مهدی ایزدی روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از دو سال وقفه کرونایی که در برپایی نمایشگاهها و بازارچههای نوروزی صنایع دستی ایجاد شده بود، امسال خوشبختانه امکان برگزاری این بازارچهها فراهم شد که پس از برنامهریزیهای انجام شده در نهایت ۶۷۵ غرفه در ۱۶ شهرستان فعال شدند.
وی افزود: این بازارچهها از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین پذیرای مسافران و دوستداران صنایع دستی بودند و محصولات صنایع دستی مازندران در آنها عرضه شد. در پنج نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی استانهای دیگر عرضه شد. محصولات عرضه شده در این ۶۷۵ غرفه سراسر استان شامل عروسکهای سنتی، آثار چوبی، فرش و گلیم، خوراک، زیورآلات، فلزکاری و برخی محصولات سنتی دیگر و همچنین انواع سوغات و گلوگیاه بود.
این مسئول درباره میزان استقبال از بازارچههای برپا شده اظهار کرد: خوشبختانه پس از دو سال وقفه کرونایی شاهد استقبال بسیار خوب مسافران و دوستداران صنایع دستی و هنرهای سنتی از این بازارچهها بودیم. به طوری که طی ۱۵ روز برپایی این بازارچهها در مجموع یک میلیون و دو هزار و ۷۳۵ بازدید از غرفههای برپا شده در سراسر استان ثبت شد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران درباره میزان فروش محصولات عرضه شده در این بازارچهها خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بخش فروش محصولات نیز وضعیت مناسبی ثبت شد. مجموعا ۹۵ میلیارد و ۷۴۷ میلیون ریال انواع محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی در این بازارچهها فروخته شد که طبق آمارهای ثبت شده بیشتری فروش مربوط به دستبافتهها و نساجی سنتی، تولیدات چرمی دستدوز و صنایع دستی سفالی، چوبی و حصیری بود.
وی درباره شهرهایی که بیشترین فروش را داشتند نیز گفت: با توجه به ظرفیتها و زیرساختهای موجود در زمینه گردشگری، شهرهای نور، نوشهر و چالوس بیشترین میزان فروش و بازدید را داشتند. این شهرها ظرفیت راهاندازی بهترین مکان برای بازارچه دائمی صنایع دستی در استان را دارند و الگوی مناسبی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی در غرب استان هستند.
ایزدی با اشاره به شرایط جوی هفته نخست سال و اثرگذاری آن بر میزان بازدید از غرفهها و فروش محصولات صنایع دستی اظهار کرد: پیشبینی میشد که امسال فروش بیشتری نسبت به رقم حدودا ۹.۵ میلیارد تومانی کنونی در بازارچههای نوروزی صنایع دستی مازندران ثبت شود. اما شرایط اقلیمی و سرما و بارندگیهای هفته نخست روی بازدیدهای مسافران و طبیعتا روی فروش محصولات تاثیر منفی گذاشت.
به گفته وی وزش باد و بارش باران شدید در چند شهر استان موجب اخلال و بینظمی در برگزاری بازارچه در محلهای تعیین شده یا تاخیر در افتتاح و تقلیل در تعداد غرفههای بازارچه شد و به همین دلیل به جای ۸۵۰ غرفه پیشبینی شده، ۶۷۵ غرفه برپا شد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ارزیابیهای انجام شده از بازارچههای نوروزی صنایع دستی مازندران را مطلوب عنوان کرد و گفت: در ارزیابیها و پایشهای مستمری که توسط همکاران ما و در نظرسنجیهای میدانی از مسافران انجام شد، خوشبختانه سطح رضایت از کیفیت نمایشگاه و محصولات عرضه شده در آن مطلوب است.
وی افزود: وضعیت غرفهها از نظر مکانیابی، دسترسی، غرفهبندی و امکانات غرفه در مجموع خوب ارزیابی شد و کیفیت محصولات ارائه شده خوب و مناسب بود. یکی از نقاط قوت این بازارچهها نیز عرضه نشدن محصولات غیر ایرانی بود. ضمن این که برخی محصولات عرضه شده در این بازارچههای نوروزی، صادراتی و دارای نشان ملی و بینالمللی بودند. یکی از تفاوتهای بازارچههای نوروزی امسال مازندران نیز حرکت اتوبوس صنایع دستی محصولات همه استانها از نوشهر به سمت شهرهای مختلف استان در ایام نوروز بود.
این مسئول اظهار کرد: انعقاد تفاهمنامه همکاری با شهرداریها برای واگذاری عرصههای رایگان مکانیابی شده مناسب به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران و تبلیغات محیطی و شهری در راستای حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی از راهکارهای مناسب برای استمرار بهرهمندی از فرصت صنایع دستی در اقتصاد گردشگری مازندران است.
ایزدی استقبال فعالان حوزه صنایع دستی، سرمایهگذاران و مجریان بخش خصوصی از حضور در این بازارچهها و همچنین تعداد بالای بازدید از نمایشگاهها و غرفهها را نشانه ظرفیت بالای صنایع دستی مازندران در رونق اقتصاد گردشگری دانست و گفت: صنایع دستی مازندران توانمندی بسیار زیادی در تکمیل چرخه گردشگری این استان دارد که امیدواریم با همکاری شهرداریها و دستگاههای مرتبط شاهد برپایی بیش از پیش این بازارچهها در استان بویژه در مناطق گردشگرپذیر استان باشیم.
نظر شما