تئاتر انقلاب نیازمند اتاق فکری ایده‌پرداز است

تهران- ایرنا- مدیر پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بیان آنکه آسیب اصلی هنر انقلاب حرکت سینوسی تولیدات این عرصه است یادآور شد: جهت تدوین نقشه راه تئاتر انقلاب لازم است شاخص‌ها و کارکردهای این‌گونه نمایشی از سوی شورایی خوش‌فکر و ایده‌پرداز تبیین شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، ۲۰ تا ۲۷ فروردین در تقویم فرهنگی کشورمان مصادف با هفته هنر انقلاب و پاسداشت هنر و هنرمندان این عرصه در شاخه‌های مختلف تئاتر، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و ادبیات است.

هر بار قرار گرفتن در این هفته بهانه‌ای برای نگاه کردن به شاخصه‌ها، فراز و فرود مسیرهای تحقق هنر تراز انقلاب اسلامی است. بر این اساس در دومین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پای صحبت‌های حمید نیلی تهیه‌کننده تئاتر و مدیرعامل پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نشستیم.

تئاتر انقلاب نیازمند اتاق فکری ایده‌پرداز است

تدوین نقشه راه تئاتر انقلاب نیازمند اتاق فکری ایده‌پرداز و خوش‌فکر

نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، درباره نقش و اهمیت تولیدات نمایشی با موضوعاتی چون انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: باید در نظر داشت برای بررسی روند حرکتی هنرمندان، در هر دهه یا هر مقطع زمانی، این موضوعات به شکلی مجزا و متناسب با شرایط همان دهه و فراز و فرودهای تاریخی آن دوران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. با این ‌همه مهم‌ترین پرسشی که می‌توان در باب تئاتر انقلاب مطرح کرد، این است که آیا طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون موفق به ایجاد الگو و ساختاری مشخص برای تولید آثار در این‌ گونه و ژانر هنری شده‌ایم یا خیر؟

نکته مهم دیگر آنکه هنرمندان، مسئولان امر و مردم باید بدانند که چه توقعی از یک محصول هنری مرتبط با انقلاب دارند و در راستای رسیدن به یک نقطه مشترک و همچنین افزایش کیفیت آثار نمایشی در ژانر انقلاب و دفاع مقدس، لازم است شاخص‌ها و کارکردهای این‌گونه نمایشی از سوی شورایی خوش‌فکر و ایده‌پرداز تبیین شود.

تئاتر انقلاب نیازمند اتاق فکری ایده‌پرداز است

روحیه انقلابی و استکبارستیزی ایرانیان به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد

نیلی با اشاره به اینکه سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی و به‌واسطه فضای حاکم بر جامعه متأثر از جنگ تحمیلی، شاهد تولیدات بسیار درخور توجهی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بوده‌ایم، یادآور شد: به نظر من، در سال‌های اخیر، سطح کمی و کیفی این تولیدات، روندی سینوسی داشته است.

با این‌ همه همواره شاهد فعالیت هنرمندانی بوده‌ایم که به‌وضوح دغدغه پرداختن به موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داشته‌اند و نمونه‌های درخور توجه بسیاری در رویدادهای مختلف به منصه ظهور رسیده که البته در اینجا جای طرح این پرسش نیز باقی است که مسئولان تا چه میزان به چنین اقدامات و فعالیت‌های هنری بها داده و آنها را مورد حمایت خود قرار داده‌اند.

مدیرعامل سابق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: البته ذکر یک نکته مهم در این مجال ضروری به نظر می‌رسد که روحیه انقلابی و استکبارستیزی ایرانیان نه‌ فقط مختص به چهار دهه اخیر که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. درنتیجه زمانی که می‌خواهیم در ارتباط با چنین موضوعاتی اثری نمایشی را تولید کنیم باید این مهم را نیز در نظر داشته باشیم و در خلق درام به چنین مواردی نیز توجه لازم را داشته باشیم.

توجه به آثار ادبی موفق خلق شده در حوزه انقلاب برای خلق درام

نیلی بر غنای ادبی موجود با محور انقلاب و هنر انقلاب تأکید کرد و اظهار داشت: در همین دوره معاصر، شاهد چاپ و نشر کتاب‌های بسیاری در زمینه انقلاب و دفاع مقدس بوده و هستیم که از دل بسیاری از آن‌ها چه مستند و چه دیگرگونه‌های ادبی، می‌توان آثار دراماتیک متعددی را خلق کرد. به شرط تحقق این مهم بی‌شک شاهد تولید آثار نمایشی قابل‌قبولی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خواهیم بود.

تهیه کننده نمایش کلید تاکید کرد: بی‌شک روایت مستقیم از مستندات انقلاب و دفاع مقدس جاذبه‌های داستانی و بصری خود را دارد اما برای جذب و توجه نسل‌های جدید، می‌توان با تکیه‌بر عنصر خیال نیز به سراغ قهرمانان انقلابی و اسطوره‌ها رفت. هنرمندان ما نیز این توانایی را دارند که هر یک با تکیه‌بر نگاه و برداشت خود از وقایع جاری در انقلاب، تصویری منحصربه‌فرد از جریانات حاکم بر انقلاب و دفاع مقدس را روایت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha