جنگ روسیه و اوکراین؛‌ تاریخ در آستانه مقطعی خطرناک

تهران - ایرنا - کارشناسان، رویارویی نظامی بین اوکراین و روسیه را در اصل سرایت سراسری تفکر زمان جنگ سرد در شرق اروپا و همچنین ضدحمله سراسری روسیه علیه توسعه طلبی راهبردی بی پایان و از میدان به در کردن روسیه از جانب آمریکاو ناتو می دانند و می گویند تاریخ در آستانه خطرناکترین مقطع قرار گرفته است.

 به گزارش روز چهاشنبه ایرنا، مناقشه  نظامی روسیه و اوکراین طولانی شده و دنیا بدین خاطر دائما خطرناک تر می شود. در نگاه اول رویارویی نظامی بین ارتش اوکراین و نظامیان روسیه مشهود است. اما در اصل این سرایت سراسری تفکر زمان جنگ سرد در شرق اروپا و همچنین ضدحمله سراسری روسیه علیه توسعه طلبی راهبردی بی پایان و از میدان به در کردن روسیه از جانب آمریکا و ناتو است.

«وان وِن»، رئیس انستیتو مطالعات مالی «چونیان» دانشگاه ملی چین (RDCY) و معاون مدرسه راه ابریشم دانشگاه ملی چین در مقاله ای که در سایت باشگاه بین المللی مباحثه ای «والدای» منتشر شد، می گوید: ایالات متحده و ناتو با امتناع رسمی از اعزام نیرو، تقریباً از همه ابزارهای جنگ هیبریدی - تحریم های مالی، محاصره اطلاعاتی، پشتیبانی اطلاعاتی، ناوبری ماهواره ای و فناوری هوافضا - برای خفه کردن روسیه استفاده می کنند.

در آغاز درگیری، غرب بیش از ۶۰۰۰ تحریم علیه روسیه وضع کرد که تقریباً دو برابر تحریم‌هایی است که ایالات متحده علیه ایران در ۴۰ سال گذشته اعمال کرده است. کمک های نظامی بیشتر و تحریم های مالی آمریکا و ناتو همچنان ادامه دارد. البته این امر به آتش می افزاید و روسیه را به مقاومت بیشتر وادار می کند. به ویژه سخنان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد برکناری پوتین از قدرت، روسیه را در خطر بقای خود قرار داد.

جنگ روسیه و اوکراین؛‌ تاریخ در آستانه مقطعی خطرناک



برخی کارشناسان معتقدند که احتمال وقوع جنگ جهانی سوم در حال افزایش است و حتی به این نتیجه می رسند که یک جنگ هسته ای امکان پذیر است. وضعیت به سمت یک فاجعه جهانی پیش می رود.

پوتین شکست را نمی پذیرد و بایدن نیز قصد تسلیم شدن را ندارد که البته می تواند روسیه را مجبور کند به سلاح هسته ای متوسل شود.

علاوه بر جنگ، بلایای دیگری نیز وجود دارد. این درگیری میلیون‌ها کشاورز اوکراینی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و کاشت و برداشت بهاره را از دست داده است که منجر به کاهش صادرات محصولات کشاورزی اوکراین شده است. در ابتدا، اوکراین یکی از مهمترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان بود که به ترتیب ۱۰ و ۱۵ درصد از صادرات گندم و ذرت جهان را تامین می کرد. ۱۴ کشور بیش از ۲۵ درصد به واردات گندم اوکراین وابسته هستند که سهم لیبی ۴۳ درصد و بنگلادش ۲۸ درصد است. بدون جایگزینی مناسب و مقرون به صرفه، برخی از کشورهای در حال توسعه احتمالاً با قحطی گسترده مواجه خواهند شد.

قحطی و افزایش قیمت انرژی ناشی از جنگ، تولید را در کشورهای بیشتری محدود می کند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، آرژانتین و ترکیه تورم بسیار جدی را تجربه می کنند و تورم در اروپا و ایالات متحده در چهل سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.  

جنگ روسیه و اوکراین؛‌ تاریخ در آستانه مقطعی خطرناک

در دو سال گذشته بیش از ۶ میلیون نفر بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند. بسیاری از کشورهای غربی قرنطینه را لغو کرده و اعلام کرده‌اند که دیگر بیماران مبتلا به کروناویروس جدید را ایزوله نمی‌کنند. اما همانطور که کارشناس سازمان بهداشت جهانی گفت، اروپا بیش از حد خوشبین است. COVID-۱۹ هنوز تمام نشده است و مرگ و میر ناپدید نشده است. از مارس ۲۰۲۲، تعداد مبتلایان و مرگ و میرها به شدت افزایش یافته است و روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست می دهند. مردم به واکسن و ایده همزیستی با ویروس اعتقاد دارند. اما آیا می تواند از مرگ و میر جلوگیری کند؟ آیا صنعت داروسازی می تواند با سرعت جهش ویروس همگام شود؟ جواب این سوالات هنوز معلوم نشده است.

هیچ کس انتظار نداشت که داغ ترین اجماع جهانی در سال ۲۰۲۱، در مورد "تغییرات آب و هوایی" در سال ۲۰۲۲ به فراموشی سپرده شود. این درگیریها، همکاری ها را به حالت تعلیق درآورده و جهان را از هم جدا کرده است و عملاً به آخرین فرصت اتحاد برای نجات از فاجعه آب و هوایی پایان داده است. کوه های یخ در حال ذوب شدن هستند، سطح دریاها بالا می رود، جزایر کوچک در حال ناپدید شدن هستند، بلایای طبیعی دائما در حال وقوع هستند و جهان به مبارزه ادامه می دهد. به نظر می رسد که بشریت به وقایع روز بعد از فردا نزدیک و نزدیکتر می شود.

در نگاهی به گذشته، تراژدی ها در تاریخ اغلب با پنج عامل مرتبط هستند: جنگ، قحطی، بحران های اقتصادی، بیماری های همه گیر، و بلایای آب و هوایی. در بهار ۲۰۲۲، مردم انتظار نداشتند که با شروع درگیری نظامی، این پنج عامل شدت بی سابقه ای پیدا کنند. شاید جهان در آستانه خطرناک ترین لحظه تاریخ خود باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha