چالش‌های بهزیستی قزوین نیازمند گره‌گشایی رییس جمهور

قزوین-ایرنا - بهزیستی استان با چالش‌ها و تنگناهای زیادی مواجه است که حل آنها نیازمند چاره اندیشی رییس جمهور در سفر به قزوین و تخصیص اعتبارات و نگاه ویژه است.

به گزارش ایرنا، بهزیستی استان قزوین به ۲۵ هزار و ۴۰۴ معلول خدمت رسانی می‌کند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۶۰۷ نفر در شهرستان قزوین ساکن بوده و ۶ هزار و ۵۰۶ نفر از معلولان دچار معلولیت ذهنی هستند.

در حال حاضر بیش از ۵۶ مرکز برای ارائه خدمات تخصصی و توانبخشی به معلولان در استان دایر است و ۲۳ هزار و ۳۳۵ معلول زیر پوشش این نهاد مستمری دریافت می کنند و ۲ هزار و ۸۱۴ نفر هم ماهانه تا سقف ۱۶۰ هزار تومان براساس بعد خانوار، کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را دریافت می‌کنند.

همچنین ماهانه به ۴۵۲ معلول ضایعه نخاعی، ۵۴۰ هزار تومان کمک هزینه حق پرستاری پرداخت می شود.

این سازمان مردمی که به تعداد زیادی از اقشار خاص جامعه خدمات رسانی می کند، با چالش ها و مشکلات متعددی از جمله کمبود اعتبار و فرسودگی مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست مواجه است که امیدواریم در سفر رییس جمهور به استان قزوین، مورد توجه قرار گیرد.

کمبود اعتبار مهمترین چالش اداره کل بهزیستی قزوین 

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین در خصوص چالش ها و مشکلات این اداره کل، گفت: بهزیستی استان قزوین در بخش های مختلف دارای چالش ها و موانعی است که مهمترین آن کمبود شدید اعتبارات و تاخیر در تخصیص به دفاتر تخصصی هر حوزه و موازی کاری در طرح ها و برنامه های پیشگیرانه با سایر دستگاه های متولی از جمله علوم پزشکی، دادگستری، کمیته امداد، ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی است.

علی دهباشی پور ادامه داد: دفتر مشاوره بهزیستی قزوین به عنوان یکی از مهمترین بخش های این مرکز با کمبود اعتبارات مواجه است و در همین راستا باید یارانه خدمات مشاوره این دفتر با توجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم جهت پایداری و استحکام بنیان خانواده افزایش یابد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین همچنین گفت: یکی از ماموریت های اصلی معاونت پیشگیری بهزیستی، موضوع اعتیاد است و این سازمان در طول سال برنامه های مختلفی را برای پیشگیری از این پدیده به اجرا در می‌آورد.

چالش‌های بهزیستی قزوین نیازمند گره‌گشایی رییس جمهور

وی تصریح کرد: فعالیت‌ها و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد بهزیستی استان در ۵۵ محله اجرا می‌شود و این اداره کل برای پیشگیری از اعتیاد در طول سال، طرح ها و برنامه های مختلفی را اجرا می کند که مهمترین آنها شامل برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد، برنامه پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی و طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور است.

دهباشی پور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ موسسه فعال با رویکردهای کاملا پیشگیرانه برای گسترش این مهم در محلات شهری و روستایی مشغول فعالیت هستند، افزود: توجه نشدن به اهمیت و ضرروت اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد و تخصیص نیافتن اعتبارات لازم جهت اجرای برنامه های پیشگیرانه از مهمترین چالش ها و مطالبات در این حوزه است.

این مسوول مربوط گفت: راه اندازی مرکز ترک اعتیاد ذیل ماده ۱۶ از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی در سال جدید است که امیدواریم با تخصیص اعتبار در سفر رییس جمهور به استان بتوانیم، در پیشبرد اهداف خود موثر باشیم.

حمایت مددجویان، چالشی بزرگ

معاون امور اجتماعی و توانبخشی بهزیستی قزوین نیز در خصوص چالش های حوزه توانبخشی بهزیستی استان قزوین، گفت: ارایه خدمات به کودکان کار و خیابان، دختران در معرض آسیب اجتماعی، زنان و دختران آسیب دیده، زنان و دختران در معرض خشونت و افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی از جمله مهمترین عناوینی است که براساس آن بهزیستی قزوین خدمت رسانی می کند.

پری میرزایی با بیان اینکه این خدمات در هفت مرکز دولتی و غیر دولتی تحت نظر اداره کل بهزیستی استان قزوین صورت می گیرد تا کاهش آسیب های اجتماعی در استان محقق شود، افزود: مهمترین مشکلات حوزه آسیب های اجتماعی بهزیستی، حمایت نشدن مددجویان مبتلا به ایدز از سوی سازمان بهزیستی، کافی نبودن اعتبارات ابلاغی در بخش حمایتی از پیشگیری از معلولیت ها مثل پرداخت کمک هزینه های آزمایش های ژنتیک، جراحی چشم و گوش در طرح های غربالگری بینایی و شنوایی و تابو تلقی کردن برخی از آسیب ها و در نتیجه منتشر نکردن اطلاعات و همکاری نکردن دستگاه های مختلف از جمله این آسیب ها است.

وی اضافه کرد: فقدان مطالعات تخصصی افراد و گروه های با صلاحیت علمی در خصوص آسیب های اجتماعی و پیشگیری،  فقدان تعریف یکسان و هماهنگ از آسیب های اجتماعی،  استفاده از افراد فاقد صلاحیت در برنامه ریزی های مربوط،  کمبود سرانه پرداختی بابت کمک هزینه ازدواج و تامین جهیزیه با توجه به تورم موجود و گرانی لوازم خانگی و ابلاغ نشدن اعتبارات در زمان مقرر از دیگر مشکلات این حوزه است.

میرزایی عنوان کرد: ۳۴ واحد مسکونی برای مددجویان تحت پوشش این نهاد تا پایان امسال توسط بهزیستی و با مشارکت مردم و دستگاه‌های مختلف احداث می‌شود که مهمترین مشکلات این بخش به همکاری نکردن بعضی از بانک های عامل استان در دریافت ضمانت به صورت سفته زنجیره ای بابت تسهیلات بهسازی و نوسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر می گردد و خواهشمندیم نسبت به این موضوع، پیگیری های لازم صورت گیرد.

معاون توانبخشی بهزیستی گفت: پشت نوبت قرار داشتن ۱۲۰ خانوار ۲ معلول شهری فاقد مسکن در استان و لزوم افزایش اعتبار کمک هزینه تامین مسکن از مبلغ ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان به دلیل بالا رفتن نرخ تورم مسکن مواردی است که باید در سفر پیش رو برای تخصیص اعتبار به آنها توجه شود.

کمبود خودرو اورژانس اجتماعی در استان

معاون امور اجتماعی بهزیستی قزوین گفت:  افزایش نیافتن سرانه مبلغ مستمری معلولان با توجه به تورم سال های اخیر،  ضمانت اجرایی نداشتن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، تحت پوشش بیمه ای قرار نگرفتن خدمات توانپزشکی شامل گفتار درمانی، کار درمانی، بینایی سنجی ، شنوایی سنجی و خدمات مشاوره و روانشناسی از مهمترین مشکلات حوزه امور اجتماعی است.

راحله جاتن افزود: امکان نداشتن استفاده از فناوریهای نوین توانبخشی در جهت توانمندسازی افراد معلول به دلیل کسری اعتبار، تخصیص نیافتن اعتبار جهت پرداخت کمک هزینه خاص دانش آموزان معلول با توجه به مقطع تحصیلی آنان، دسترسی نداشتن تعداد کثیری از دانش آموزان خصوصا چند دانش آموز معلول به گوشی های اندروید و هزینه های گزاف اینترنت بخشی دیگری از چالش های پیش روی بهزیستی است که نسبت به رفع هریک از آنها مطالبه گر هستیم.

وی در خصوص رعایت نشدن سهمیه استخدامی معلولان و اشتغال آنها با توجه به تحصیلات عالی، بیان کرد: با وجود اینکه برای قشر معلول در جامعه سهمیه استخدامی تعریف شده متاسفانه شاهد برخی بی قانونی ها در این خصوص هستیم و از رییس جمهور تقاضا داریم این مهم را به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ نمایند.

این مسوول اظهار داشت: کمبود خودرو اورژانس اجتماعی در استان، موضوع مهم دیگری است که در خصوص آن از مقامات ارشد کشوری مطالبه گر هستیم.

جاتن گفت: با توجه به وجود هشت اورژانس اجتماعی در سطح استان تنها ۶ خودرو اورژانس به استان اختصاص داده شده است و همچنین در مرکز استان با توجه به جمعیت و حجم بالای کار تنها یک خودرو جهت فعالیت وجود دارد.

این مسوول خاطر نشان شد: کمبود مرکز نگهداری سطح سه (اقامت میان مدت) کودکان خیابانی به منظور اقامت کودکان تا یک سال، کمبود مراکز نگهداری از جمله مراکز نگهداری از کودکان کار و خیابان و مراکز تربیتی، نبود دستورالعمل مشخص پیرامون ساماندهی و خدمت رسانی به کودکان کار اتباع مجاز و غیرمجاز از دیگر مشکلات اساسی این استان است.

برآیند:

چالش ها و کمبودهای بهزیستی قزوین نیازمند حمایت ها و تخصیص اعتبارات ویژه است که امیدواریم در سفر امروز رییس جمهور به استان قزوین مصوبات خوبی برای رفع آنها به تصویب برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha