۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84719548
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۳۰۰ تن نهاده دامی به شهرستان گناباد اختصاص یافت

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹
کد خبر: 84719548
۱۳۰۰ تن نهاده دامی به شهرستان گناباد اختصاص یافت

گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت: یک هزار و ۳۰۰ تن نهاده دامی پیرو دیدار مسوولان گناباد با وزیر جهاد کشاورزی به این شهرستان اختصاص یافت.

رضا نصیری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از واحد تولیدی خوراک دام گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دیدار سال گذشته مسوولان گناباد با وزیر جهاد کشاورزی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان درخواست پنج هزار تن نهاده‌های دامی برای کاهش مشکلات کمبود این نهاده ها مطرح شد که در مرحله نخست یک هزار و ۳۰۰ تن نهاده تخصیص یافت که در بین دامداران سنتی توزیع می‌شود و بقیه این نهاده‌های دامی هم در آینده نزدیک تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برای حمایت از دامداران سبک گناباد نیز مبلغ ۲۱ میلیارد ریال در قالب "دامدار کارت" اختصاص یافته است که بین آنان توزیع می‌شود.

فرماندار گناباد گفت: پیرو موافقت وزیر جهاد کشاورزی ۵۰ میلیارد ریال برای لایروبی و رفع انسداد قنوات بهاباد و نوغاب در این شهرستان اختصاص یافت که از این میزان ۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و انسداد قنوات گناباد مورد نیاز است، خواستار توجه بیشتر مسوولان نسبت به این موضوع شد.

وی اضافه کرد: همچنین برای احداث و راه‌اندازی سردخانه ۱۰ هزار تنی گناباد هم ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که در صورت جذب سرمایه‌گذار عملیات احداث آن آغاز می شود  و مجوز احداث کشتارگاه صنعتی این شهرستان نیز صادر شده و بزودی آغاز می شود.

فرماندار گناباد اظهار داشت: هم اکنون به دلیل نبود این کشتارگاه دامداران دامهای سنگین مجبورند که دامهای خود را برای کشتار به مشهد و کشتارگاه شرکت پشتیبانی امور دام انتقال دهند که این مساله موجب بروز مشکلات و حتی تلف‌شدن تعدادی از دامها در هنگام انتقال و خسارتهای زیاد به دامداران شده است ولی با راه اندازی این کشتارگاه مشکل فوق کاهش یافته و واحدهای فرآوری و صنایع وابسته هم در کنار آن ایجاد می شود که علاوه بر اشتغالزایی، در رونق اقتصادی این بخش نیز نقش زیادی دارد.

نصیری گفت: همچنین از محل اعتبارات سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان خراسان رضوی ۴۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی و توسعه کمی و کیفی گردشگری قنات جهانی قصبه گناباد اختصاص یافته است.

فرماندار گناباد  با اشاره به لزوم راه‌اندازی واحد تولید مرغ اجداد (مادر) در این شهرستان گفت: ۳۵۰ میلیارد ریال برای راه اندازی این واحد که نقش مهمی در تکمیل زنجیره تولید مرغ دارد، مورد نیاز است که با جذب سرمایه‌گذار احداث  آن آغاز می شود.

حرفه دامداری شهرستان گناباد با توجه به خشکسالی بی سابقه سنوات گذشته با مشکلات بسیار مواجه است، مشکلاتی که به گفته دامداران، امان آنان را بریده و به مانع بزرگی در استمرار فعالیت این بخش تبدیل شده است.

دامداران این شهرستان به علت خشکسالی، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و مقرون به صرفه نبودن تولیدات در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و ناگزیر به کشتار یا فروش دام‌های مولد خود شده‌اند.

فروش دام‌های مولد نیز به قدری زیاد شده که دلالان حاضر نیستند دام مولد را به قیمت مناسب خریداری کنند لذا دامدار مجبور است دام خود را با حداقل قیمت به فروش برساند.

معضل خشکسالی و کمبود شدید بارندگی علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی محصولات زراعی آبی و کاهش ۹۰ درصدی محصولات دیم طی سالجاری، کاهش ۳۰ درصدی تولید شیر و گوشت و کاهش ۹۰ درصدی تولید علوفه در مراتع شهرستان گناباد را به همراه داشته است.
استمرار خشکسالی از یک سو و افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خوراک دام و مواد اولیه کنسانتره طی یک سال گذشته از سوی دیگر موجب شده است،صنعت دامداری که نقش مهمی در اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی دارد با تنگناهای بسیار دست به گریبان باشد.

این در حالی است که شهرستان گناباد با برخورداری از ۳۰۰ هزار واحد دامی، ۲۸ هزار راس دام سنگین و ۱۱۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین از ظرفیتهای بسیار خوبی در صنعت دام و طیور برخوردار است. 

صنعت پرورش گاو شیری گناباد با بیش از ۲۰ هزار  راس دام اصلی و دو رگه و تولید سالانه بیش از ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن و روزانه به طور متوسط ۱۸۸ تن شیرخام، رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و تولید طیور گوشتی صنعتی هم در این شهرستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم‌مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.  
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

این شهرستان متشکل از ۲ بخش "مرکزی و کاخک" است و چهار شهر "گناباد، بیدخت، روشناوند و کاخک" و ۱۰۶ روستا دارد و ۳۴ هزار نفر از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha