۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۴۲
کد خبر: 84724415
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سری‌لانکا و ضرورت مدیریت بدهی‌ها

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۴۲
کد خبر: 84724415
سری‌لانکا و ضرورت مدیریت بدهی‌ها

تهران- ایرنا- در حالی که مقامات سریلانکا برای دیدار با مسئولین صندوق بین المللی پول در بحبوحه یک بحران اقتصادی و سیاسی به واشنگتن می آیند، سوال اصلی که باید به آن پاسخ دهند این است که چگونه این کشور قصد دارد میلیاردها دلار بدهی خود را مدیریت کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در مقاله‌ای با اشاره به بحران سیاسی در سری‌لانکا نوشت: سری‌لانکا در سال جاری به دنبال چهار میلیارد دلار برای کمک به واردات کالاهای ضروری و پرداخت به طلبکاران است. دولت رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا برای به دست آوردن هر یک از آنها از طریق برنامه های مختلف صندوق بین المللی پول، باید یک برنامه بدهی پایدار ارائه دهد. این موضوع یک الزام استاندارد برای دریافت کمک از سوی وام دهنده است، حتی اگر کمبود غذا، سوخت و دارو کشور را به سمت یک بحران انسانی سوق دهد.

مارپیچ نزولی اقتصادی - کاهش ذخایر خارجی و افزایش تورم - باعث ناآرامی سیاسی در کلمبو شده است، جایی که راجاپاکسا با وجود اعتراضات فزاینده و از دست دادن شرکای ائتلافی در پارلمان، در برابر درخواست‌ها برای کناره‌گیری مقاومت کرده است. در آخر هفته، ارتش گمانه زنی هایی را که قصد سرکوب معترضان را دارد، تکذیب کرد، در حالی که بورس محلی اعلام کرد که این هفته در میان عدم قطعیت تعطیل خواهد شد.

هفته گذشته موسسه جهانی S&P رتبه اعتباری سری‌لانکا را کاهش و نسبت به کاهش مجدد آن هم هشدار داد. در همین حال، سرمایه‌گذاران در تلاشند تا بفهمند که چه میزان از ۱۲.۶ میلیارد دلار اوراق قرضه خارجی ممکن است بازیابی شوند و آیا حتی سودی برای آن وجود دارد یا خیر.

اوراق قرضه دلاری این کشور در ماه جولای ۲۰۲۲ پس از افت شدید در روز جمعه، در روز دوشنبه ۵.۲ سنت افزایش یافت و با ۴۶ سنت برابر دلار معامله شد.

کمک‌های اضطراری

اعضای صندوق بین‌المللی پول می‌توانند از طریق تسهیلات اعتباری فوری و ابزار تأمین مالی سریع، به وام‌های اضطراری با شرایط محدودی دسترسی داشته باشند. با این حال، این پرداخت به ۵۰ درصد از سهمیه یک کشور برای یک سال محدود می شود، که در مورد سریلانکا به ۳۹۵ میلیون دلار آمریکا یا ۲۸۹ میلیون دلار در حق برداشت ویژه، می رسد. این کشور اعلام کرده که پرداخت‌ها برای واردات مواد غذایی و سوخت را بر پرداخت بدهی اولویت قرار می دهد.

اما حتی برای این موضوع، کلمبو باید گام‌هایی در جهت بازسازی بدهی‌های خود بردارد. با توجه به اینکه سری‌لانکا دارای اوراق قرضه یک میلیارد دلاری است که در ماه جولای سررسید می‌شود و بازپرداخت‌های بیشتری در طول سال ۲۰۲۲ دارد، احتمالاً نیاز به دسترسی به توافقنامه صندوق بین‌المللی پول دارد. سری‌لانکا واجد شرایط دریافت وامی به میزان ۴۳۵ درصد از سهمیه خود - تقریباً ۳.۴ میلیارد دلار آمریکا، بدون بازپرداخت - تا ۳۶ ماه خواهد بود.

دولت راجاپاکسا همچنین از چین به عنوان یکی از بزرگترین طلبکارانش، درخواست کرده تا ۲.۵ میلیارد دلار اضافی برای حمایت از این کشور دریافت کند. در حالی که رئیس جمهور شی جین پینگ متعهد به کمک به سری‌لانکا شده اما بی میلی آشکاری هم درباره شیوه بازپرداخت وام های خارجی و هم در میزان تاثیر آن در سیاست داخلی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha