معاون رییس جمهور: باورهای اشتباه فرهنگی ریشه اصلی بیشتر سقط های جنین است

مشهد- ایرنا- معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: سنت‌های قدیمی، باورهای اشتباه فرهنگی و مشکلات خانوادگی و اقتصادی از دلایل اصلی سقط جنین در کشور به شمار می‌روند که باید روی این موارد به ویژه فرهنگ سازی باورها و سنت ها در بین زوجین و خانواده ها کار شود.

دکتر انسیه خزعلی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز مردمی مشاوره و آموزش پیشگیری از سقط جنین "نفس" مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعصب و حساسیت نا به جای والدین نسبت به بارداری فرزندان در دوران عقد، تضاد فرزندآوری با اشتغال والدین و ممانعت از پیشرفت شخصی آنها، مشکلات اقتصادی و افزایش یافتن آن با فرزندآوری از جمله باورهای نادرست فرهنگی است که گاه منجر به انجام سقط جنین در بین زوج ها  می شود.

وی آگاه‌سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای ماماها و بهورزان در راستای ترغیب مادران به نگهداشتن جنینشان، تسهیل دوران بارداری و حمایت از مادران دارای مشکلات مالی را از جمله راهکارهای مقابله با سقط جنین عنوان کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امسال بودجه خوبی برای قانون جمعیت تدارک دیده شده‌ است که در آیین‌نامه‌ها سعی می‌کنیم مساله سقط جنین و جلوگیری از آن را پررنگ تر از هر سال در نظر بگیریم.

خزعلی افزود: اهدای زمین و مسکن به صاحبان فرزند سوم و چهارم  و بیشتر یکی از قوانین تشویقی در افزایش جمعیت است که گام اول آن در سال ۱۴۰۰ با همکاری خوب وزارت مسکن برداشته شد. 

معاون رییس جمهور: باورهای اشتباه فرهنگی ریشه اصلی بیشتر سقط های جنین است

مسوول بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: مرکز نفس در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ همزمان با روز ملی جمعیت به همت بسیج جامعه پزشکی استان فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است.

دکتر محسن ذاکریان افزود: نفس مخفف عبارت "نجات فرزندان سقط" یا به عبارتی "نجات فرزندان سالم" است که توسط والدین شرعی در خطر سقط قرار دارند  و هدف اصلی از فعالیت آن جلوگیری از سقط فرزندان سالم است که در سه  بخش حمایت، شناسایی و فرهنگ‌سازی عمل می کند.

مسوول بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی گفت: حمایتهای مرکز نفس به صورت کمکهای اقتصادی، مشاوره ای، درمانی و فقهی است و حمایتهای دیگری از جمله ترک اعتیاد برای تمام مادران باردار در معرض خطر سقط هم ارائه می شود.

ذاکریان افزود: شناسایی مادرانی که در آستانه خطر سقط فرزند خود هستند از طریق ماماها، پزشکان متخصص زنان، مراکز بهداشت و داروخانه ها و حتی بسیج محلات و اصناف و عطاری ها انجام می شود که بدین طریق برای همکاری  با ۶۰۰ نفر از ماماها،  ۸۰ مطب متخصص زنان و همچنین تمامی مراکز بهداشت سطح شهرستان مشهد صحبت شده است.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و آگاه سازی آحاد جامعه به ویژه مادران باردار از عوارض جسمی و روحی سقط و مسائل شرعی و قانونی گریبانگیر آن گفت: به طور میانگین هفته‌ای ۵۰ مادر باردار با مرکز نفس تماس می گیرند و در این مدت ۱۵۰ زوج تحت حمایت مستقیم مرکز قرار گرفته اند که در این مدت ۹ فرزند در معرض خطر سقط با تلاشهای مرکز نفس به سلامتی متولد شده‌اند.

رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود در سال جدید وارد استان خراسان رضوی شدند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha