۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84733083
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: روسیه نظم بین المللی را به خطر انداخته است

تهران-ایرنا- مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: اگر روسیه بعد از تهاجم به اوکراین «بدون هزینه» فرار کند، کل «نظم امنیتی بین المللی در جهان» که بعد از جنگ جهانی برقرار شد، در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان در مصاحبه اختصاصی با این ژنرال ارتش آمریکا به نقل از او نوشت: اگر کسی مسئولیت این جنگ را نپذیرد، کسی به خاطر این تجاوزگری پاسخگو نباشد و روسیه بدون هزینه از این جنگ فرار کند، آنچه که نظم بین المللی خوانده می شود به خطر می افتد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد وارد دوره ای خواهیم شد که به شکل فزاینده ای بی ثبات خواهد بود.

میلی همچنین گفت: آنچه که در خطر است نظم امنیت بین المللی در جهان است که از سال ۱۹۴۵ برقرار شده است. این نظم بین المللی به مدت ۷۸ سال پایدار بوده است و جلوی جنگ های قدرت های بزرگ را گرفته است. مفهوم کلی چنین نظمی این است که کشورهای بزرگ نمی توانند علیه کشورهای کوچکتر تهاجم نظامی انجام دهند و این درست همان چیزی است که در حمله تحریک آمیز نظامی روسیه علیه یک کشور کوچکتر بروز کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که به تازگی به همراه لوید آستین وزیر دفاع این کشور به اوکراین سفر کرده بود به تازگی ادعا کرد : در ارتباط با اهداف جنگی روسیه در اوکراین باید بگویم که این کشور در رسیدن به این اهداف شکست خورده و اوکراین موفق شده است. 

وزیر خارجه آمریکا با بیان این ادعا که هدف اصلی کرملین مطیع ساختن اوکراین و سلب حاکمیت و استقلال آن است، تاکید کرد که روسیه نتوانسته است به این اهداف دست یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha