بلینکن: آمریکا نمی‌تواند استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین را تایید کند

نیویورک- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی متناقض با اذعان به اینکه که واشنگتن نمی‌تواند استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین را تایید کند ادعا کرد که اطلاعات موثقی از استفاده احتمالی نیروهای روسیه از انواع تسلیحات کنترل شورش دارد.

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که این تسلیحات شامل گاز اشک آور مخلوط با عوامل شیمیایی است که باعث می شود علائم قوی تری برای تضعیف و ناتوان ساختن نیروهای نظامی و غیرنظامیان  اوکراینی ایجاد کند و به عنوان بخشی از کارزار تهاجمی برای تصرف ماریوپل استفاده می شود.

 بلینکن گفت: ما در حال گفتگو با شرکای خود برای مشخص کردن وقایع هستیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: بنابراین این امر یک نگرانی واقعی است و ما بر روی آن متمرکز هستیم.

در همین حال، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن تجهیزات محافظتی در مقابل سلاح های شیمیایی  در اختیار اوکراین قرار داده است.

پرایس افزود که آمریکا  آماده کمک به اوکراین در تحقیقات استفاده احتمالی از مواد شیمیایی در این کشور است.

به گزارش ایرنا، مقامات و نیروهای اوکراینی روز سه شنبه روسیه را به استفاده از سلاح های شیمیایی در حمله به شهر بندری ماریوپل متهم کردند و مدعی شدند که این حمله  به بیماری های تنفسی  سربازان و غیرنظامیان منجر شده است.

یگان گارد ملی اوکراین موسوم به «هنگ آزوز» در پیامی که روز دوشنبه در تلگرام منتشر کرد مدعی شد: «نیروهای روسیه از یک ماده سمی که منشا آن ناشناخته است علیه ارتش اوکراین و غیرنظامیان در شهر ماریوپل استفاده کرده اند که این مواد از یک پهپاد دشمن انداخته شده است. قربانیان دچار مشکلات تنفسی و اختلالات عصبی شده اند.»

پس از این ادعاها جیمز هیپی معاون وزیر دفاع انگلیس هشدار داد که اگر گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی روسیه علیه ماریوپول اوکراین صحت داشته باشد تمام گزینه‌ها برای پاسخ به مسکو روی میز است.

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود تجهیزات حفاظتی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که می‌تواند در صورت استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی از اوکراینی‌ها محافظت کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن،   پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha