حال و هوای مدارس فارس در روز بازگشایی حضوری

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۲۹
کد خبر: 84703787
فرزانه قنبر دزفولی
حال و هوای مدارس فارس در روز بازگشایی حضوری

شیراز-ایرنا-طنین دوباره زنگ مدارس فارس پس از دو سال متوقف شدن آموزش حضوری به دلیل گسترش کرونا،در ۱۴ فروردین ماه نواخته شد تا دانش‌آموزان بهار جدیدی از تعلیم و تربیت را آغاز کنند اما بازگشایی مدارس در شرایطی که هنوز ویروس کرونا به طور کامل از جهان رخت برنبسته است،مخالفان و موافقانی را به دنبال داشت.

مدارس و فضاهای آموزشی فارس امروز میزبان دانش‌آموزانی بودند که حدود دو سال به دلیل گسترش بیماری کرونا امکان حضور در اماکن آموزشی را نداشتند. کرونا نزدیک به دوسال روال عادی آموزش را متحول کرد و دانش‌آموزان با شیوع این بیماری در فراگیری علم و دانش متحمل دشواری‌های بسیاری شدند.

تلاش‌های ناکام برای بازگشایی مدارس در ایام کرونا

اگرچه تعلیم و تربیت با تعطیلی مدارس متوقف نشد و آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی ادامه یافت اما نتایج حاصل از بررسی و ارزیابی‌ها در ایام کرونا حاکی از آن بود که این شیوه از آموزش در شرایط کنونی و با توجه به امکانات و تجهیزات فعلی نمی‌تواند جایگزین حضور دانش‌آموزان در مدرسه و آموزش حضوری شود. افت تحصیلی دانش‌آموزان و آسیب‌های روحی و اجتماعی در دوران همه‌گیری کرونا نشان داد که تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش از طریق فضای مجازی، تأثیرات نامطلوبی بر مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی آنها داشته است و همین مسئله موجب شد که متولیان امر در طول این مدت تمام تلاش خود را برای حضور دوباره دانش‌آموزان در مدارس به کار بگیرند و بارها اقدام به بازگشایی مدارس کنند. تلاشی که با بروز موج‌های پی در پی کرونا ناکام ماند و حتی با اجرای واکسیناسیون نیز محقق نشد.

بازگشایی مدارس فارس پس از دو سال 

۲۷ اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس کشور از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ بازگشایی می‌شوند و معلمان باید آماده حضور در کنار دانش‌آموزان باشند.

در ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرد که با توجه به شیب نزولی ابتلا به کرونا و همچنین حجم قابل توجه تزریق واکسن، همه مدارس و مراکز آموزشی بایستی از ۱۴ فروردین ماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در این خصوص گفت: مصوبه حضوری شدن آموزش برای تمام مدارس اجرایی می‌شود و در این مدت جلسات متعددی هم برگزار و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور تمام دانش‌آموزان در مدارس انجام شده است.

انجام مقدمات حضوری شدن کلاس‌ها در فارس

بدین ترتیب بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری کلاس‌ها از ۱۴ فروردین ماه در اولویت متولیان امر تعلیم و تربیت در استان‌ها قرار گرفت به گونه‌ای که مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در ۸فروردین ماه جاری اعلام کرد که شیوع کرونا و به دنبال آن غیرحضوری شدن کلاس‌های درس سبب افت شدید آموزشی شده لذا مقدمات حضوری شدن کلاس‌ها انجام شده است.

وی همچنین افزود: سلامت دانش آموزان و معلمان خط قرمز ما است و به اولیای دانش آموزان اطمینان خاطر می دهیم که کلاس ها در فضایی کاملا ایمن برگزار خواهد شد.

او اظهار داشت: تاکنون ٨٠ درصد دانش آموزان ١٢ تا ١٨ سال در استان فارس واکسن کرونا را تزریق کرده اند و در زمان بازگشایی مدارس نیز بر لزوم رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی به ویژه با استفاده از ماسک و ایجاد تهویه مناسب در کلاس‌ها تاکید خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: هم اینک ۹۴۱ هزار و ۲۳۱ دانش آموز در مقاطع مختلف در ۹ هزار و ۶۴ مدرسه و ۴۳ هزار و ۹۱۷ کلاس درس استان مشغول تحصیل هستند.

شکل‌گیری کارزار مخالفت با بازگشایی مدارس

انتشار اخبار مختلف مبنی بر بازگشایی مدارس مخالفان و موافقان بسیاری را به دنبال داشت و منجر به واکنش‌های متفاوت از سوی مردم در فضای مجازی شد.

موافقان بازگشایی مدارس بر این باور هستند که در دو سال گذشته پژوهش‌ها و مطالعات داخلی و حتی بین‌المللی نشان داده است که آموزش مجازی به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان جایگزین آموزش حضوری تعریف شود و یکی از مهمترین چالش‌های دوران کرونا افت یادگیری دانش‌آموزان بوده است. آنها می‌گویند دانش آموزان از خانه‌نشینی به ستوه آمده‌اند و تأثیرات منفی روحی و اجتماعی که حاصل دوری از مدرسه است موجبات افسردگی و گوشه‌نشینی بسیاری از کودکان و نوجوانان را فراهم کرده است. اما عده‌ای نیز با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروزی مخالف هستند و حتی اقدام به راه‌اندازی کارزار مخالفت با بازگشایی مدارس کرده‌اند.

از سوی دیگر، در پیامی که از سوی مخالفین بازگشایی مدارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده،آمده است: با توجه به تصمیم مشترک ستاد کرونا و وزارت آموزش‌وپرورش مبنی بر بازگشایی مدارس از تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ و با توجه به عدم توانایی دانش‌آموزان در محافظت از خود در برابر این بیماری و نبود امکانات مکفی برای رعایت حداقل پروتکل‌های بهداشتی، خواستار به تعویق انداختن این تصمیم تا محیا شدن شرایط اولیه برای حضور دانش‌آموزان عزیز در مدارس از جناب‌عالی هستیم.

در ادامه این پیام نوشته شده است: با در نظر گرفتن رو به اتمام بودن سال تحصیلی، به نظر نمی‌رسد که این تعویق تا آغاز سال تحصیلی بعدی، مشکلی ایجاد کند.

حضور پنجاه درصدی دانش‌آموزان در مدارس فارس

مدارس فارس نیز در حالی در روز ۱۴ فروردین ماه گشایش یافتند که شاهد حضور تمامی دانش‌آموزان در این مراکز آموزشی نبودیم و برخی از کلاس‌های درس با حضور تنها دو یا سه نفر از دانش‌آموزان تشکیل شده بود.

حضور پنجاه درصدی دانش آموزان در برخی مدارس حاکی از آن بود که بازگشایی اجباری مدارس اگرچه کام برخی از معلمان، دانش‌آموزان و والدین را شیرین کرده، اما به مذاق بعضی از والدین و دانش‌آموزان خوش نیامده است.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از برخی مدارس در شیراز و گفتگو با والدین دانش‌آموزان در این مدارس نشان می‌دهد که با بازگشایی مدارس برخی والدین همچنان نگران سلامتی فرزندان خود در شرایط کرونایی بودند. این در حالیست که برخی دیگر از والدین از حضور فرزندانشان در مدارس استقبال کردند.

عدم رعایت فاصله گذاری در مدارس

با نگاهی به تجهیزات مدارس فارس و شیوه آماده سازی این اماکن برای حضور دانش‌آموزان در ایام کرونا به نظر می‌رسد در بسیاری از مدارس آن طور که باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده است. بعضی از این مدارس هیچ تفاوتی با پیش از تعطیلی کرونا نکرده‌اند و حتی نیمکت‌ها و صندلی‌ها سرجای سابقشان هستند و هیچ علامت گذاری نشده‌اند به گونه‌ای که بسیاری از والدین دانش‌آموزان و مسئولین انجمن دانش‌آموزی در مدرسه پسرانه معارف واقع در بلوار مدرس از بازگشایی مدارس به دلیل عدم تجهیزات لازم برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی گله‌مند بودند و اعتقاد داشتند که سلامتی دانش‌آموزان و حتی معلمان با برگزاری کلاس‌ها در این شرایط در خطر است و این مدرسه در وضعیت فعلی از امکانات کافی برای حضور چهل نفری دانش‌آموزان در یک کلاس برخوردار نیست.

ضرورت بازگشایی مدارس به دلیل عدم تخصص والدین در امور آموزشی 

دبستان دخترانه دکتر حسابی شیراز هم یکشنبه پذیرای دانش‌آموزانی بود که همراه با والدین خود برای فراگیری آموزش به صورت حضوری به مدرسه آمده بودند. بعضی از والدین این دانش‌آموزان معتقد بودند آموزش مجازی در دوران کرونا جوابگوی نیاز علمی فرزندانشان نبوده است و فرزندان آنها در طول این مدت افت تحصیلی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. آنها اعتقاد داشتند که فرزندان شان در حالی از حضور در مدرسه محروم شده‌اند که شاهد رفت و آمد عموم مردم در اماکن مختلف تفریحی و گردشگری در ایام کرونا هستیم. موافقان بازگشایی مدارس همچنین می‌گویند که والدین نمی‌توانند نقش معلم را به درستی ایفا کنند و عدم تخصص والدین در امور آموزشی و همچنین مشکلات نرم‌افزار آموزش مجازی «شاد» باعث شده فرزندان آنها در ایام کرونا از نظر تحصیلی آسیب جدی ببینند.

تکلیف سلامتی دانش‌آموزان چه می‌شود؟

اما والدینی که مخالف بازگشایی مدارس هستند بر این باور بودند که بازگشایی مدارس در شرایطی که جامعه هنوز هم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و امکان انتقال این ویروس در اماکن عمومی وجود دارد، اقدام منطقی و قابل قبولی نیست. آنها از هماهنگ نبودن سرویس مدارس، نبود تجهیزات لازم و عدم تهویه مناسب در کلاس‌های درس برای اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابراز نگرانی کردند و اعتقاد داشتند تدابیر مسئولان برای برگزاری کلاس‌ها در دوران کرونا به ماسک زدن دانش‌آموزان و باز بودن پنجره‌های کلاس محدود شده است و نیاز است که تمهیدات اساسی‌تری در این زمینه اندیشیده شود.

ترک تحصیل کرونایی  و لزوم بکارگیری تجهیزات و امکانات مناسب بهداشتی در مدارس

 عدم همراهی برخی والدین برای تحصیل حضوری و فراهم نبودن امکانات و تجهیزات برای اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین مشکلات برنامه شاد و فقدان امکانات لازم برای استفاده از این برنامه برای خانواده‌های کم بضاعت باعث می‌شود که شماری از والدین از فرستادن فرزندانشان به مدرسه جلوگیری کنند و در نهایت با پدیده‌ای به نام ترک تحصیل کرونایی روبه رو شویم. دانش آموزانی که امسال هم به دلیل مشکلات موجود نتوانند در مدرسه ثبت نام کنند باید در مدارس بزرگسال به تحصیل بپردازند و این می‌تواند ضربه جبران ناپذیری را به نظام تعلیم و تربیت استان و به تبع آن کشور وارد کند.

به نظر می‌رسد برای پیشگیری از مشکلات تحصیل دانش آموزان، تنها راه ممکن، تسریع در بکارگیری تجهیزات و امکانات مناسب در مدارس برای اجرای شیوه نامه های بهداشتی و به منظور حفظ سلامتی و حضور فیزیکی دانش‌آموزان و معلمان است.

در دوران قبل کرونا، روز چهاردهم فروردین‌ماه مداری متاثر از تعطیلات قبل بود و به عبارتی، همه دانش آموزان در کلاس درس حاضر نمی‌شدند.  وضعیت امروز مدارس فارس را باید با توجه به این نکته، بررسی کرد. شاید روزهای آینده، میزان استقبال از آموزش حضوری را بهتر بتوان ارزیابی کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha