهعنوان شهر ملی انگشتر تاکید کرد: باید از تمام ظرفیتها برای تبدیل قم به عنوان شهر ملی انگشتر در جهان اسلام استفاده شود.
وی نقش صدا و سیما و ظرفیتهای مردمی را برای شناساندن گنجینه نهفته شهر قم در عرصه هنر انگشترسازی به جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: قم باید در ترویج هنرهای شیعی به ویژه انگشترسازی در سوغات زائر حرف اول را بزند.
ایجاد بازارچههای صنایعدستی موجب توسعه هنرهای سنتی است
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قم هم در این مراسم با اشاره به نامگذاری سال به تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین گفت: سال ۱۴۰۱ سال توسعه آموزش صنایعدستی در استان برای حرکت به سمت اشتغالآفرینی خواهد بود.
علی رضا ارجمندی با بیان این که صنایعدستی برای توسعه و تولید نیاز به سرمایهگذاری کلان و سنگین ندارد و ارزش افزوده بالایی دارد، گفت: امیدواریم با کمک دستگاهها با اعطای حداکثری تسهیلات، حداکثر اشتغال را در حوزه صنایعدستی شاهد باشیم.
وی با بیان این که از عمده مشکلات صنایعدستی نبود فروش و بازاریابی مناسب است، گفت: ایجاد بازارچههای صنایعدستی موجب توسعه هنرهای سنتی است.
وی ادامه داد: انجمنها و تشکلهای صنایعدستی که نماینده هنرمندان این رشته محسوب میشوند، در مطالبه و خواستههای قانونی آنان از دولت نقش مهمی ایفا میکنند.
نظر شما