جنگ اوکراین به روایت سازمان ملل: اقتصاد جهان تحت فشار است/ با طوفان کامل روبرو هستیم

نیویورک – ایرنا- سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی درباره جنگ اوکراین اعلام کرد این جنگ در حال ایجاد یک بحران سه جانبه غذا، انرژی و اقتصادی است و برخی از آسیب پذیرترین افراد، کشورها و اقتصادهای جهان را تحت فشار قرار داده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به مناسبت انتشار نخستین گزارش در خصوص جنگ در اوکراین با عنوان "تأثیر جهانی جنگ در اوکراین بر سیستم های غذایی، انرژی و اقتصادی" گفت: این بحران ها در زمانی اتفاق می‌افتد که کشورهای در حال توسعه از قبل با چالش‌هایی چون همه‌گیری کرونا، تغییرات آب‌وهوایی و عدم دسترسی به منابع کافی برای تأمین مالی عبور از این بحران ها دست و پنجه نرم می کنند.

وی  تاکید کرد ما اکنون با یک طوفان کامل روبرو هستیم که اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه را تهدید می کند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: این بحران ها در زمانی اتفاق می‌افتد که کشورهای در حال توسعه از قبل با چالش‌هایی چون همه‌گیری کرونا، تغییرات آب‌وهوایی و عدم دسترسی به منابع کافی برای تأمین مالی عبور از این بحران ها دسته و پنجه نرم می کنند.

گوترش تاکید کرد ما اکنون با یک طوفان کامل روبرو هستیم که اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه را تهدید می کند.

وی تصریح کرد در این گزارش دو نکته به صورت صریح گفته شده است، اول اینکه تاثیر جنگ اوکراین  جهانی و سیستماتیک است. حدود ۱.۷ میلیارد نفر - که یک سوم آنها در حال حاضر در فقر زندگی می کنند - اکنون به شدت در معرض اختلالات در سیستم های تامین غذا، انرژی و اقتصادی قرار دارند که این امر باعث افزایش فقر و گرسنگی می شود.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: ۳۶ کشور از جمله برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان، بیش از نیمی از واردات گندم خود را از  روسیه و اوکراین  تامین می کنند.

وی افزود: قیمت ها پیش از این جنگ در حال افزایش بودند  اما جنگ یک وضعیت بد را به مراتب بدتر کرده است. قیمت گندم و ذرت از زمان شروع جنگ بسیار در نوسان بوده است. اکنون قیمت این محصولات در مقایسه با  ابتدای سال جاری  ۳۰ درصد گرانتراست.

به گفته وی، در عین حال، روسیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان انرژی در جهان است. قیمت نفت در مقایسه با سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

گوترش تصریح کرد روند افزایش قیمت در خصوص گاز طبیعی نیز صدق می کند که در ماه های اخیر قیمت آن نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.  همچنین قیمت کود شیمیایی نیز بیش از دو برابر شده است. با افزایش قیمت ها، گرسنگی و سوء تغذیه به ویژه برای کودکان خردسال افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه تورم در حال افزایش است، قدرت خرید در حال کاهش است، افزود: این گزارش همچنین نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین افزایش قیمت مواد غذایی و بی ثباتی اجتماعی و سیاسی وجود دارد.

گوترش تاکید کرد: این جنگ باید پایان یابد. مردم اوکراین نمی توانند خشونتی را که بر آنها اعمال می شود تحمل کنند و آسیب‌پذیرترین افراد در سراسر جهان نمی‌توانند در فاجعه‌ای دیگر که هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارند، سهیم باشند. اکنون باید اسلحه ها را کنار بگذاریم  و مذاکرات صلح را تسریع کنیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha