نخست وزیر فرانسه درباره احتمال پیروزی لو پن هشدار داد

تهران- ایرنا- نخست وزیر فرانسه با هشدار در مورد احتمال پیروزی «مارین لو پن» نامزد راستگرای افراطی در انتخابات پیش رو گفت: هنوز احتمال وقوع بدترین احتمال وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ژان کستکس» در گفت‌وگوی امروز با رادیو «فرانس انتر»  گفت: خانم لو پن هرگز تجربه اداره دولت را نداشته است.

نخست وزیر فرانسه همچنین با اشاره به نتایج نظرسنجی هایی که حاکی از احتمال پیروزی مکرون در انتخابات است، گفت: بازی هنوز تمام نشده است. و این ارقام ارائه شده در نظرسنجی‌ها را نمی توان به منزله نتیجه قطعی انتخابات دانست.

وی همچنین تلاش کرد فرانسویان را متقاعد کند که «برنامه مکرون» از نامزد رقیب بهتر است.

وی تاکید کرد: ما این کشور با شکوه را اداره کردیم؛ فرانسه ای که دوست دارد قدرت را به چالش بکشد. البته که سهم خود را پرداخت می کنیم. اما بدترین احتمال همواره وجود دارد.

نخست وزیر فرانسه با اشاره به سابقه خانواده لو پن به عنوان حزب راست افراطی تاکید کرد: خانواده لو پن تغییر نکرده اند و پیروزی آنان تاسف بار خواهد بود.

وی افزود: عدم مشارکت در انتخابات یعنی مکرون و لو پن را در یک سطح قرار دادن. (با اینکه این دو مساله یکسان نیست) تفاوت اساسی در زندگی روزمره فرانسویان خواهد داشت.

کستکس عنوان کرد: اگر مارین لو پن قدرت بگیرد، عواقب آن وخیم خواهد بود.

مردم فرانسه روز یکشنبه (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) به پای صندوق های رای می‌روند تا با حضور در دومین دورانتخابات ۲۰۲۲، رئیس جمهوری کشورشان را برای دوره‌ای پنجساله تعیین کنند.

در نخستین دورانتخابات ریاست جمهوری فرانسه که حدود دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

کستکس در بخش دیگری از اظهارات خود مساله استعفای خود و دولت را در روزهای آتی مطرح کرد.

وی که نخواست 5 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری فریاد پیروزی مکرون را سر دهد، عنوان کرد که تا هفته آینده در پست نخست وزیری باقی خواهد ماند اما به سنت جمهوری‌خواهان تا موعد قانونی به فعالیت ادامه نمی دهد و در روزهای آتی استعفا می‌کند.

وی با ابراز امیدواری عمیق برای انتخاب مجدد مکرون در انتخابات گفت که این استعفا به همراه استعفای دولت ارائه خواهد شد.

کستکس به شکل قانونی می‌تواند تا انتخابات مجلس که برای روزهای 12 و 19 ژوئن (22 تا 29 خرداد) پیش بینی شده است در پست خود به فعالیت ادامه دهد اما «بر اساس سنت جمهوری خواهان» تصمیم دارد که بسیار زودتر فعالیت خود را متوقف کند.

وی افزود: من یکی از افرادی هستم که فکر می کنم، همانطور که رئیس جمهوری هم گفته، وی پس از انتخاب مجدد به نیرویی تازه‌ نیازمند است.

نخست وزیر فرانسه با اشاره به نتایج نظرسنجی ها گفت: بازی هنوز تمام نشده است. و این ارقام ارائه شده را نمی توان به منزله نتیجه قطعی انتخابات دانست.

وی همچنین تلاش کرد فرانسویان را متقاعد کند که «برنامه مکرون» از رقیب بهتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha