۵۰ درصد روستاهای استان اردبیل به دلیل کم‌آبی خالی از سکنه شده است

اردبیل- ایرنا- معاون عمرانی استانداری اردبیل تنش آبی را تهدیدی جدی برای استان اردبیل عنوان کرد و گفت: بدلیل مشکلات ناشی از کمبود آب و خشکسالی ۵۰ درصد روستاهای استان اردبیل خالی از سکونت است.

به گزارش ایرنا، سید کمال الدین میرجعفریان در جلسه بررسی مسائل حوزه آب کشاورزی که در سالن اجتماعات شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست برگزار گردید، اظهار کرد: استان اردبیل از ۵۰۰ هزار اراضی دیم و ۲۵۰هزار هکتار اراضی آبی تشکیل شده است و با اجرای آبیاری نوین بخصوص در شمال استان ۵۰درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

وی تنش آبی را تهدیدی برای استان اردبیل خواند و گفت: ۵۵۰ روستای استان هم اکنون از آب شرب سیار بهره می‌برند و در ایام بهار و تابستان با افزایش دمای هوا مشکلات تامین آب شرب چندین برابر می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری عنوان کرد: ظرفیت سدهای استان حدود ۴۰۰هزار مترمکعب است که جوابگوی نیازهای منطقه نیست. علاوه بر این بدلیل مشکلات آبی و خشکسالی ۵۰ درصد روستاهای استان اردبیل خالی از سکونت است.

میرجعفریان با اشاره به بارش ۳۰۰ میلی متری در استان گفت: ظرفیت سالانه آب مصرفی استان دو میلیارد متر مکعب است که در تامین آب در بخش شرب و کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی یادآورشد: سطح اقتصاد خانوار استان از متوسط کشوری پایین بوده و بیکاری در اردبیل دو رقمی است که نیازمند افزایش ظرفیت‌های کشاورزی، تولید و اشتغال در این بخش هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل ادامه داد: نوسازی تاسیسات آبی، مدیریت سدها، احیای مراتع، توجه به حوزه الگوی کشت و فعال‌سازی سیستم‌های آبیاری نوین می‌تواند قسمت اعظمی از مشکلات آبی روستاییان و کشاورزان را حل کند.

میرجعفریان همچنین در سفر به شهرستان بیله سوار در جریان وضعیت محور چهارخطه بیله سوار به گرمی، کمربندی بیله سوار، اجرای طرح مسکن ملی قرار گرفت و از گمرک و پایانه مرزی بیله سوار بازدید کرد.

شهرستان بیله سوار درشمال استان اردبیل قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha