رویش جوانه توسعه راه‌های کشور با تعریض جاده هراز

ساری- ایرنا- طرح تعریض هراز به عنوان یکی از پرددترین جاده های شمال کشور که سابقه عملیات اجرایی آن به حدود ۱۵ سال قبل برمی گردد اکنون با جدیت و نگاه ویژه دولت چهاردهم در تکمیل طرح های نیمه تمام و تخصیص به موقع اعتبار، پرشتاب تر در مسیر تکمیل قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، جاده هراز یکی از مهم‌ترین وکوتاه ترین مسیرهای منتهی پایتخت به شمال کشور به شمار می رود که از ۱۰۱ کیلومتر مسافت این در حوزه استحفاظی مازندران، تاکنون بیشتر از ۷۰ کیلومتر آن به طور کامل تعریض و چهار خطه شده است.

چهار خطه کردن جاده هراز که در سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد و قرار بود در یک پروسه پنج ساله این محور ۱۸۱ کیلومتری که حدود ۱۰۱ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی مازندران قرار دارد، به اتمام برسد. هراز، یکی از کوتاه‌ترین و زیباترین جاده های کشور منتهی به مازندران است که به صورت میانگین روزانه ۲۰ تا ۴۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در آن تردد می کنند و یکی از پرترافیک ترین محورهای این خطه شمال کشور است.

مازندران سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر محوراصلی دارد که هراز، کندوان و سوادکوه محورهای مهم این استان به پایتخت محسوب می شود.

تعریض این جاده شلوغ و پرترافیک مازندران و یکی از محورهای مواصلاتی اصلی اتصال پایتخت کشور به مازندران به شمار می رود و طی این سال‌ها همواره از سوی مسوولان ملی مربوطه از این طرح بازدید شد و وعده هایی در خصوص تکمیل آن داده شد.

از آن جمله شهریور ۱۳۹۵ "عباس آخوندی"‌وزیر راه و شهرسازی وقت در بازدید از این طرح اعلام کرد که تا پایان امسال ۱۶ کیلومتر دیگر از مسیر جاده هراز در حوزه استحفاظی استان مازندران تعریض و بهره برداری می شود.

در اظهار نظر دیگر از سوی مسوولان امر سال ۱۳۹۶ معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به مازندران از تصمیم دولت برای تکمیل این طرح تا سه سال آینده خبر داد و گفته بود : هم اکنون تعریض و چهار خطه کردن حدود ۴۰ کیلومتر باقی مانده جاده هراز در حوزه استحفاظی مازندران به صورت پیوسته در حال اجراست و دولت نیز مصمم به تکمیل آن حداقل تا سه سال آینده است.

خیرالله خادمی افزود : حدود ۱۰۱ کیلومتر از جاده هراز در حوزه استحفاظی مازندران قرار دارد که تاکنون ۶۴ کیلومتر آن تعریض و چهارخطه شد.

در اظهار نظر جدیدتر که سال گذشته صورت گرفت سرپرست وقت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان این که، سخت ترین و پرحجم ترین اقدام های زیربنایی برای ادامه تکمیل چهارخطه شدن جاده هراز درحال انجام است، گفت: برای تکمیل بیش از ۳۰ کیلومتر باقی مانده این محور ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

احمد توکلی گفته بود که بیش از ۳۰ کیلومتر باقیمانده از عملیات تعریض جاده هراز مربوط به سخت ترین مسیر عبوری این جاده در عمق های زیاد در دل کوه واقع شده که برای عبور از آن باید چندین دستگاه تونل و پل های بزرگ و کابلی ساخت شود که با برآوردهای حال حاضر برای تکمیل آن نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتباراست.

با این حال تکمیل طرح های نیمه تمام به عنوان یکی از اهداف و برنامه های دولت چهاردهم در دستور کار قرار گرفته است و مازندران به عنوان استانی گردشگرپذیر و با تراکم جمعیتی بالا، در حالی از میلیون‌ها گردشگر و مسافر و خوش‌نشین میزبانی می‌کند که زیرساخت‌های موجود در آن بر اساس سرانه جمعیتی ایجاد شده‌اند. برای بهبود وضعیت ارائه خدمات به جمعیت ساکن و مهمان، طرح‌های عمرانی متعددی در حوزه‌های گوناگون زیرساختی از سال‌ها پیش تعریف شده‌اند که برخی از آن‌ها با گذشت بیش از دو دهه هنوز به بهره‌برداری نرسیدند.

رویش جوانه توسعه راه‌های کشور با تعریض جاده هراز

بر اساس آمارهای رسمی اکنون نزدیک به دو هزار و۷۰۰ طرح عمرانی نیمه‌کاره در مازندران وجود دارد که تکمیل آن‌ها می‌تواند بخش زیادی از چالش‌های مازندران را برطرف کند. این طرح‌های نیمه‌کاره در حوزه‌های گوناگونی اعم از درمانی، ورزشی، راه، فرهنگی، گردشگری، آبرسانی، کشاورزی و سایر بخش‌ها قرار دارند که تعریض جاده هراز از جمله این طرح ها به شمار می رود و در این دولت اقدامات و پیگیری های لازم برای تکمیل آن در حال انجام است.

تکمیل پنج کیلومتر دیگر از محور هراز تا پایان سال

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اواخر مهر ماه نیز گفت:‌ تاکنون ۷۴ کیلومتر از چهار بانده سازی محور هراز به صورت پیوسته تکمیل شده است و تا پایان سال جاری پنج کیلومتر دیگر نیز آماده بهره‌برداری می‌شود.

محمدرضا کدخدازاده پیشرفت فیزیکی بزرگراه هراز در بخش باقی مانده از چهار بانده شدن این بزرگراه را ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت:‌ تاکنون ۷۴ کیلومتر از محور هراز از آمل تا پلیس راه «بایجان» و چهار کیلومتر در محدوده تونل «آبشار» تا ورودی شهر «لاسم» به صورت پیوسته چهار خطه شده است.

وی از تکمیل پنج کیلومتر دیگر از این بزرگراه تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این بخش در محدوده پلیس راه بایجان تا تونل «وانا» است که با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی در حال اجرا است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه‌ داد: ‌در این محدوده یک تونل به طول ۷۰۰ متر، یک پل به طول ۵۰ متر و یک پل ۲۰۰ متری احداث می‌شود که این پل با توجه به محدودیت‌های عرضی مسیر با نصب ۳۵ شمع در حاشیه رودخانه هراز احداث می‌شود و از این نظر یک سازه ویژه به حساب‌ می‌آید.

کدخدا زاده اعلام‌کرد: ۲۷ کیلومتر از عملیات اجرایی دو بانده کردن محور هراز باقی مانده است که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن پنج‌هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

وی، اعتبار مصوب سال جاری این پروژه را ۱۰۴ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تخصیص‌ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق اوراق و موافقت نامه با بانک‌ها در سال جاری نیز در حال پیگیری است.

این مسئول با تاکید بر اهمیت این محور شریانی، اظهار کرد: جاده هراز یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی بین ۲ استان پرجمعیت تهران و مازندران و کوتاه ترین مسیر تردد میان ۲ شهر تهران و آمل است و به دلیل اهمیت این محور مواصلاتی از نظر اقتصادی و گردشگری برای کشور، چهار خطه کردن آن در اولویت قرار دارد.

رویش جوانه توسعه راه‌های کشور با تعریض جاده هراز

پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصدی تعریض جاده هراز

معاون وزیر راه و شهرسازی هفتم دی ماه در بازدید از طرح های راهسازی مازندران از مراحل تعریض جاده هراز بازدید کرد و تکمیل این طرح را جز اولویت های دولت برشمرد .

هوشنگ بازوند گفت که اجرای این طرح اکنون پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی دارد.

وی افزود: تکمیل راه‌های ارتباطی مازندران به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور به مخصوص در حوزه گردشگری با هدف تسهیل ارتباطات، رفع نقاط گلوگاهی و کاهش ترافیک جزو اولویت‌های شرکت ساخت و توسعه قرار دارد.

رویش جوانه توسعه راه‌های کشور با تعریض جاده هراز

نیاز اعتباری ۶۰ هزار میلیارید ریالی برای تکمیل طرح

مدیر حوزه طرح های ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در استان مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آغاز عملیات اجرایی تعریض جاده هراز به طول بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

حسن تنها افزود:‌ در این سال‌ها با تزریق اعتبارات ۷۶ کیلومتر از طول این مسیر تعریض و بازگشایی شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است، ‌ ادامه داد: برای اجرای تعریض این میزان از طول مسیر به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیر حوزه طرح های ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در استان مازندران کمبود وتزریق اعتبار قطره چکانی را از دلایل کندی روند اجرای این طرح برشمرد و گفت: طی این مدت سالانه هزار میلیارد ریال اعتبار ترزیق می باید که جوابگوی این حجم از عملیات عمرانی و ساخت ابنیه در مسیر نبوده است.

وی ادامه داد : بخش عمده مراحل سخت تعریض جاده هراز شامل پُل ها، ‌ابنیه فنی و قسمت کوهستانی باقی مانده که اجرای روند کار را مشکل تر و نیازمند اعتبار بیشتر کرده است.

به گفته تنها، در بازدید اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی از این طرح دستورات لازم برای تسریع روند اجرا داده شد و مقرر شد از سال آینده اعتبار این طرح حداقل سه برابر افزایش یابد و سالانه به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برسد.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر این قرار است از محل مولدسازی نیز اعتباراتی برای تکمیل این طرح اختصاص یابد که می تواند کمک شایانی به روند ساخت آن کند.

مدیر حوزه طرح های ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در استان مازندران گفت که پیش بینی می شود با تزریق سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار این طرح تا چهار سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha