آمریکا خواهان بازگشت وضعیت مرزهای اوکراین به پیش از تهاجم روسیه است

تهران-ایرنا- جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، واشنگتن خواهان بازگشت وضعیت مرزهای اوکراین به پیش از آغاز تهاجم روسیه است.

به گزارش ایرنا از "سی ان ان" کربی در جریان کنفرانس مطبوعاتی پنجشنبه شب تاکید کرد: ما خواهان احترام به حق حاکمیت اوکراین هستیم. تمامیت ارضی اوکراین باید مانند قبل از حمله روسیه در ماه فوریه مورد احترام قرار گیرد. 

کربی گفت، تعداد کمی از نیروهای روسیه در اوکراین درحال تغییر موضع هستند اما نشانه‌ای از بازگشت آن‌ها به روسیه وجود ندارد.

وی افزود: مشخص نیست این نیروها به کجا می‌روند اما آمریکا هیچ نشانه‌ای از بازگشت آن‌ها به خانه نمی‌بیند. بهترین ارزیابی آمریکا این است که این نیروهای روسیه احتمالا درحال تغییر موضع به بلاروس هستند تا خود را تقویت نمایند. 

به گزارش ایرنا، پیش از این یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد، نیروهای روسیه پس از به دست گرفتن کنترل تأسیسات چرنوبیل در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) شروع به خروج از این سایت انرژی هسته‌ای کرده‌اند. 

این مقام ارشد دفاعی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: آن‌ها (نیروهای روسیه) شروع به جابجایی برخی نیروهای خود کرده‌اند و با ترک تأسیسات چرنوبیل به سمت بلاروس حرکت می‌کنند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha