۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 84713828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موچش و راز هفت سال ثبات مدیریت شهری

۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 84713828
موچش و راز هفت سال ثبات مدیریت شهری

سنندج- ایرنا- شهر موچش شاید از معدود شهرهایی باشد که شورای اسلامی و شهردار آن همکاری و هماهنگی گسترده‌ای داشته و شهرداری آن از ثبات مدیریتی هفت ساله برخودار بوده است.

به گزارش ایرنا موچش از سال ۱۳۷۹ در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد اما قدمت مدنیت آن به پنج هزار سال هم می‌رسد و سند مهم آن هم قلعه موچش است که به عنوان آثار ملی کشور ثبت شده است.

شهر موچش مرکز بخش موچش در۵۰ کیلومتری شهر سنندج و در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری کامیاران و حدود ۳۶ کیلومتری شهر دهگلان واقع شده است و از جاده سنندج کرمانشاه ۲۲ کیلومتر فاصله دارد.

 موقعیت خاص شهر موچش در میان این شهرستان‌ها که امروزه به یک مسیر ترانزیتی هم تبدیل شده است در کنار وجود کشاورزی و منابع معدنی در اطراف آن، در مجموع شهر موچش را به شهر مهمی تبدیل کرده است.

ویژگی خاص این شهر اما ثبات مدیریتی در شورای شهر و شهرداری آن است به طوری که هفت سال است تقریبا بیشتر اعضای شورای اسلامی این شهر به صورت مستمر توسط مردم انتخاب می‌شوند که نشانه کسب اعتماد بالای مردم توسط این اعضا است.

اعضای شورا نیز در این مدت به یک مدیر اعتماد کرده‌اند و او را موفق دانسته‌اند که در این هفت سال سکان مدیریت شهرداری را به او سپرده‌اند،  در رابطه با علت این ثبات مدیریتی و عملکرد شهرداری موچش با «هوشنگ ساعدموچشی» شهردار موچش گفت و گو کردیم.

ساعد موچشی عامل اصلی ثبات مدیریت را همبستگی و عملکرد مناسب دانست و گفت: از سال ۹۲ یک همبستگی ایجاد شد و مردم هم بدون توجه به قومگرایی و فامیل گرایی دست به انتخاب زدند که نتیجه آن اعتماد و همبستگی مستمر و ادامه ‌دار بوده است.

وی افزود: یک تعامل دو طرفه میان مردم و شورای اسلامی شهر و شهرداری ایجاد شده و همین ارتباط باعث رضایت عمومی شده است.

شهردار موچش با بیان اینکه به خواست مردم توجه کرده‌ایم که نمونه آن پارک جنگلی ۱۰ هکتاری  است که ساخته شد افزود: این پارک دارای یک هزار اصله درخت، پنج هزار متر سنگفرش، سالن آمفی تئاتر و امکانات دیگری است که همزمان مردم هم در ساخت آن با ما همکاری کردند.

وی ادامه داد: برای ساخت این پارک بزرگ ۹۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که البته بدون کمک و حضور مردم ساخت آن هم امکان پذیر نبود.

شهردار موچش با تاکید بر اینکه تعامل مردم و شهرداری و شورا گسترده است اضافه کرد: به عنوان مثال خیابان کارگر ۲۴ هزار مترمربع بوده اما برای تملک آن یک ریال هزینه به کسی نداده‌ایم و مردم بدون کسب پول از شهرداری، اجازه تملک املاک خود را داده‌اند که در نوع خود کم نظیر است.

وی با اشاره به فعال شدن بخشی از این خیابان افزود: برای تکمیل این طرح ۳۰۰ متر مانده که نیاز به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دارد.

ساعد موچشی تاکید کرد:‌ مردم به این نتیجه رسیده‌اند که برای آنها می‌دویم و انتخاب مستمر سه دوره اعضای شورا به دلیل همین تعامل دو طرفه است.

وی با اشاره به عملکرد مجموعه شورا و شهرداری از سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ گفت: بخشی از فاضلاب شهر روباز بود که در این مدت هیچ فاضلاب روبازی در شهر نماند و همینطور ۴۰ هزار مترمربع آسفالت انجام شد تا مسیر خاکی در شهر نماند.

ساعد موچشی انجام ۱۷ هزار مترمربع موزاییک فرش و ایجاد هفت هزار متر فضای سبز را از دیگر خدمات شهرداری ذکر کرد و ادامه داد: در دوران مدیریت هفت ساله یک روز بدهی ایجاد نشد و با ارتباطاتی که با مرکز ایجاد شد اعتبارات خوبی دریافت کردیم.

 وی خود را شهردار ۲۴ ساعته دانست و اظهار داشت: چون شهر کوچکی است و همه من را می‌شناسند هر لحظه برای هرکاری  و حتی راهنمایی در مورد نحوه ساخت و ساز قانونی با من تماس می‌گیرند یا درب منزل حاضر می‌شوند.

 شهردار موچش ادامه داد: سرانه فضای سبز برای هر نفر در این شهر ۳۰ متر است در حالیکه میانگین کشوری ۱۲ متر است و نشان می‌دهد که در زمینه فضای سبز عملکرد مناسبی وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه شرایط ورزش در این شهر ضعیف است و اداره ورزش در این شهر نمایندگی ندارد گفت: اجحافی که در حق مردم می‌شود قابل وصف نیست شهرداری نمی‌تواند حوزه ورزش را پوشش دهد.

ساعدموچشی افزود: سالن‌های ورزشی موجود هم متعلق به سپاه و آموزش و پرورش است که گاهی توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یکی دیگر از مشکلات موچش را عدم اجرای چارت شبانه روزی درمانگاه دانست و یادآور شد: مردم این شهر در شب یا بامداد و در مواقع اضطراری مجبور به مراجعه به کامیاران یا دهگلان هستند.

ساعد موچشی با اشاره به اینکه شهر موچش چهار هزار نفر جمعیت دارد اما روستاهای اطراف ۱۳ هزار نفر جمعیت دارند گفت: همه این جمعیت از تنها درمانگاه این شهر استفاده می‌کنند که آن هم شبانه‌روزی نیست و امکانات لازم را هم ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات موچش را عبور خوردروهای سنگین از شهر دانست و یادآور شد: مسیر موچش ترانزیتی شده است و جاده‌ها آسیب می‌بیند اما اداره راه و شهرسازی سهم قیری به ما نداده است.

شهردار موچش ادامه داد: به  این شهر ست هیدرولیگ امداد و نجات داده نشده و مرکز نزدیک هلال احمر هم نداریم و در مواقع اضطراری همچون تصادفات جاده‌ای تیم‌هایی از شهرستان‌های دهگلان یا کامیاران در محل حضور پیدا می‌کنند که فاصله دوری است.

 وی ایجاد ۲هزار متر پیاده‌رو و خرید ۲ خودرو حمل زباله را از دیگر خدمات شهرداری دانست و گفت: اعتبار شهرداری ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که یک میلیارد و ۲۰۰ تومان آن هزینه‌های جاری و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه عمرانی است.

شهردار موچش یادآور شد: کار کردن در شهرهای کوچک سخت شده و مالیات ارزش افزوده که قبلا به شهرهای محروم داده می‌شد جدیدا بر اساس جمعیت تقسیم می‌شود که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد:‌ قطعا شهرداری در شهرهایی با جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر ورشکسته می‌شود چراکه هزینه‌ها به دلار و درآمدهای ما به ریال است.

 ساعد موچشی گفت: دی ماه سال گذشته ۱۷ میلیون تومان اعتبار ارزش افزوده برای ما واریز شده بود اما تنها برای امورات جاری اسفند نیاز به ۳۰۰ میلیون تومان داشتیم.

وی گفت: مشارکت بخش موچش در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ۷۰ درصد بود که از میانگین استان بالاتر بود و به همین ترتیب انتظارات هم از دولت بیشتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha