کیسه های پارچه ای به جای نایلون/ آشتی قشموندان با زمین پاک

قشم - ایرنا - رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: کارشناسان این اداره عصر جمعه همزمان با (۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) روز جهانی زمین پاک با توزیع کیسه های پارچه ای در میان قشموندان آنان را به سرمایه گذاری در زمین پاک با کاهش پلاستیک تشویق کردند.

صادق رستمی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هدف از اجرای این برنامه زیست محیطی، آموزش چهره به چهره به قشموندان و آشتی آنان با کیسه های پارچه ای و رجوع به فرهنگ زیبای گذشته برای استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی و نجات کره زمین است.

وی توضیح داد: روز دوم اردیبهشت ماه و نامگذاری دیگر مناسبت های محیط زیست از جمله (روز هوای پاک، هفته محیط زیست، روز ملی تالاب ها، روز پرندگان مهاجر و نظایر آن) تنها بهانه ای است که به انسان ها وظیفه خود را یادآوری کنیم که به فکر سیاره زمین باشند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم با بیان اینکه حفظ و نگهداری بشر از این سیاره برای همه موجودات زنده نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت، افزود: در بسیاری از کشورها زیاده خواهی و خودخواهی جوامع بشری، محیط زیست را متاثر از انواع فعالیت های مخرب بشری کرده که برای زیست بوم ها غیر قابل جبران است.

کیسه های پارچه ای به جای نایلون/ آشتی قشموندان با زمین پاک

رستمی اضافه کرد: برای جلوگیری از تداوم این تاثیرات منفی در آب، هوا و خاک، آموزش و فرهنگ سازی باید از اجتماع های کوچک تر مثل خانه و مدرسه آغاز شود، به خصوص اینکه آشنایی دانش آموزان با آسیب های حاصل از تولید انواع پسماندها به خصوص پلاستیک ها و آلاینده های محیط زیست و پایداری طولانی مدت آنها در طبیعت بسیار مهم است و باعث می شود که آنان در آینده نیز پسماندهای کمتری تولید کرده و در پاک زیستن نقش مهمی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این برنامه که به مناسبت گرامیداشت این روز و با شعار «نه به کیسه های پلاستیکی و به منظور آموزش و آگاهی قشموندان از معضلات پلاستیک» از سوی اداره محیط زیست در شهرستان قشم انجام شد، محیط بانان در میان شهروندان قشمی حضور یافتند و با دادن توضیحاتی درباره روز جهانی زمین پاک بر اهمیت زمین به عنوان تنها کره خاکی تاکید کردند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: با توجه به این که یکی از معضلات زیست محیطی در جزیره زیبای قشم پلاستیک ها هستند، کارشناسان این اداره با در دست داشتن پوسترهایی از تصاویر زمین و نمونه هایی از مناظر آلوده جزیره با پلاستیک ها و پیامدهای استفاده غیرمناسب از ظروف پلاستکی در نانوایی ها، سوپر مارکت ها و مراکز خرید خیابان های اصلی شهرستان قشم حضور یافتند و با توزیع کیسه های پارچه ای در فروشگاه های زنجیره ای و نانوایی ها به قشموندان، آنان را به استفاده از کیسه های پارچه ای بادوام به جای پلاستیک تشویق کردند.

کیسه های پارچه ای به جای نایلون/ آشتی قشموندان با زمین پاک

وی اظهار داشت: در اجرایی این برنامه آموزشی، جمعی از قشموندان نیز اعلام کردند که از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده نخواهند کرد و هنگام خرید نان و سایر مایحتاج مورد نیاز با خود کیسه پارچه ای و زنبیل به همراه خواهند داشت تا مجبور به استفاده از پلاستیک نباشند.

به گزارش ایرنا، هر سال در تاریخ ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت ماه، مراسم «روز جهانی زمین پاک» برگزار می شود هدف از نام گذاری این روز افزایش آگاهی در مورد اهمیت محیط زیست و قدردانی نسبت به کره زمین است.

 در این تاریخ فعالیت های مختلفی برای محافظت از محیط زیست و کاهش آلاینده های محیطی توسط سازمان های مردمی و دولتی سرتاسر جهان برگزار می شود.

کیسه های پارچه ای به جای نایلون/ آشتی قشموندان با زمین پاک

روز جهانی زمین پاک هر سال بر یک شعار تمرکز دارد؛ شعار امسال «سرمایه گذاری در  زمین با حذف پلاستیک» انتخاب شده است.

 با گسترش میل به استفاده از مواد پلاستیکی در شکل های مختلف، کره زمین و موجودات زنده، بیش از هر زمانی در معرض خطر آسیب های گسترده و غیرقابل جبران پسماند حاصل از این مواد قرار گرفته اند. بنابراین تعیین و اجرای راهکارها و قوانین لازم برای کاهش مصرف پلاستیک، ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha