گفتگوی تلفنی دبیر کل سازمان ملل با رئیس جمهوری ترکیه درباره اوکراین و فلسطین
عکس آرشیوی است.

نیویورک - ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درباره جنگ در اوکراین و نیز درگیری ها در سرزمین های اشغالی گفتگو کرد.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد گوترش در این تماس تلفنی بر ادامه حمایت خود از تلاش های ترکیه در ارتباط با جنگ اوکراین و همچنین نیاز به ایجاد کریدورهای بشردوستانه جهت توزیع کمک ها و تخلیه مردم تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سه روز پس از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 در  بیانیه سازمان ملل همچنین آمده است، گوترش و اردوغان همچنین در خصوص وضعیت در بیت المقدس گفتگو کردند و دبیرکل سازمان ملل بر موضع خود مبنی بر اینکه وضعیت در اماکن مقدس در بیت المقدس نباید تغییر کند و باید به آنها احترام گذاشته شود، تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین تاکید کرد باید به طور کامل از اقدامات تحریک آمیز  اجتناب کرد.

سازمان ملل پیش از این،  بدون محکوم کردن اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی، خواستار حفظ وضعیت موجود در اماکن مقدس در قدس و رعایت این وضعیت شد.

استفان دوجاریک دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  از وضعیت رو به وخامت امنیتی در قدس عمیقا نگران است. او از رهبران همه طرف‌ها می‌خواهد که به آرام کردن اوضاع کمک کنند و اقدامات تحریک آمیز در مسجد مقدس باید اکنون متوقف شود تا از تشدید بیشتر تنش ها جلوگیری شود.

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: هماهنگ کننده ویژه دبیرکل برای روند صلح خاورمیانه با شرکای کلیدی منطقه ای و طرفین  جهت آرام کردن اوضاع از نزدیک در ارتباط است.

دبیرکل سازمان ملل بر تعهد خود در حمایت از فلسطینی ها و اسرائیلی ها برای حل مناقشه بر اساس قطعنامه های مربوطه سازمان ملل، قوانین بین المللی و توافقات دوجانبه تاکید می کند.

جمعه گذشته در پی حمله نیروهای امنیتی رژیم اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و استفاده این نیروها از باتوم و بمب‌های صوتی و گازی، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین نمازگزاران فلسطینی و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی رخ داد که منجر به زخمی شدن حدود ۲۰۰ فلسطینی و دستگیری بیش از ۴۰۰ نفر از آن‌ها توسط نیروهای رژیم اشغالگر قدس شد.

یورش روز جمعه نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن و مجروح شدن ده‌ها نمازگزار فلسطینی که خود را برای اقامه نماز جمعه به این مکان مقدس رسانده بودند با واکنش گسترده گروه‌ها و شخصیت‌های بین المللی روبه رو شده است.

بر پایه گزارش ها، نظامیان و شهرک نشینان اشغالگر صهیونیست امروز (دوشنبه) نیز به مسجد الاقصی تعرض کرده و نمازگزاران فلسطینی را از این مسجد بیرون راندند.

از صبح امروز شهرک‌نشینان صهیونیست به منظور برگزاری مراسم عید یهودی پسح (فصح)، تحت تدابیر شدید امنیتی به مسجدالاقصی یورش برده‌اند.

شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص اعلام کرد: صدها شهرک‌نشین (صهیونیست) در دومین روز از عید یهودی پسح وارد مسجد الاقصی شدند.

اکنون شمار زیادی از نظامیان صهیونیست نیز در داخل مسجد الاقصی مستقر شده و آن را به پادگانی نظامی تبدیل کرده اند.

منابع فلسطینی اعلام کردند که در درگیری های بامداد امروز (دوشنبه) و یورش صهیونیست ها به مناطق مختلف کرانه باختری ۱۲ فلسطینی زخمی شدند.  

نظامیان رژیم صهیونیستی از امروز (دوشنبه) حرم ابراهیمی را به بهانه اعیاد یهودیان به مدت دو روز به روی مسلمانان بستند و با این کار از ورود نمازگزاران فلسطینی روزه دار به این مکان جلوگیری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha