آموزش محیط زیست مردم پایه به سرمایه گذاری هوشمند در این زمینه می انجامد

قشم - ایرنا - رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم با بیان اینکه آموزش محیط زیست مردم پایه به سرمایه گذاری هوشمند و فناورانه در این زمینه می انجامد، گفت: اگر ملت ها و دولت ها ارزش واقعی منابع طبیعی خود را بدانند به طور یقین بیشتر به آن توجه می کنند و بر روی آن سرمایه گذاری خواهند کرد.

صادق رستمی شامگاه یکشنبه (۱۵ خرداد مصادف با پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: محیط زیست و تنوع زیستی میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل های قبل به امانت گرفته و باید به نسل های بعد بسپارد.

وی ادامه داد: اما در این میان زیاده خواهی انسان این میراث را به مخاطره انداخته به طوری که بسیاری از گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری را با خطر انقراض مواجه شده اند و هر سال نیز یکی از مسایلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود و شعار مخصوص به خود را دارد که این شعار در خرداد ۱۴۰۱ بنام «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه» نامگذاری شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: در ایران نیز ضمن گرامیداشت روز جهانی محیط زیست هفته ای به این نام تعیین شده که امسال از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ هفته محیط زیست است.

رستمی روز جهانی محیط زیست را متعلق به همه مردم دانست و گفت: این روز بهانه ای برای آغاز تغییر در رفتارهای زیان آور همه مردم در حفظ محیط زیست است.

آموزش محیط زیست مردم پایه به سرمایه گذاری هوشمند در این زمینه می انجامد

وی گفت: به طور کلی می توان چالش های پیش روی محیط زیست را در سه گروه «عوامل ناشی از توسعه و فعالیت های انسانی»، «عوامل طبیعی» و «عوامل ناشی از ضعف ساختار حفاظت» طبقه بندی کرد که هر کدام از آنها نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح هستند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم اظهار داشت: سعی داریم با اجرای طرح «نه به کیسه های پلاستیکی یا استفاده از کیسه های پارچه ای به جای پلاستیک» در همه مناسبت های محیط زیست (روز زمین پاک، روز هوای پاک، هفته محیط زیست، روز ملی تالاب ها و روز تنوع زیستی) با حمایت صنایع فعال در سطح جزیره قشم برای حذف کیسه های پلاستیکی و جایگزین کردن کیسه های پارچه ای به صورت رایگان در میان قشموندان و گردشگران در مراکز خرید و پاساژها اقدام کنیم.

وی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون در روز زمین پاک و هفته محیط زیست ۵۰۰ عدد کیسه پارچه ای در بین مردم در مراکز خرید سطح جزیره توزیع شده است که امیدواریم با تداوم این فرهنگ سازی حذف کامل کیسه های پلاستیکی را در نگین خلیج فارس داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، تخریب محیط زیست به دلیل پیامدهای ناگواری که برای بشر به همراه داشته به یکی از بزرگترین چالش‌های دنیای معاصر تبدیل شده است به همین دلیل برای نخستین بار در ۱۹۷۲ میلادی سازمان ملل متحد با هدف آگاه کردن مردم در زمینه نگهداری و مراقبت از محیط زیست پنجم ژوئن را به‌عنوان روز جهانی محیط‌ زیست معرفی کرد.

آموزش محیط زیست مردم پایه به سرمایه گذاری هوشمند در این زمینه می انجامد

ایران نیز یکی از کشورهایی است که به کنوانسیون‌های محیط زیست جهانی پیوسته و سازمان محیط زیست ایران وظیفه برگزاری برنامه‌های مراقبت از محیط زیست را برعهده دارد.

روز محیط زیست در تقویم ایران برابر با ۱۵ خرداد است اما از ۱۶ تا ۲۲ خرداد به‌ عنوان هفته محیط زیست شناخته می‌شود که در مدت این یک هفته برنامه‌ هایی مانند کارهای آموزشی، فرهنگی، تشکل‌های مردمی برگزار و اطلاع‌رسانی از طریق هنرمندان و ورزشکاران انجام می‌شود.  

اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، گویای اهمیت حفظ محیط زیست کشور است. در این اصل آمده است: در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود. از این رو، فعالیت های اقتصادی و غیر آن، که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

بر اساس این اصل، برنامه توسعه ملی در این خصوص، باید موارد زیر را در برگیرد: حفاظت محیط زیست از راه آموزش و مشارکت عمومی؛ حفاظت و بازسازی محیط زیست از راه پژوهش، نظارت بر منابع، قانون گذاری و اجرای قانون و همچنین از بحران های زیست محیطی شهری و روستایی از راه پژوهش و نظارت بر رعایت قوانین موجود از سوی دولت جلوگیری شود.

آموزش محیط زیست مردم پایه به سرمایه گذاری هوشمند در این زمینه می انجامد

امروزه محیط زیست به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای جهان تبدیل شده است در واقع با رشد علوم و تکنولوژی، بهره برداری از طبیعت شدت گرفت و آنچه اهمیت داشت رشد صنعت و صنعتی شدن کشورها بود. به همراه توسعه صنایع، بحران های زیست محیطی بوجود آمد و با ادامه این روند، افزایش یافت. برداشت بی‌اندازه از جنگل‌ها، کم شدن منبع‌های آبی، انقراض حیوانات بر اثر شکارهای غیرقانونی، آلودگی هوا و دریا از اصلی‌ترین چالش‌های محیط زیست در سراسر جهان‌ به شمار می روند.

محیط‌زیست یک مقوله جهانی است و حد و مرز نمی‌شناسد و وقتی در گوشه‌ای از دنیا آسیبی به طبیعت وارد ‌شود، آثارش تا کیلومترها دورتر دیده می‌شود.

آموزش محیط زیست مردم پایه به سرمایه گذاری هوشمند در این زمینه می انجامد

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha