۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۵۵
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 84721773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمعیت دامی میاندوآب‌ علیه ۷ بیماری واکسینه شد

۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۵۵
کد خبر: 84721773
 جمعیت دامی میاندوآب‌ علیه ۷ بیماری واکسینه شد

مهاباد - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی، جمعیت دامی این شهرستان در برابر هفت بیماری استراتژی‌ توسط بخش خصوصی و دولتی واکسینه شد.

مهدی فتاحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بیماری‌ها شامل تب‌برفکی و تب‌مالت دام سنگین، تب‌مالت بره و بزغاله، آبله گوسفندی، شاربون، طاعون یا نوشخوار کنندگان کوچک و بیماری لمپی‌اسکین دام‌های سنگین است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری‌های تب‌برفکی و تب‌مالت به پایان رسیده است، ادامه داد: واکسیناسیون عمومی علیه بیماری تب‌برفکی با واکسیناسیون نزدیک به ۵۷ هزار رأس دام سنگین علیه این بیماری‌ به صورت رایگان اجرا شد. 

وی با بیان اینکه واکسیناسیون این تعداد دام، ۹۰درصد جمعیت دامی شهرستان را شامل می‌شود، افزود: همچنین واکسیناسیون علیه تب‌مالت گاو و گوساله به تعداد ۶۵ هزار رأس شامل ۴۵ هزار رأس گاو و ۱۸ هزار رأس گوساله اجرا شد که ۸۰ درصد دام‌های هدف را پوشش داد.

رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب اضافه کرد: واکسیناسیون تب‌برفکی در دام‌های سبک شهرستان با پیشرفت بالای ۷۰ درصد شامل ۳۰۰ هزار رأس در حال اجراست.

 جمعیت دامی میاندوآب‌ علیه ۷ بیماری واکسینه شد

فتاحی با بیان اینکه واکسیناسیون علیه بیماری تب‌مالت در دام‌ سبک میاندوآب شروع شده است، اضافه کرد: واکسیناسیون علیه بیماری تب‌مالت بره و بزغاله و طاعون یا نوشخوار کنندگان در مجموع در ۴۸۰ هزار رأس جمعیت دامی سبک شهرستان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون علیه بیماری تب‌مالت بره و بزغاله به میزان ۴۰ درصد اجرا شده، اظهار کرد: واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز در بخش دولتی و بخش خصوصی هم شروع شده و تا زمان کوچ دام‌ها سعی بر آن است که دام‌ها را حداقل در چهار واکسن شامل تب‌مالت بره و بزغاله، تب‌برفکی گوسفندی، طاعون نشخوارکنندگان و آبله پوشش دهیم.

 جمعیت دامی میاندوآب‌ علیه ۷ بیماری واکسینه شد

فتاحی گفت: همچنین براساس هماهنگی با اداره‌های منابع طبیعی و امور عشایری شهرستان دامداران و عشایری که قصد کوچ به ییلاق دارند تا زمانی که این چهار واکسن استراتژیک شامل تب‌برفکی، تب‌مالت، آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک را به دام‌ها تزریق نکرده باشند، به هیچ وجه برای دریافت گواهی کوچ مراجعه نکرده و نسبت به تزریق اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه مراکزی که پوشش واکسیناسیون دام‌ها را بر عهده در اسرع وقت نسبت به انجام آن اقدام کنند، افزود: طرح واکسیناسیون علیه بیماری آبله و شاربون با همکاری بخش خصوصی و تامین ۱۰۰ درصدی واکسن آن آغاز شده و تا پایان خرداد به صورت رایگان اجرا می‌شود. 

رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب افزود: با توجه به برنامه‌های مراقبت و کنترلی توسط اکیپ‌های کارشناسی بخش دولتی و استفاده از ظرفیت مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی در راستای رصد موارد مشکوک و همچنین براساس گزارش‌های دامداران تاکنون مورد خاصی از شیوع بیماری های استراتژیکی در جمعیت دامی شهرستان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اخیرا به صورت جزئی مواردی از افزایش بیماری تب‌برفکی گاوی مشاهده شده که در این زمینه اقدامات کنترلی شامل شناسایی کانون‌های شیوع و درخواست واکسن انجام گرفته  تا در اسرع وقت‌ این کانون‌ها و سه کیلومتر پیرامون آنها با فوریت پوشش داده شود.

رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب با بیان اینکه تاکنون تلف شدن دام‌ها براثر تب‌برفکی به ما گزارش نشده است، افزود: با توجه به اجرای واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب‌برفکی در سه ماه گذشته، دام‌ها تاحدودی ایمنی کافی را دارند و اکنون هم در صورت ابتلا، بیماری از شدت کافی برخوردار نیست و افزایش جزعی این بیماری را هم با واکسیناسیون را کنترل می‌کنیم.

فتاحی اضافه کرد: همچنین یکی از طرح‌هایی که در بخش واکسیناسیون دام سنگین شهرستان اجرای آن آغاز شده، ایمن کردن دام‌ها علیه بیماری لمپی‌اسکن است که واکسن مورد نیاز این بیماری تهیه و به صورت رایگان اجرا می‌شود.

وی با درخواست از دامداران مبنی براینکه با توجه به کاهش ایمنی دام‌های سنگین در برابر این بیماری، همکاری لازم با اکیپ‌های مایه کوبی بخش خصوصی و دولتی را داشته باشند، اظهار کرد: همچنین با توجه به گرم شدن هوا و آغاز فعالیت برخی حشرات ناقل بیماری، دامداران امر واکسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری را جدی بگیرند تا مشکل خاصی پیش نیاید.

به گزارش ایرنا، واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، شاربن، هاری، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، کزاز و شاربن علامتی، طاعون، تب برفکی، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا و آگالاکسی و دیگر بیماری ها سالانه به صورت رایگان با همکاری اکیپ های بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.

دامپزشکی همواره کنترل و پیشگیری از بیماری دامی و مشترک بین انسان و دام، بیشترین و مهمترین جایگاه را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha