نوزادان دچار ناهنجاری های مادر زادی در مناطق محروم کشور  تحت درمان قرار می گیرند

کرج- ایرنا - مدیر عامل موسسه خیریه کشوری "محکم" از معالجه و درمان نوزادان و کودکان دچار ناهنجاری های مادر زادی (نواقص خلقتی) در خانواده های کم توان مالی به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار کشور خبر داد.  

دکتر «صلاح الدین دلشاد»  شامگاه یکشنبه  در حاشیه آیین ویژه گرامیداشت سالروز ولادت با سعادت  امام حسن مجتبی (ع) و روز اکرام در کرج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پزشکان متخصص نیکو سرشت و خیرین  که در این زمینه موسسه "محکم" را یاری می دهند تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به تعداد زیاد نوزادان دارای انواع  ناهنجاری های مادر زادی در استان البرز و کشور گفت: موسسه خیریه "محکم" برای حمایت  مالی و ایجاد هماهنگی های لازم جهت معالجه و درمان این نوزادان که بیشتر  نیاز به جراحی یا درمان دارویی دارند آمادگی دارد.

وی افزود: دغدغه  ما در موسسه خیریه "محکم" عدم شناخت خیلی از خانواده های محروم و کم برخوردار از وجود این موسسه خیریه است.

وی گفت: امیدواریم با آشنایی هرچه بیشتر اقشار کم درآمد از فعالیت این موسسه هیچ نوزاد و کودک دچار بیماری مادرزادی بدون حمایت رها نشود. 

مدیر عامل موسسه خیریه "محکم" اظهار داشت: بسیاری از خانواده های مناطق کم برخوردار جامعه که با تولد نوزادان دچار بیماری های مادر زادی مواجه هستند ، برای پیدا کردن مراکز تخصصی مناسب سرگردانند ، ضمن آنکه برای تامین هزینه های بالای معالجه و  درمان نیز با مشکل جدی مواجه اند.

دلشاد گفت: ناهنجاری های مادرزادی بیمارانی را شامل می شود که در اثر اختلال در روند سیر تکامل رشد در  جنین ، در برخی از اعضای بدنشان ایجاد می شود و این بیماری طیف وسیعی از بیماری های کودکان را تشکیل می دهد. 

وی افزود: گهگاه این نوزادان معصوم همزمان دچار چندین نوع ناهنجاری مادرزادی بوده و به خاطر عدم توانایی مالی والدین، درمان آنان سال ها به تاخیر می افتد.

مدیر عامل موسسه خیریه محکم گفت: این موسسه در سال ۸۴ با همت جمعی از پزشکان فوق تخصص و تعدادی افراد خیرخواه با هدف معالجه و درمان کودکان دردمند خانواده های کم بضاعت تاسیس شده است.

دلشاد افزود: ثبت موارد ناهنجاری های مادر زادی،  آموزش خانواده ها با روش های مختلف از جمله چاپ کتاب، بروشور و تهیه سی دی ، حضور در کنگره های علمی، گفتگو با رسانه ها و آموزش چهره به چهره از جمله اهداف و برنامه های در دست اجرای موسسه خیریه "محکم" است.

وی اظهار داشت: این موسسه برای پوشش افراد کم برخوردار تا کنون در استان های سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، کرمان، خوزستان، مرکزی، هرمزگان، اصفهان، ایلام، گلستان و بوشهر شعبه هایی را دایر کرده است.

وی ادامه داد: در شهرهایی که فاقد امکانات لازم بیمارستانی برای اعمال جراحی مانند عمل قلب می باشند، نوزادان دچار بیماری های مادرزادی را به تهران منتقل می شوند که البته هزینه سفر، استقرار و خورد و خوراک همراهان آنان توسط موسسه پرداخت می شود.

وی گفت: هشت سال است که بخش جراحی اطفال در بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب(ع)  شهر زاهدان توسط موسسه محکم و با همکار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعال شده است و هر 10 روز یک بار، با اعزام جراحان اطفال از تهران به زاهدان نوزادان و کودکان دارای ناهنجاری های مادر زادی سیستان و بلوچستان و استان های همجوار در این بیمارستان تحت درمان قرار می گیرند.

دلشاد افزود:  در 2 بیمارستان شهرهای ایلام و بندر عباس نیز بخش های جراحی اطفال راه اندازی  کرده ایم تا مشکلات در مسیر انجام اعمال جراحی به ویژه برای درمان نوزادان دارای ناهنجارهای مادر زادی در این مناطق برطرف شود.

وی گفت: در زمان حاضر ۳۷ نوع بیماری مادر زادی را  تحت پوشش قرار داده ایم و در سال جاری درمان این بیماری ها را  تا ۴۵ نوع افزایش خواهیم‌داد. 

دبیر اجرایی موسسه خیریه محکم شعبه البرز نیز در این آیین گفت: این موسسه همواره در تامین نیاز های نوزادان دچار ناهنجاری های مادرزادی در البرز تلاش وافری داشته است.

دکتر «حسین علیمردانی»  افزود: علی رغم تلاش این موسسه خیریه ، خانوادهای کم برخوردار در بسیاری مناطق کشور از جمله در البرز همچنان با مشکل درمان به موقع فرزندانشان مواجه هستند.

وی با اشاره به حجم‌ ترافیکی جمعیت در البرز و تاثیر آن در افزایش روند تولد گفت: یاری رسانی خیرین قطعا رفع مشکلات در معالجه و درمان نوزادان دارای نارسایی های ژنتیکی در خانواده های نیازمند را در پی خواهد داشت.

علیمردانی به خیرین و همه افراد دلسوز همنوعان توصیه کرد با کمک هایشان موسسه خیریه محکم را یاری کنند تا بستر مناسبی برای معالجه و درمان به موقع نوزادان دارای بیماری مادرزادی مهیا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha