به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، موج گردشگری نوروز ۱۴۰۱، افزایش بیش از ۶۰ درصدی اقامت مسافران نسبت به سال قبل از کرونا (نوروز ۱۳۹۸) و ثبت آمار بیش از ۵۰ میلیون نفر اقامت شب و تراکم مسافران در بازه زمانی حدود ۱۸ روز، بیش از هر چیزی ضرورت مدیریت برنامه سفر در پهنه کشور را در قالب یک راهبرد نشان می دهد: توزیع زمانی و مکانی سفر.
اگر چه حجم سفرهای نوروزی را می توان به تقاضای انباشه شده در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدودیت های سفر نسبت داد، اما رصد رفتار مسافرتی مردم ایران در سال های گذشته، حتی قبل از کرونا هم نشان می دهد این نوع گردشگری متراکم و انبوه معمولا در یک زمان خاص و فقط در یک یا دو محور خاص انجام می شود. دلیل این رفتار هر چه باشد، بیانگر این سه مساله است: تقویم تعطیلات در ایران در خانواده ها مدیریت نمی شود، مردم هنوز مقاصد جدید گردشگری را نمی شناسند و محرک های موجود برای سفر با برنامه و مدیریت شده، کارساز نیست.
اکبر رضوانیان نایب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور و از فعالان صنعت گردشگری معتقد است که برای مدیریت تقویم گردشگری کشور، همه زمانی و همه مکانی کردن سفر بسیار موثر است، ولی برای آن در گام اول باید راهبرد طراحی و تدوین شود، راهبردی که تقویم و تعطیلات آن را بر اساس مناسبت های شادی و عزاداری های دینی و دغدغه های جامعه ایمانی در نظر بگیرد، تعطیلات پایان هفته و تعطیلاتی زمستانی در آن گنجانده شود و مهمتر از همه مقاصد و محورهای جدید گردشگری توسط رسانه های رسمی و فضای مجازی در طول سال به مردم معرفی و مدیریت کردن سفر به آنها آموزش داده شود.
معرفی مقاصد گردشگری به مردم در طول سال / نیازمند تولید محتوا هستیم
رضوانیان در گفت و گو با خبرنگار گردشگری ایرنا اظهار داشت: استقبال از نوروز و سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ و خاص و متفاوت بود، البته این موج سفر قابل پیش بینی هم بود. بیشتر رزروها در بومگردی های سراسر کشور مطلوب بود، اما سرد شدن هوا در منطقه غرب و شمال غربی کشور در چند روز نخست بهار، بر کاهش تماس، رزور و اقامت در بومگردی های این مناطق تاثیر گذاشت.
نایب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور افزود: برای مدیریت تقویم گردشگری کشور، همه زمانی و همه مکانی کردن سفر بسیار موثر است و برای عملیاتی کردن آن در وهله نخست باید راهبرد توزیع زمانی و مکانی سفر طراحی و تدوین شود.
وی با بیان این که نیازمند تولید محتوا برای معرفی جاذبه های گردشگری هستیم ، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم نسبت به سایر ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری شناخت نداشته باشند، فقط یکی دو محور گردشگری پرتراکم و شلوغ خواهد شد و آنچه باقی خواهد ماند خستگی گردشگر از ترافیک جاده است، پس برای معرفی جاذبه های گردشگری هم باید راهبرد داشته باشیم.
فعالان گردشگری باید از ظرفیت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به خوبی استفاده کنند تا مردم نه چنذ روز مانده به تعطیلات بلکه در طول سال و چند هفته قبل از تعطیلات بتوانند مقاصد جدید را بشناسند و به راحتی انتخاب کنند و برای سفر برنامه ریزی کنند. البته نمونه های خوبی هم اکنون وجود دارد که به جذب گردشگر و توزیع مکانی سفر بسیار کمک کرده اند، اما هنوز هم کم است.
تعطیلات عید سعید فطر با موج سفر همراه است
رضوانیان اظهار داشت: معرفی جاذبه های گردشگری نباید فقط محدود به نوروز باشد بلکه رسانه ملی و رسانه های رسمی باید این در تمام طول سال محتوا تولید کنند و مردم حتی برای پایان هفته کاری خود برنامه سفر طراحی کنند این گونه توزیع زمانی و همه زمانی سفر هم شکل می گیرد.
برای هر موضوعی شبکه تلویزیونی داریم به جز گردشگری؛ البته این شبکه نباید فقط یک اسم باشد، بلکه باید به صورت تخصصی محتوای دقیق و کامل برای این حوزه ارائه کنداین فعال صنعت گردشگری افزود: در راهبرد جامع توزیع مکانی و زمانی سفر باید مجموعه ای از عوامل مانند، تقویم و تعطیلات، مناسبات های شادی ها و عزاداری های دینی و دغدغه های جامعه ایمانی، تعطیلات پایان هفته،آموزش و معرفی مقاصد و محورهای جدید گردشگری، فعالیت رسانه های رسمی در کنار رسانه های فضای مجازی در نظر بگیریم. تعطیلات زمستانی که مدتی مورد بحث سیاست گذاران صنعت گردشگری بود هم می تواند در همین چارچوب گنجانده شود.
نایب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور با تاکید بر لزوم تقویت و به روز رسانی زیرساخت های گردشگری کشور گفت: برای هر موضوعی شبکه تلویزیونی داریم به جز گردشگری؛ البته این شبکه نباید فقط یک اسم باشد، بلکه باید به صورت تخصصی محتوای دقیق و کامل برای این حوزه ارائه کند و می تواند به توزیع زمانی و مکانی سفر کمک کند.
وی بیان کرد: تعطیلات عید سعید فطر در راه است که با موج سفر همراه است از همین الان باید برای سفرها مدیریت شود، باید به مردم محتوای لازم برای تنوع در انتخاب مکان گردشگری را بدهیم تا آنها بتوانند به راحتی انتخاب کنند.
توزیع مکانی و زمانی سفر نیازمند بسته های حمایتی و تشویقی است
رضوانیان گفت: البته اجرایی شدن راهبرد توزیع مکانی و زمانی سفر نیازمند بسته های حمایتی و تشویقی است. اعطای بن کارت های سفر به گروه ها و اقشار هدف، می تواند محرک موثری برای سفر مبتنی بر برنامه ریزی هدفمند زمانی و مکانی باشد. مثلا فرهنگیانی که در بازه زمانی مشخص در داخل یک استان سفر می کنند از تسهیلات و مشوق های لازم استفاده کنند.
نایب رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بومگردی کشور به رشد چشم گیر واحدهای بوم گردی در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ واحد بومگردی در سراسر کشور ثبت و شناسایی شده البته بعد از کرونا هنوز پایش نشده چند درصد و چه تعداد از این واحدها تعطیل شدند و چرخه خارج شده اند و چند درصد همچنان فعال هستند.
وی بیان کرد: اگر چه ابزارهای لازم برای جوامع صنفی حوزه گردشگری ایجاد شده ، اما به صورت کامل هنوز به انجمن ها تفویض نشده است، ما اختیار صدور نرخ گذاری واحدهای بومگردی را داریم، اما هنوز اختیار صدور و تمدید مجوز و حتی نظارت و رسیدگی به شکایت ها را نداریم. قرار است امسال در جلسات آتی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری در مورد حدود این اختیارات و تفویض های آن مذاکره کنیم.
نظر شما