۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۳۷
کد خبر: 84731976
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا به دنبال افزایش همکاری امنیتی با پاپوآ گینه نو

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۳۷
کد خبر: 84731976
آمریکا به دنبال افزایش همکاری امنیتی با پاپوآ گینه نو

تهران- ایرنا - در بحبوحه بحران آفرینی های آمریکا در شرق آسیا به ویژه در مسئله اخیر جزایر سلیمان، واشنگتن ادعا کرده است به دنبال افزایش همکاری امنیتی با جزیره پاپوآ گینه نو از جزایر منطقه اقیانوسیه می باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، یک مقام رسمی آمریکایی امروز اعلام کرد با توجه به نگرانی های واشنگتن درباره پیمان امنیتی میان چین و جزایر سلیمان، این کشور به دنبال گسترش همکاری امنیتی با جزیره پاپوآ گینه نو از جزایر منطقه اقیانوسیه می باشد. 

«دنیل کرتین برینک» دستیار دبیر آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه در مصاحبه با خبرنگاران گفت، هیات آمریکایی هفته گذشته با «جیمز ماراپ» نخست وزیر و وزیر دفاع «پاپوآ گینه نو » دیدار کردند و قرار شد گفتگوها پیرامون مسائل امنیتی در ماه‌های آینده انجام شود. 

وی در ادامه سخنانش گفت: «از سوی هر دو طرف اشتیاقی وجود داشت تا برداشتن گام‌های ملموس برای گسترش همکاری امنیتی تضمین شود.» 

آمریکا روز جمعه اعلام کرد به «ماناسه سوگاوار » نخست وزیر جزایر سلیمان درباره "نگرانی های حائز اهمیت و واکنش درخور" برای هرگونه اقدامی که موجب حضور دائمی ارتش چین در این کشور شود هشدار داده است.

چین هفته گذشته خاطرنشان کرده بود، توافقنامه امنیتی میان این کشور و جزایر سلیمان هیچگونه تهدیدی برای آمریکا به شمار نمی رود. چین همچنین از استرالیا که در کمتر از ۲ هزار کیلومتری جزایر سلیمان واقع شده و به شکل تاریخی و سنتی امنیت این جزیره را برقرار می کرد به خاطر مخالفت با این توافقنامه انتقاد کرد. 

«دنیل کریتنبرینک» که از اعضای هیات اعزامی کاخ سفید به جزایر سلیمان، پاپوآ گینه نو و فیجی بود گفت نخست وزیر جزایر سلیمان در دیدار با هیات آمریکایی بار دیگر تاکید کرد، تمرکز توافقنامه با چین تنها بر روی مسئله امنیت داخلی این کشور است و پایگاه نظامی در کار نخواهد بود. با این وجود آمریکا به دلیل عدم شفافیت و انگیزه های چین از نزدیک این موضوع را دنبال خواهد کرد. 

جزایر سلیمان موقعیتی استراتژیک برای خطوط کشتیرانی و ارتباطات در منطقه اقیانوسیه که صحنه مرگبارترین جنگ ها طی جنگ جهانی دوم بوده است، دارد.

چین در سال ۲۰۱۸ به پاپوآ گینه نو پیشنهاد ساختن پایگاه نیروی دریایی داده بود اما دولت این کشور به ارتقا پایگاه نیروی دریایی از زمان جنگ جهانی دوم با آمریکا و استرالیا در جزیره «مانوس» پرداخت. پاپوآ گینه نو نزدیک ترین کشور همسایه در شمال استرالیاست. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha