پارلمان اوکراین اقدامات روسیه در این کشور را نسل کشی اعلام کرد

تهران- ایرنا- پارلمان اوکراین عصر پنجشنبه لایحه‌ای را به تصویب رساند که در آن اقدامات ارتش روسیه در این کشور نسل کشی نام گرفته است.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از الجزیره، در این لایحه که از سوی ۳۶۳ عضو پارلمان اوکراین تایید شده، آمده است: اقدامات انجام شده توسط نیروهای مسلح روسیه فقط یک جنایت تجاوزکارانه نیست بلکه هدف آنها نابودی سیستماتیک و مستمر مردم اوکراین، هویت آن‌ها و سلب حق تعیین سرنوشت و توسعه مستقل آنها است. 

آنتونیو گوترش روز گذشته گفت که سازمان ملل آنچه را در اوکراین رخ می‌دهد، نسل کشی ندانسته است چرا که این امر به تصمیم گیری نهایی قانونی از سوی نهادهای قضایی بستگی دارد. 

دبیر کل سازمان ملل توضیح داد نسل کشی به صورت دقیق در قوانین بین المللی تعریف شده است و محققان دادگاه بین المللی کیفری در اوکراین حضور داشته‌اند. ما این مساله که آیا نسل کشی در اوکراین اتفاق افتاده یا نه را به نهادهای قضایی می‌سپاریم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم در تداوم حملات لفظی‌اش به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار او را به نسل کشی متهم کرد و گفت که حمله پوتین به اوکراین نسل کشی است. 

رئیس جمهور آمریکا که عصر سه‌شنبه به وقت محلی در ایالت آیووا سخن می‌گفت، با برشمردن اقدامات دولتش برای رسیدگی به هزینه‌های رو به افزایش در آمریکا در میان جنگ در اوکراین، گفت: بودجه خانواده‌های آمریکایی و توانایی آن‌ها برای تامین سوخت خودروهایشان نباید به اعلام جنگ از سوی یک دیکتاتور که در آن سوی جهان نسل کشی می‌کند، وابسته باشد. 

بایدن مدعی شد همه تلاش‌ها تحت اختیارات خود را از طریق فرمان‌های اجرایی انجام می‌دهم تا قیمت‌ها را کاهش دهم و به افزایش هزینه ناشی از اقدامات پوتین رسیدگی کنم.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را عملیات ویژه خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha