مردم قشم و گردشگران این جزیره به دامان طبیعت پناه بردند

قشم - ایرنا - همزمان با ۱۳ فروردین مردم خونگرم قشم همراه با گردشگرانی که در تعطیلات نوروزی به این جزیره مرجانی سفر کرده اند در قالب آیینی سنتی با پناه بردن به طبیعت و تفرجگاه ها، این روز را جشن گرفتند.

به گزارش ایرنا، گردشگران و ساکنان قشم از نخستین ساعات سپیده دم به همراه خانواده برای بستن پیوندی دوباره با طبیعت، روانه تفرجگاه ها و سواحل زیبای این جزیره مرجانی شدند.

امروز شنبه سیزده فروردین ۱۴۰۱، قشموندان به صورت خانوادگی با حضور در دامان طبیعت و باغ های خارج از شهر و روستاها و همچنین در پارک ها و کنار سواحل، با برپایی چادرها و سفره های رنگارنک، روز طبیعت را جشن گرفته اند.

به آب انداختن سبزه های سفره هفت سین، آزاد کردن ماهی های قرمز در حوض پارک ها، بوستان های شهری و مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان و گره زدن سبزه توسط جوانان، از جمله رسومی است که در روز سیزده فروردین توسط مردم جزیره قشم در حال انجام است.

در روز سیزده فروردین یک رسم زیبای دیگر نیز در کنار مراسم و شادی های این روز در این جزیره به چشم می خورد و آن درس پاکیزگی و حفظ محیط زیست است که توسط پدران و مادران و بزرگان هر خانواده به کوچکترها آموخته می شود.

پارک های محله ای و بوستان های سطح شهر قشم، تفرجگاه های ساحلی پارک زیتون، کمپ ساحلی آفتاب یک و دو، کمپ ساحلی کودک سینما دریا، برکه بی بی، کمپ ایران زمین، جنگلی گلستان، بلوار مشاهیر، کمپ مهتاب ریگو، کمپ و بوستان شهرداری سوزا، طبل، جزایر ناز، سلخ، باسعیدو، لافت، پارک و کمپ پارک دولاب و کندالو از جمله نواحی بسیار خوش منظره و خوش آب و هوا جزیره قشم است که از سپیده دمان صبح امروز شاهد حضور گسترده خانواده های قشموندان و مسافران نوروزی ورودی به این جزیره بود.

مردم قشم و گردشگران این جزیره به دامان طبیعت پناه بردند

 امروز دامان طبیعت میزبان مردم شریف و نجیب سرزمین آب و آفتاب است که پایان نوروز را به جشن نشسته اند، تا زمین و دریا با معنابخشی و طراوت خود ریشه امید و سرزندگی را به آنان هدیه دهند و در مقابل، میهمانان نیز در میثاقی دوباره، جاودانگی طبیعت را تضمین کنند.

مردم جزیره قشم و گردشگران نوروزی، در روز سیزده بدر (روز طبیعت)، با برپایی چادرهای رنگارنگ در کنار سواحل زیبای خلیج همیشه فارس، سیزدهمین روز از بهار طبیعت را سپری می کنند.

در جزیره زیبای قشم نیز همانند دیگر نقاط میهن اسلامی، مردم بنا بر سنت های بجا مانده از پیشینیان خود، از ابتدای صبح تا غروب آفتاب روز سیزدهم فروردین (روز طبیعت)، در نقاط مختلف و به صورت خانوادگی، سنت های مخصوص این روز را بجا می آورند.

همراه بردن آجیل، میوه، غذاهای بومی و محلی و خوردن کاهو با سکنجبین یا سرکه از جمله سنت هایی است که مردم جزیره قشم در کنار گره زدن سبزه برای برآورده شدن حاجات خود، انجام می دهند.

بازی و شادی کودکان در پارک های مجهز به وسایل بازی مدرن و نیز شادمانی خانواده ها با لباس های رنگارنگ درکنار برافراشته شدن چادرهای رنگین مسافران نوروزی، از جمله موارد قابل توجه در روز سیزده بدر است که در جای جای شهر قشم به چشم می خورد.

مردم قشم و گردشگران این جزیره به دامان طبیعت پناه بردند

مردم قشم، پس از پذیرایی از انبوه مسافران نوروزی در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین روزهای آغازین سال نو، در آخرین روز از تعطیلات نوروزی به همراه میهمانان این جزیره زیبا و مرجانی، بر اساس اعتقادات خود برای دور کردن بد خلقی ها و نحسی ها و جایگزینی رفتار خوب و شادی، از خانه خارج و ساعاتی را در دل طبیعت به شادی می گذرانند

آری، دوباره سیزدهم فروردین از راه رسید و طبیعت شاهد لبخندها و شادی انسان هایی است که زندگی را در دل آن ستایش می کنند، امروز شوقی وصف ناشدنی فضای سرسبز طبیعت را در برمی گیرد، سبزه های سفره هفت سین امروز به دل طبیعت هدیه می شوند و چهره پرهیاهوی جزیره قشم نگین خلیج فارس امروز رنگ آرامش به خود می گیرد.

امروز قشموندان به تاسی از ایرانیان باستان که در آغاز سال نو و پس از دوازده روز جشن و شادی روز سیزدهم نوروز را روز مبارکی می پنداشتند و در این روز خانه نشستن را جایز نمی دانستند و بدین منظور به دشت، باغ و صحرا می رفتند تا ساعاتی را در دل طبیعت با بهار بیعت کنند، به همراه خانواده های خود به میهمانی زمین و دریا آمده اند.

سیزده بدر پیوندی عمیق و ناگسستنی با نوروز دارد و از سنت های کهن و دیرینه در میان ایرانیان به شمار می رود. تاریخ پربار این سرزمین گنجینه ای غنی از جشن ها و آیین های ویژه نوروز است و سیزده بدر از مهم ترین آیین ها در عید نوروز محسوب می شود.

سیزدهم فروردین در واقع روز پیوند با طبیعت و زیبایی های بهار است و این امر باعث شده تا در حال حاضر این روز را «روز طبیعت» در تقویم نام گذاری کنند.

مردم قشم و گردشگران این جزیره به دامان طبیعت پناه بردند

مردمان جزیره قشم نگین خلیج فارس، هماره نوروز را جشن آفرینش، شروع هستی و تولد دوباره می پنداشتند و سیزدهم فروردین که نوروز به پایان می رسید را به جشن و سرور می پرداختند تا جهان همچنان پایدار باقی بماند.

سیزده بدر نیز همچون سایر آیین های نوروزی شامل آداب و سنن ویژه خود است از جمله می توان، به سبزه به رود سپردن، گره زدن سبزه، خوردن کاهو و سکنجبین و همچنین پختن آش رشته اشاره کرد.

ایرانیان پیشین اعتقاد داشتند که شادی و خنده در این روز به معنی فروریختن اندیشه های تیره و پلید، روبوسی، نماد آشتی و تزکیه، خوردن غذا در دشت، نشانه فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه های تازه، نماد هدیه دادن به آب و گره زدن سبزه، برای باز شدن بخت و نشانه ای برای پیوند زن و مرد به منظور تسلسل نسل ها است.

سیزدهم فروردین روزی است که انسان ها میهمان دامان سبز طبیعت می شوند و در پیوندی ماندنی، پایان عید نوروز را جشن می گیرند تا در روزی که میراث نیاکانشان محسوب می شود، خاطره های ناب و فراموش ناشدنی در ذهن خویش به یادگار بسپارند.

مردم قشم و گردشگران این جزیره به دامان طبیعت پناه بردند

امروز قشموندان و ساکن بومی جزیره با طبخ انواع غذاهای محلی سرزمین آب و آفتاب از جمله دوپیازه میگو، حواری میگو(استامبلی)، مُفلک، کُلُمبا، مُطبق، مُراگیه، سور و پیاز، کچُمبر، حواری سوری، بریانی، قلیه ماهی، کباب ماهی، ماهی شکم پُر، ماهی هوسُباری(کباب با تمر)، پودنی، حواری ماهی(پلو ماهی)، قلیه و پلو میگو به دامن طبیعت جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس قدم نهاده اند.

عالم تاج یکی از گردشگرانی است که از شهرستان پلدختر استان لرستان به جزیره قشم سفر کرده است معتقد است که ایرانیان در سیزدهمین روز از ماه فروردین بنا بر سنتی کهن به باغ و دشت و صحرا می ‌روند و روز خود را بیرون از خانه سپری می‌کنند.

وی یادآور شد که طبیعت زیبای ایران که در هر زمان چهار فصل را تجربه می کند با طراوت و سرسبزی و شادابی خاصی مردم را به سوی خود دعوت می کند و مردم نیز باید در این روز که به نام طبیعت نامگذاری شده است در نگهداری و عدم تخریب فضای سبز کوشا باشند.

امیرحسین نیز که یک نظامی است در این ارتباط گفت: روز سیزدهم فروردین ریشه باستانی و تاریخی دارد. مردم ایران در دوره‌های مختلف تاریخی، نوروز را جشن آفرینش و زایش دانسته و سیزدهمین روز آن را بسیار مبارک و جشن می گرفتند.

فاطمه دیگر گردشگر کرجی است که همراه با خانواده خود به جزیره زیبای قشم سفر کرده با اشاره به اینکه حضور گردشگران نوروزی امسال نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر است، از خدمات ارائه شده به مسافرین از سوی ستاد اجرایی سفرهای قشم ابراز رضایت کرد و گفت: این سومین سالی است که به این جزیره زیبا سفر می کنیم و انصافا چهره شهر هر سال نسبت به سال گذشته بهتر و جذاب تر شده است.

کاشت بیش از ۸۰۰ هزار بوته گل فصلی زیبا و رنگارنگ، امنیت، آرامش، سواحل زیبا و آب و هوای بهاری از شاخص ترین ویژگی هایی قشم نگینی بر خلیج فارس است که این دختر جوان البرزی به آن اشاره کرد و افزود: جزیره زیبای قشم می تواند الگوی بسیار مناسبی برای ارائه خدمات گردشگری به مردم ایران در نقاط مختلف کشور باشد.

به گزارش ایرنا، مردم سراسر ایران در روز سیزدهم نوروز با رفتن به دامن طبیعت شکرگزار نعمت های پروردگار هستند.

در تقویم ایرانیان سیزدهم فروردین ماه، روز طبیعت یا سیزده بدر نام گرفته است.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

مردم ایران زمین همه ساله با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ها از شگفتی‌های عالم خلقت در قالب سایت‌های مهم گردشگری قشم همچون طولانی ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غارهای خوربس، بام قشم و دهها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن می‌کنند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خیج فارس شناخته می شود.  

این جزیره زیبا با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha