۲۴ کودک در خراسان شمالی پارسال به فرزند خواندگی سپرده شدند

بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲۴ کودک و نوجوان دختر و پسر زیر پوشش این سازمان حمایتی در سال گذشته به فرزند خواندگی سپرده شدند که از این تعداد ۱۵ نفر دختر و مابقی پسر هستند.

شیدا صباغ پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۴ مرکز نگهداری کودک و نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست در این استان وجود دارد که هم اینک ۲۱۱ نفر نیز در این مراکز نگهداری می شوند.

صباغ پور گفت: از مجموع این کودکان ۱۰ نفر در گروه سنی هفت تا ۱۲ سال، ۵۸ نفر بین ۱۳ تا ۱۸ سالٰ، ۲۰ نفر شیرخوار و ۲۵ نفر نیز نوزاد هستند. 

وی افزود: تمامی کودکان و نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می شود شرایط واگذاری برای فرزند خواندگی به خانواده ها را ندارند زیرا برخی از سرپرستان آنها در زندان به سر می برند و یا معتاد هستند که بعد از دوره ای فرزندشان را تحویل می گیرند.

صباغ پور در خصوص بیشترین رنج سنی کودکان که خانواده ها مایل به پذیرش سرپرستی آن ها هستند، اظهار داشت: کودکان زیر دو سال، کودکانی هستند که خانواده ها بیشتر مایل به پذیرش سرپرستی آن ها هستند، از نظر جنسیت نیز بیشتر دختران مورد استقبال هستند بنابراین حتی اگر متقاضیان شرایط سرپرستی از نوزاد را داشته باشند، که ممکن است لازم باشد انتظار بیشتری را متحمل شوند.

سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: از سال ۹۹ سامانه فرزندخواندگی در سازمان بهزیستی ایجاد شد که مراجعان برای دریافت خدمات فرزندپذیری می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند و تمامی مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنند.

وی گفت: ورود و ثبت نام در سامانه فرزندپذیری، درخواست اولیه بوده و هیچ‌گونه حقی را برای متقاضیان به وجود نخواهد آورد.

صباغ پور افزود: وظیفه اصلی سازمان بهزیستی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین والدین از بین متقاضیان سرپرستی و تامین حداکثر منافع عالیه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست است که این سازمان بر اساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی، پاسخ استعلام سازمان های مربوطه راجع به صلاحیت متقاضیان اظهار نظر می‌کند.

وی گفت: دریافت خدمات مشاوره فرزندپذیری و دینی برابر ضوابط و مقررات سازمان بهزیستی الزامی است.

 ۱۱۳ هزار نفر از شهروندان خراسان شمالی زیر پوشش بهزیستی این استان هستند.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha