استاندار چهارمحال و بختیاری: نهضت توسعه و تقویت خانه‌های قرآنی در استان شکل گیرد

شهرکرد - ایرنا - استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه کار در حوزه قرآن را نباید مشروط به ساختار اداری و تشکیلاتی دانست، گفت: لازم است برای تقویت و توسعه خانه‌ها و زیرساخت‌های قرآنی در استان یک نهضت همگانی شکل‌ گیرد.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حیدری شامگاه پنجشنبه در محفل انس با قرآن و نشست با فعالان قرآنی چهارمحال‌ و بختیاری افزود: برگزاری محافل روضه‌خوانی در خانه‌ها با شکل‌گیری یک نهضت همگانی در استان رونق گرفته در حال حاضر باید به صورت جهشی دنبال و برای تعمیم، گسترش و فرهنگ‌سازی آن تلاش شود تا راه‌اندازی خانه‌های قرآنی در محلات در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی خانه‌های قرآنی در محلات با وجود مشتاقان و علاقه‌مندان به معارف اسلامی هزینه چندانی ندارد، تصریح کرد: شکل‌دهی این خانه‌ها به عنوان یک نهضت و جهش همگانی باید مدنظر باشد چرا که فعالیت این‌گونه مراکز کوچک فرهنگی مزیت‌های بسیاری در جامعه به همراه دارد و محلات را از انواع آسیب‌ها مصون می‌دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری به ضرورت تعریف معارف قرآنی به عنوان یک پیوست فرهنگی در تنظیم سندهای توسعه‌ای در استان اشاره کرد و اظهار داشت: مدارس از مراکز مهم و موثر در گسترش و نهادینه شدن معارف قرآنی و اسلامی به شمار می‌روند و بحث ترویج این معارف در شورای آموزش‌ و پرورش استان نیز مورد تاکید قرار گرفته، از این رو انتظار می‌رود فعالان قرآنی این موضوع را مطالبه کنند و برای اجرای آن همکاری کنند.

وی یادآور شد: فعالان قرآنی که بسیاری از آنان در مجموعه آموزش‌ و پرورش حضور دارند می‌توانند در امر توسعه معارف قرآنی در مدارس اثرگذار باشند و این اقدام ماندگار را بنا گذارند.

حیدری به طرح موضوع توسعه معارف قرآنی در مناطق دوردست استان به عنوان یکی از دغدغه‌های مطرح شده در این نشست اشاره کرد و گفت: کار در حوزه قرآن را نباید نیازمند ساختار اداری و تشکیلاتی دانست بلکه باید اینگونه از اقدامات به صورت خودجوش و هیاتی به پیش رود.

وی در این رابطه، هماهنگی‌های انجام شده با قرارگاه امام حسین (ع) برای اجرای طرح‌های آبادانی در مناطق روستایی و کمتر برخوردار استان را یادآور شد و افزود: یک هزار و ۴۰۰ گروه جهادی اقداماتی چون جاده‌سازی، آب‌رسانی، آبخیزداری و ساخت مسکن را در این مناطق بر اساس هماهنگی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ دنبال می‌کنند که تاکید شده هر یک از این گروه‌ها را یک روحانی و یا طلبه همراهی کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با این اقدام ترویج معارف دینی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی نیز در قالب گروه‌های جهادی سازمان‌دهی شود که لازم است اداره کل تبلیغات اسلامی استان در تفاهم‌نامه‌ای با بسیج سازندگی این مورد را بررسی و به شکل مطلوبی به اجرا گذارد.

حیدری با تاکید بر اینکه کار فرهنگی در قالب ساختار اداری پیش نخواهد رفت و کار میدانی، جهادی و انقلابی در این باره نیاز است، اظهار داشت: این انتظار از فعالان قرآنی و فرهنگی وجود دارد که در این عرصه به شکلی جدی ورود پیدا کنند و کار را به پیش ببرند.

وی همچنین جهاد تبیین را به عنوان یکی دیگر از موارد مهم در حیطه فعالیت‌های گروه‌های قرآنی و افراد فعال در این عرصه نام برد و گفت: اگر قرار است کار عقیدتی و فرهنگی روی جوانان اثرگذار باشد نیاز است که خود جوانان وارد میدان عمل شوند و مسئولیت کار به خود آنان واگذار شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت موجود کشور، پرداخت بدهی‌ها و سرباز کردن مشکلات انباشته‌ شده از دوره‌های گذشته در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: دولت به دنبال امیدآفرینی است و از اموری که فعالان قرآنی می‌توانند در آن نقش‌آفرین باشند آن است که به جهاد تبیین پرداخته و برکات انقلاب و نظام را برای عموم بازگو کنند.

حیدری با بیان اینکه فعالان قرآنی در بصیرت افزایی و عمق‌بخشی به امید در جامعه می‌توانند به شکلی موثر ورود کنند، ادامه داد: اقدامات خوبی برای جمع‌بندی نیازها و مشکلات استان و ارائه آن‌ها و همچنین بیان انتظارات به مجموعه مدیریتی در سطح وزارتخانه‌ها و در گفت‌ وگو با وزرا انجام شده است تا با اجرای طرح‌های مختلف چهره محرومیت از استان زدوده شود.

وی افزود: اعتبارات خوبی نیز برای اجرای طرح‌های مختلف در استان جذب شده است و با شناسایی ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام که عمده آن‌ها از جمله طرح‌های پیشران در توسعه چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شوند، تلاش خواهد شد به نحو مطلوبی در سفر رییس‌جمهور به استان این طرح‌ها مطرح و اعتبارات لازم نیز اختصاص یابد.

وی ایجاد انسجام و امید در جامعه را مهم دانست و از فعالان قرآنی خواست برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی همت کرده و منتظر مدیران نمانند.

تبدیل ارزش‌های قرآنی به فرهنگ اجتماعی نیازمند گسترش جمع‌های قرآنی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرهنگ به معنای تکرار ارزش‌هاست و قرآن نیز یکی از اساسی‌ترین ارزش‌ها به شمار می‌رود، گفت: برای تبدیل ارزش‌های قرآنی به فرهنگ اجتماعی نیاز است جمع‌های قرآنی گسترش یابند و تکرار این ارزش‌ها محقق شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام مهدی طاهری شامگاه پنجشنبه در نشست استاندار چهارمحال و بختیاری با جمعی از فعالان قرآنی افزود: ارزش‌های دینی در نظام اجتماعی به عنوان ارزش‌های انضمامی شناخته نمی‌شوند بلکه این ارزش‌ها اتحادی و انحلالی هستند و در مجموعه نظام فرهنگ دینی نیز فرهنگ منضم به اجتماع نمی‌شود بلکه متصل به اجتماع است.

وی از عدالت، امنیت، اقتصاد و آزادی به عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌های اجتماعی یاد کرد و گفت: این ارزش‌ها در تمامی جوامع پذیرفته شده‌اند اما مهم آن است که در نظام دینی و در رتبه‌بندی ارزش‌ها، کدام ارزش پایه و اساس به شمار می‌رود.

طاهری با تاکید بر انحلال فرهنگ در جامعه و در برنامه‌های اجرایی و نه انضمام آن یادآور شد: به پیرو فرهنگی که از دوران قاجار به بعد در جامعه تزریق شده است، همچنان مباحث فرهنگی ذیل آن فضا و ساختار به پیش می‌رود و در این ساختار هر قدر مخلصانه تلاش شود نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود از این رو نیاز به تحول جدی در این فضا احساس می‌شود.

وی ادامه داد: انضمام فرهنگ در انقلاب اسلامی اگرچه جامعه را نگه داشته است اما کار را به خوبی به پیش نبرده و باید به انحلال فرهنگ در اجتماع دست یافت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی با استناد به تفسیر واژگانی در آیات قرآنی درباره بحث تبلیغ و اقامه دین در جامعه یادآور شد: در بحث اقامه دین شروطی موجود است که بخشی از آن ناظر به حکمران و بخشی نیز ناظر به مردم است، در این معنا، حکمران و کارگزار موظف به فراهم کردن زمینه برای اقامه ارزش‌هاست و بنا به فرموده قرآن کریم تا مردم نیز قیام نکنند، ارزش‌ها محقق نمی‌شود.

طاهری با بیان اینکه ما چاره‌ای جز حکمرانی اجتماعی نداریم و در حکمرانی اجتماعی نیز چاره‌ای جز توجه به لایه‌های میانی و مردمی وجود ندارد، اظهار داشت: جامعه ولایی برای ولی، اقتدار و اعتماد را ایجاد می‌کند تا دولت اسلامی به سمت محقق کردن ارزش‌ها به پیش برود و اگر این اقتدار و اعتماد برای ولی از سوی جامعه و لایه‌های میانی ایجاد شود آنگاه وظایف بعدی از سوی ولی به جامعه محول می‌شود.

وی از قرآن به عنوان یکی از اساسی‌ترین ارزش‌ها نام برد و با طرح این سوال که آیا ارزش‌های قرآنی چه در حوزه حکومتی و چه در حوزه مردمی منحل شده است؟ ادامه داد: گرچه قرآن برای جامعه ما یک ارزش به شمار می‌رود اما باید به این موضوع پرداخته شود که تا چه میزان ارزش‌های قرآنی به فرهنگ تبدیل شده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری فرهنگ را تکرار مکرر ارزش‌ها دانست و افزود: برای آنکه فرهنگ اجتماعی قرآنی شود لازم است جمع‌های قرآنی گسترش یابد و به طور قطع اقامه این ارزش از سوی حاکمان و کارگزاران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۲۰۰ خانه قرآن و بیش از ۵۰ موسسه قرآنی در استان مشغول به فعالیت هستند، گفت: متاسفانه ساختار بودجه‌بندی، تطبیقی با رسالت‌های مجموعه‌های قرآنی و تبلیغات اسلامی ندارد و در آخرین الزام دولت واقع شده است.

 طاهری افزود: این بودجه‌بندی سقفی دارد که اگر در استان قرار باشد برای هر مجموعه فعال قرآنی تنها یک‌میلیون تومان اعتبار حمایتی پرداخت شود، امکان محقق شدن آن وجود ندارد که لازم است برای گسترش فعالیت‌های مربوط به خانه‌ها و موسسات قرآنی توجه ویژه‌ای در بخش اعتباری شکل بگیرد.

وی همچنین لزوم راه‌اندازی رشته‌های تخصصی قرآنی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان را یادآور شد و اظهار داشت: در سال گذشته ۲ مدرسه حفظ قرآن تاسیس شد که باید این‌گونه مراکز گسترش یابند تا ارزش‌های قرآنی نیز تکرار و نهادینه شوند.

به گزارش ایرنا، در این نشست، تعدادی از فعلان قرآنی، دغدغه‌ها و مطالبات خود را در رابطه با چگونگی بهبود شرایط توسعه فعالیت‌های قرآنی و گسترش معارف اسلامی در جامعه بیان کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha