۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۲۸
کد خبر: 84734844
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناتو: الحاق سوئد و فنلاند قدرت پیمان آتانتیک شمالی را افزایش خواهد داد

تهران - ایرنا - ناتو می‌گوید که با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی- که روسیه پیشتر در این خصوص به ناتو هشدار داده بود - قدرت آن را افزایش خواهد داد.

به گزارش ایرنا از الجزیره، دبیر کل ناتو روز پنجشنبه گفت: الحاق سوئد و فنلاند قدرت این پیمان را افزایش خواهد داد.

رسانه‌های منطقه اسکاندیناوی روز سه شنبه از وجود گزارش‌هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می (خرداد) خبر دادند.

«ینس استولتنبرگ» امروز - پنجشنبه – با «روبرتا متسولا» رئیس پارلمان اروپا در بروکسل دیدار کرد.

او در نشست خبری مشترک با متسولا، فنلاند و سوئد را نزدیک‌ترین کشورهای شریک خود خواند و گفت: در صورتی که این دو برای پیوستن به ناتو درخواست دهند با آغوش باز از آنها استقبال خواهد شد.

روزنامه فنلاندی «ایلتالهتی» روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد: استکهلم پیشنهاد کرده هر دو کشور در یک روز تمایل خود به عضویت در ناتو را اعلام کنند و هلسینکی هم این موضوع را پذیرفته است.

روزنامه سوئدی «اکسپرسن» هم به نقل از منابع دولتی، گزارش را تایید کرد.

در آخرین مورد، وزارت امور خارجه روسیه روز ۲۵ فوریه(۶ اسفند ۱۴۰۰ نسبت به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و گفته بود که این اقدام «عواقب جدی نظامی و سیاسی» برای هلسینکی و استکهلم خواهد داشت. پس از این اظهارات ماریا ساخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در محافل سیاسی از آن به عنوان تهدید جدی علیه سوئد و فنلاند یاد شد.

پیش از این نیز مسکو بارها نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده بود.

اسفند گذشته با وجود هشدارهای اخیر روسیه، فنلاند و سوئد بار دیگر تاکید کردند که اگر «بخواهند» به ناتو خواهند پیوست.

در واکنش به این سخنان هاویستو، وزیر خارجه فنلاند در یک برنامه تلویزیونی گفت که «پیش از این هم چنین حرف‌هایی شنیده بودیم.»

بر اساس نظرسنجی که تلویزیون دولتی سوئد در آن زمان انجام داد، ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان با پیوستن کشورشان به ناتو موافق و ۳۵ درصد نیز مخالفند. ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم رای ممتنع دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha