۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۴
کد خبر: 84723598
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش شتابان ارزش دلار؛ سریع‌ترین روند تضعیف از دهه ۱۹۸۰

تهران - ایرنا - «لورکان روش‌کِلی» کارشناس بلومبرگ معتقد است همزمان با رشد نموردار شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده، ارزش دلار با سریع‌ترین سرعت از دهه ۱۹۸۰ میلادی در حال تضعیف است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه ال اکونومیستا، «لورکان روش‌کِلی» کارشناس بلومبرگ معتقد است اگر چه داده‌ها در کوتاه‌مدت نشان می‌دهند که دلار در حال افزایش است اما واقعیت این است که «پول سبز» با سریع‌ترین سرعت از دهه ۱۹۸۰ میلادی در حال ضعیف شدن است.

وی در توضیح دلایل سرعت تضعیف ارزش دلار گفت: اگر به مجموع اقدامات فدرال رزرو در هفت سال گذشته نگاه کنید، افزایش نرخ بهره ۲۲۵ واحد پایه و کاهش دوباره نرخ بهره تا نزدیک به صفر و همچنین پایان دادن به خرید دارایی‌ها و از سرگیری دوباره و تقریبا دو برابر کردن ترازنامه، اینطور به نظر می‌رسد که دلار به طرز شگفت‌انگیزی در برابر اقدامات بانک مرکزی مقاومت می‌کند.  

با این حال، این کارشناس اقتصادی تصریح کرد مقاومت دلار در برابر سیاست‌های فدرال رزرو، یک رویکرد مکانیکی است و نگاه به شاخص دلار، مقایسه ارز دلار با همتایان بین‌المللی آن است. به عقیده لورکان، «معیار قدرتی که برای اکثریت کاربران دلار مهم است، این نیست که با دلار، چند یورو یا پوند می‌توانند بخرند بلکه نکته حائز اهمیت این است که با پولشان چه چیزهایی می‌توانند بخرند. بنابراین آنچه مهم است نرخ برابری دلار در برابر چیزها و البته تورم است».

وی با اشاره به کاهش شتابان ارزش دلار در سال‌های اخیر، بر رشد نموردار شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده تاکید کرد. لورکان خاطر نشان کرد «توقف سقوط این نموردار (ارزش دلار) هدف واقعی فدرال رزرو است».

مطابق اعلام وزارت کار ایالات متحده آمریکا، نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دوازده ماهه منتهی به مارس گذشته به ۸.۵ درصد رسید که بالاترین سطح در چهل سال گذشته به شمار می‌رود.

این در شرایطی است که فدرال رزرو در دسامبر ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بود که نرخ تورم مصرف کننده پایین‌تر از هدف سالانه ۲ درصد باقی بماند و در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۸ درصد باشد. حتی با آغاز روند صعودی نرخ تورم نیز جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بارها تاکید کرد که افزایش تورم موقتی است و با رفع کمبود موقت منابع، نیروی کار و تاخیر در حمل و نقل کالاها که از تبعات دوره رکود ناشی از همه‌گیری کروناست، نرخ تورم به سرعت به سطح ۲ درصدِ هدف‌گذاری شده باز خواهد گشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha