آمریکا گزینه نظامی در صورت استقرار پایگاه نظامی چین در جزایر سلیمان را رد نکرد

تهران-ایرنا- آمریکا گزینه نظامی در صورتی که چین در جزایر سلیمان پایگاه نظامی ایجاد کند را رد نکرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، "دانیل  کریتنبرینک" دیپلمات ارشد و دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقبانوسیه در اظهارنظری جدید اقدام نظامی واشنگتن در صورتی که چین در جزایر سلیمان پایگاه ایجاد کند را رد نکرد.

این مقام ارشد آمریکایی یکی از مقامات حاضر در هیاتی بلندپایه‌ای بود که اخیربه جزایر سلیمان سفر کرده بود.

"دانیل  کریتنبرینک عنوان کرد که این هیات آمریکایی که "کرت کمپل" هماهنگ کننده امور آسیا- اقیانوسیه در شورای امنیت ملی آمریکا نیز در آن حضور داشت، نشست سازنده ای با نخست وزیر جزایر سلیمان داشت.

در این دیدار هیات آمریکایی به جزئیات نگرانی واشنگتن نسبت به توافق امنیتی امضا شده میان جزایر سلیمان و چین اشاره کرد.

این مقام ارشد آمریکا افزود: می خواستیم به دوستان‌مان در جزایر سلیمان نگرانی‌هایمان را انتقال دهیم. نخست‌وزیر جزایر سلیمان نیز اعلام کرد که این توافق فقط مسئله ای داخلی است.

دانیل  کریتنبرینک گفت: آشکارا به مقامات جزایر سلیمان اعلام کردیم که این توافق تاثیرات امنیتی نه فقط برای آمریکا بلکه برای متحدان و شرکایش در منطقه به دنبال دارد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: ما برای تمامیت ارضی جزایر سلیمان احترام قائل هستیم اما می خواهیم مقامات جزایر سلیمان در جریان باشند که اگر اقداماتی در راستای ایجاد حضور نظامی چین در این جزایر انجام شود، نگرانی های ما به شدت افزایش می یابد و طبیعتا به این نگرانی ها پاسخ خواهیم داد.

وی در برشمردن اینکه واشنگتن ممکن است چه پاسخ هایی بدهد، گفت: نمی خواهم گمانه‌زنی کنم و در جایگاهی نیستم که در این رابطه صحبت کنم.

این هیات بلندپایه آمریکایی پیشتر در دیدار با مقامات جزایر سلیمان با ادعای اینکه واشنگتن نگرانی‌های مهمی در زمینه ایجاد پایگاه نظامی چین در این جزایر دارد، هشدار داد به هر اقدامی برای ایجاد حضور دائمی نظامی پکن در این کشور جزیره ای اقیانوس آرام پاسخ خواهد داد.

"مناسه سوگاواره" نخست وزیر جزایر سلیمان به هیات بازدیدکننده گفت که  بر اساس توافقنامه امنیتی امضا شده با چین، هیچ پایگاه نظامی، حضور بلندمدت و هیچ قدرت نمایی  وجود نخواهد داشت.

مقامات آمریکا، استرالیا، ژاپن و نیوزلند اخیرا در مورد چارچوب امنیتی پیشنهادی بین جزایر سلیمان و چین و آنچه "خطرات جدی این توافق نامه برای اقیانوس هند و آرام آزاد و باز" خواندند، ابراز نگرانی کردند.

چین و جزایر سلیمان یک توافقنامه امبتنی بر چارچوبی برای همکاری های امنیتی امضا کردند که باعث نگرانی آمریکا و متحدانش در خصوص ایجاد یک پایگاه دریایی چین در این کشور شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha